آی‏تی‏ایران: تمامی متخصصان امنیت سایبری بر این مساله تاکید دارند که کاربران در استفاده از سرویس‏های آنلاین باید از گذرواژه‏های قوی و البته منحصربه‏فرد استفاده کنند. با وجود این، مشکل اینجا است که به ذهن سپردن مجموعه‏ای منحصربه‏فرد از حروف، اعداد و نشانه‏ها برای ورود به هر وب‏سایت یا سرویس آنلاین مستقل، بسیار دشوار است. با این تفاسیر، بهتر است از نرم‏افزارهای مدیریت گذرواژه که توانایی تولید و ذخیره گذرواژه‏های امن را دارند استفاده کنید. با استفاده از این راهکارهای نرم‏افزاری تنها کافی است گذرواژه اصلی یا همان Master Password این برنامه‏ها را به‏خاطر بسپارید. نکته قابل توجه اینکه نرم‏افزارهای بسیاری وجود دارند که مدیریت گذرواژه‏ها را به‏طور رایگان برای شما امکان‏پذیر می‏سازند که در ادامه با بهترین آنها آشنا می‏شوید.

Password Gorilla: پسورد گوریلا نرم‏افزار ساده‏ای است که امکان مدیریت گذرواژه‏ها روی سیستم‏عامل‏های ویندوز، لینوکس و مک را برای شما فراهم می‏کند. از نسخه پرتابل این نرم‏افزار هم می‏توانید بدون نیاز به نصب کردن استفاده کنید. با استفاده از این نرم‏افزار می‏توانید پایگاه داده‏ای گذرواژه‏ها و اطلاعات خود را در دراپ‏باکس هم ذخیره کنید تا به‏اشتراک‏گذاری آن روی رایانه‏ها یا نرم‏افزارهای مختلف آسان‏تر شود. امکان دسته‏بندی گذرواژه‏ها برای مدیریت بهتر یا استفاده از گزینه‏هایی برای مشخص کردن تعداد کاراکترها و نوع آنها در گذرواژه، از دیگر مشخصات این نرم‏افزار ساده اما کاربردی است.

KeePass: KeePass اساسا نرم‏افزار ویژه مدیریت گذرواژه برای سیستم‏عامل ویندوز است، اما نسخه‏های بازنویسی شده آن برای سیستم‏عامل‏های اندروید و iOS هم عرضه شده است. یکی از ویژگی‏های جالب توجه KeePass، امنیت بالا در فایل رمز (Key File) این برنامه است. همراه داشتن این فایل برای استفاده از نرم‏افزار KeePass ضروری است و می‏توانید از آن به عنوان گزینه ترکیبی یا حتی جایگزین گذرواژه اصلی (Master Password) استفاده کنید.

Enpass: نرم‏افزار مدیریت گذرواژه Enpass برای سیستم‏عامل‏های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS قابل استفاده است. نسخه دسکتاپی این نرم‏افزار رایگان بوده اما برای استفاده از نسخه ویژه دستگاه‏های الکترونیکی همراه باید ۹۹/ ۹ دلار بپردازید. Enpass در قالب افزونه ویژه مرورگرهای اینترنتی نیز طراحی شده است تا هنگام بازدید از وب‏سایت‏های مختلف، کادر مربوط به گذرواژه به‏طور خودکار پر شود. اگرچه ذخیره پایگاه داده‏ای گذرواژه‏های شما روی رایانه انجام می‏شود اما امکان‏ همگام‏سازی داده‏ها با سرویس‏های ابری نظیر دراپ‏باکس، گوگل‏درایو، باکس، آی‏کلاود و وان‏درایو نیز وجود دارد.

Dashlane: Dashlane نیز یکی دیگر از نرم‏افزارهای رایگان و البته محبوب میان پلت‌فرمی است که برای سیستم‏عامل‏های ویندوز، مک، اندروید و iOS عرضه شده و ادغام با کروم، فایرفاکس، سافاری و اینترنت اکسپلورر را نیز امکان‏پذیر می‏سازد. دانلود و استفاده از Dashlane رایگان بوده اما برای همگام‏سازی داده‏ها در میان دستگاه‏های الکترونیکی مختلف باید ۴۰ دلار به ازای هر سال استفاده از نرم‏افزار بپردازید. این نرم‏افزار امکان تغییر سریع گذرواژه با یک کلیک ساده را فراهم کرده و میزکار برنامه نیز ضعف و قوت گذرواژه‏های شما را بررسی و حتی هشدارهایی را در خصوص دسترسی نفوذگران به سرویس‏های آنلاین مورد استفاده شما نمایش می‏دهد.

Sticky Password: Sticky Password کارآیی مشابه با Dashlane دارد. نسخه رایگان این نرم‏افزار امکان استفاده از قابلیت‏های مختلف را روی یک دستگاه الکترونیکی فراهم کرده اما برای همگام‏سازی داده‏ها در میان دستگاه‏های مختلف، نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود. این نرم‏افزار برای سیستم‏عامل‏های ویندوز، مک، iOS و اندروید عرضه شده و امکان ادغام با مرورگرهای سافاری و کروم را نیز دارد. Sticky Password رابط کاربری ساده‏ای داشته و در کنار ذخیره گذرواژه‏ها می‏توانید یادداشت‏ها و حتی مشخصات کارت‏های بانکی خود را در آن ذخیره کنید. ویژگی شاخص این نرم‏افزار، امکان استفاده از سیستم تایید هویت بیومتریک است که استفاده از اثرانگشت برای دسترسی به پایگاه داده‏ای را امکان‏پذیر ساخته است.