روزهای خوش آلفابت در بازار مالی

آی‌تی ایران: براساس گزارش مالی آلفابت، کمپانی مادر گوگل در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶، درآمد این شرکت ۵/ ۲۱ میلیارد دلاری است یا به عبارت دیگر، این شرکت به ازای هر سهم ۴۲/ ۸ دلار از سهام درآمد کسب کرد. این رقم درآمدی در مقابل پیش‌بینی‌های تحلیلگران مبنی بر کسب ۷۶/ ۲۰ میلیارد دلار درآمد یا کسب درآمد ۰۳/ ۸ دلاری به ازای هر سهم قرار می‌گیرد. در معاملات بورس، سهام این شرکت در حالی افزایش ۵۶/ ۰ درصدی ارزش را پشت‌سر می‌گذاشت که پس از انتشار این گزارش مالی، میزان افزایش آن به ۵درصد رسید.

درآمد این شرکت به ازای هر کلیک(درآمد به‌دست آمده به ازای هر کلیک تبلیغاتی) همچنان روند نزولی به خود گرفته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، در گزارش مالی آلفابت رقم مربوط به هزینه‌های خرید ترافیک (TAC) نیز قابل توجه است. این موارد، هسته اصلی هزینه‌های این شرکت در قالب وجهی است که باید به شبکه‌های طرف ثالث پرداخت کند. لازم به ذکر است که هزینه‌های خرید ترافیک در سال‌های اخیر افزایش یافته تا این شرکت بیش از پیش پذیرای فشار درخصوص کسب درآمد از محل تبلیغات باشد. در سه‌ماه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی مجموع TAC این شرکت به ۹۸/ ۳ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با رقم ۳۸/ ۳ میلیارد دلاری در سال گذشته یا ۷۹/ ۳ میلیارد دلار در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ میلادی قرار می‌گیرد.

گوگل یکی از زیرمجموعه‌های اصلی آلفابت، زمینه‌ساز تولید ۹۹درصد از درآمدهای آلفابت یا ۳/ ۲۱ میلیارد دلار از مجموع کل درآمدهای این شرکت بوده است. اگرچه شرکت گوگل از اکتبر ۲۰۱۵ میلادی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت آلفابت به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما گزارش‌های مالی این شرکت تا فوریه سال جاری میلادی به‌طور مستقل از شرکت مادر ارائه می‌شد. دیگر زیرمجموعه‌های آلفابت شامل Nest، Fiber، X (تا پیش از این Google X) و GV (بازوی سرمایه‌گذاری گوگل) در سه‌ماه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی درآمد ۱۸۵ میلیون دلاری را برای آلفابت رقم زدند. این در حالی است که هزینه بخش‌های یادشده، ۷۰۹ میلیون دلار عنوان شده است. در مقام مقایسه، زیرمجموعه‌های یادشده در سه‌ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی درآمد ۱۶۶ میلیون دلاری را برای این شرکت به ارمغان آوردند و هزینه‌های آنها، ۸۰۲ میلیون دلار اعلام شده بود.