ایسنا: قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که قرار نیست تلفن‏های همراه برند «اپل» از سطح شهر جمع‏ شوند بلکه با اجرای طرح رجیستری، مشکلات مربوط به قاچاق در این‌باره برطرف خواهد شد. مجتبی خسروتاج درباره شائبه پیش‏آمده مبنی بر جمع‏آوری محصولات برند اپل به‏ویژه تلفن‏های همراه این شرکت، اظهار کرد: به هیچ‌وجه بحث جمع‏آوری تلفن‏های همراه مطرح نبوده است. وی ادامه داد: خوشبختانه تلفن همراه از کالاهایی است که نیاز به جمع‏آوری ندارد و طرح رجیسترینگ حاکی از آن است که تلفن‏های رجیستر‏نشده امکان فعال‏سازی پیدا نخواهند کرد و نمی‏توان با قراردادن سیم‌کارت درون آن باعث فعال‏کردن آن شد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: تلفن‏های همراهی که در گذشته وارد شده‏اند و استفاده می‏شوند براساس سامانه موجود شناسایی شده‏اند و مشکلی در این راستا نخواهند داشت. او افزود: همچنین تلفن‏های همراهی که قرار است در آینده وارد شوند یا در حال حاضر به بازار اضافه می‏شوند، اگر تا قبل از اجرای طرح رجیسترینگ فروخته و عرضه شوند، باز هم مشکلی نخواهند داشت، اما اگر این تلفن‏های همراه نگه داشته شود و پس از آغاز طرح رجیسترینگ به فروش برسند، باید با ارائه سند، رسمیت واردات آنها ثابت شود. خسروتاج همچنین در پاسخ به اینکه قرار است برندهای شرکت اپل و به‌ویژه تلفن‌همراه آن از مغازه‏های سطح شهر جمع‏آوری شده و از این به بعد در نمایندگی‏های ایجاد شده آن به فروش برسند، تصریح کرد: خیر، در بحث نمایندگی آنچه ما به صورت قانونی موظف به انجام آن هستیم، این است که در کالاهای سرمایه‏ای باید مساله خدمات پس از فروش رعایت شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر فروشندگان تلفن‌همراه موضوع خدمات پس از فروش را مدنظر قرار می‏دهند، اما در برخی برندها خدمات پس از فروش وجود ندارد بنابراین باید سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان شرکت‌هایی را که حاضرند خدمات پس از فروش ارائه کنند شناسایی کرده و به همان‏ها در این زمینه پیشنهادهای لازم ارائه شود. خسروتاج با بیان اینکه واردات رسمی را از این به بعد به سمت نمایندگی‏های رسمی سوق می‏دهیم، خاطرنشان کرد: واردات در کشور برای کالاهای سرمایه‏ای باید به شکل خدمات پس از فروش ارائه شود و این مساله مربوط به واردات در داخل است تا نمایندگی‏های رسمی خدمات پس از فروش را به مشتریان عرضه کنند، در حال حاضر نیز تعداد عمده فروشندگان از این موضوع برخوردار هستند و از سایر افرادی که قصد دارند در زمینه فروش تلفن‌همراه گام بردارند، خواسته‏ایم که در راستای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان اقدام کنند.