حق ویرایش برای کاربران گوگل مپ

گوگل هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد از قدرت کاربران میلیونی خود استفاده بهینه کند و با استفاده از اطلاعات افراد، برنامه خود را گسترش و ارتقا دهد. این شرکت چند قابلیت جدید معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد جزئیات بیشتری از اماکن مختلف ارائه دهند و همچنین اطلاعات گذشته را ویرایش کنند. البته بسیاری از کاربران گوگل خیلی پیش‌تر، تغییر در نقشه را تجربه کرده‌اند و کاربران علاقه‌مندتر به حوزه نقشه هم می‌توانند همچنان از مپ‌میکر برای اضافه کردن اطلاعات کامل‌تر به نقشه استفاده کنند (چگونه نقشه گوگل محلمان را کامل کنیم؟) اما گوگل می‌خواهد حتی کاربرانی که اندک اشکالی را در جست‌وجوی روزمره روی نقشه می‌بینند به اصلاح اشکال یا به روزرسانی نقشه خود ترغیب کند. گوگل عنوان کرده که هرروز میلیون‌ها به روزرسانی روی نقشه‌های خود اعمال می‌کند ولی هنوز هم نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که در مورد همه مکان‌های دنیا، جزئیات و اطلاعات موثقی ثبت شده است.

این شرکت با گسترش اختیارات کاربران، به آنها اجازه می‌دهد هم اطلاعات اماکن نامشخص را وارد کنند و هم اطلاعات از قبل ثبت شده روی گوگل مپ گوگل سرچ را از طریق iOS و اندروید ویرایش کنند. شاید شما هم تاکنون به گزینه‌های «پیشنهاد ویرایش» یا «اضافه کردن مکان جدید» برخورده باشید که از همین طریق می‌توانید در ویرایش اطلاعات گوگل مشارکت داشته باشید. البته اطلاعات جدید وارد شده مستقیما روی نقشه اعمال نمی‌شود بلکه برای تایید موثق بودن این اطلاعات، چند کاربر باید ویرایش جدید را تایید کنند. گوگل مپ، زمانی که اطلاعات مکان مشخصی به‌طور کامل تایید نشده باشد، با آیکون «ویرایش نامشخص» آن را به دیگر کاربران اعلام می‌کند و نشان می‌دهد شخصی قصد وارد کردن اطلاعات جدید دارد. هر کاربر دیگری می‌تواند با ورود به این آیکون، اطلاعات را تایید کند و هر زمانی که تعداد مشخصی کاربر تصدیق کنند که این اطلاعات صحیح است، گزینه جدید به‌طور رسمی وارد نقشه خواهد شد.البته در حال حاضر این قابلیت فقط از طریق پلت فرم‌های اندروید در گوگل مپ و iOS و اندروید در گوگل سرچ قابل اجرا است.

گوگل همچنین در حال جمع آوری آمار املاک تجاری و شرکت‌هایی است تا اطلاعات دقیق‌تری مانند آدرس و ساعات کاری آنها را ارائه کند. گوگل مپ امروز به‌عنوان ابزاری برای پیدا کردن «مکان‌های گردشگری» مانند رستوران‌ها، کاربرد فراوانی دارد به‌طوری که رقیب سرسخت برنامه YELP به شمار می‌آید.گوگل مدت زمانی است که در حال آماده‌سازی ویژگی جدید «رستوران‌یابی» است که به افراد کمک می‌کند تا بهترین مکان را برای صرف غذا از لحاظ قیمت،زمان کار، منوی ارائه شده و... بیابند. حالا گوگل به کاربران این اجازه را می‌دهد تا تجارب خود را از رستوران‌ها و بارهای مختلف به اشتراک بگذارند؛ مثلا اینکه آیا در این رستوران به خصوص غذای مخصوص گیاه‌خواران سرو می‌شود یا خیر. البته این قابلیت فقط از طریق گوگل مپ اندروید و گوگل سرچ گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی است. این اولین باری نیست که شرکت گوگل با جمع‌آوری اطلاعات مردمی، تلاش در بسط و ارتقای کلکسیون عظیم خود می‌کند. سال گذشته، گوگل به افرادی که اصطلاحا به آنها «راهنماهای محلی» گفته می‌شد، پیشنهاد‌های ویژه‌ای ارائه می‌داد که از طریق آن می‌توانستند در مورد کسب و کار‌های مختلف نظر دهند یا اطلاعات ثبت شده آنها را تغییر یا تصحیح کنند. از آن زمان دامنه اطلاعات‌گیری از عموم مردم را افزایش داده و حالا کاربران عادی نیز می‌توانند در آمارگیری گوگل مشارکت داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون این ویژگی جدید گوگل مپ را بررسی نکرده‌اید،حتما آن را یک بار امتحان کنید.