یک محقق ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شد که احتمال بروز آسیب‌هایی با منشأ ضعف تعادل و هماهنگی بدنی را در ورزشکاران و سالمندان کاهش می‌دهد. سعید میرزایی تبار، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: آسیب‌های مفاصل مچ پا و زانو در بین تمامی ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی شیوع فراوانی دارد و باید در دوران بازتوانی و نیز پس از انجام اعمال جراحی به‌منظور ارتقای حس عمقی عضلانی، مفصلی و تقویت عضلات اندام تحتانی، در برنامه‌های فیزیوتراپی از تمرینات تعادلی و قدرتی به‌طور همزمان استفاد کنند. وی افزود: بنابراین استفاده از ابزارهایی که در توسعه همزمان این دو فاکتور مهم نقش موثری دارند بسیار مفید خواهد بود از این رو در صدد آمدیم تا سیستم ارگوبالانس را طراحی کنیم. حرکات جانبی ناگهانی و مداوم در بسیاری از ورزش‌ها جز جدایی ناپذیر این فعالیت‌ها است؛ به‌طور مثال در ورزش‌هایی نظیر فوتبال، بسکتبال، هندبال، تنیس، بدمینتون، اسکی، اسنوبرد و... این موقعیت‌ها به وفور دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: آمادگی مفاصل اندام تحتانی در مقابل تغییر مسیرها و پیچش‌های ناگهانی از بروز آسیب‌های شایع نظیر پارگی و کشیدگی رباط‌های صلیبی زانو، پارگی مینیسسک، آسیب‌های مچ پا و کمر جلوگیری می‌کند. وی ادامه داد: استفاده از ارگو بالانس در برنامه‌های تمرینی و آمادگی ورزشکاران این قبیل رشته‌های ورزشی به شکل فوق‌العاده‌ای به تطبیق مفاصل و تاندون‌ها با شرایط واقعی کمک کرده و منجر به کاهش آسیب‌ها خواهد شد. میرزایی تبار خاطرنشان کرد: همچنین سیستم هوازی را نیز به‌طور همزمان تحت تاثیر قرار داده و با توجه به افزایش ضربان قلب ورزشکار، حجم اکسیژن دریافتی وی را بالا می‌برد. وی در خصوص کاربرد این دستگاه در برنامه‌های باز توانی سالمندان هم گفت: از سوی دیگر، سالمندان به‌دلیل کاهش تارهای عضلانی تند، انقباض و نهایتا تحلیل قدرت بدنی و بروز آستئوآرتریت در مفاصل اندام تحتانی که مانع تحرک و واکنش سریع برای حفظ پایداری بدن در فعالیت‌های روزمره آنها می‌شود، نیازمند انجام تمرینات منظم تعادلی، قدرتی، استقامتی البته در سطح پایین‌تر از ورزشکاران جوان و حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه این دستگاه می‌تواند در بازتوانی سالمندان بسیار مفید باشد، گفت: از آنجا که این دسته از افراد قادر به انجام حرکات ورزشی در سطح بالا یا حتی در برخی مواقع دویدن نیستند، می‌توان با اخذ روش‌های متناسب و استفاده از ابزارهای بازتوانی این مشکلات را کاهش دهند؛ از این رو ارگو بالانس می‌تواند یک گزینه مناسب برای آنها باشد. میرزایی تبار عنوان کرد: این سیستم ۳ فاکتور مهم انعطاف، قدرت و تعادل را به‌طور همزمان افزایش داده و به برنامه‌های بازتوانی که در کلینیک‌های فیزیوتراپی تحت نظر متخصصان امر طرح‌ریزی شده است، سرعت قابل ملاحظه‌ای خواهد بخشید. این محقق ادامه داد: همچنین به‌دلیل وادار کردن فرد به استفاده همزمان از دو سمت بدن به یک میزان در بیماران مبتلا به سکته مغزی، با تاکید در مراحل پایانی درمان و نیز با استفاده ابزار کمکی «هارنس» استفاده از این دستگاه مفید خواهد بود. ارگو بالانس به‌دلیل ساختار جدید حرکتی خود افزایش تعادل و قدرت عضلات را به‌طور همزمان در فرد ایجاد می‌کند.

میرزایی تبار افزود: با این سیستم حافظه عضلانی بهبود می‌یابد. احتمال بروز آسیب‌هایی که منشأ آنها ضعف تعادل و هماهنگی بدنی است بسیار کاهش یافته و درنتیجه در کنار تمرینات دیگر تمامی نیازهای ورزشکاران طی فعالیت‌های روزانه را پوشش خواهد داد. وی با اشاره به کاربردهای فنی این دستگاه گفت: در پزشکی (فیزیوتراپی، کار درمانی)، ورزشی (باشگاه‌ها در رشته‌های مختلف) و منازل می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. میرزایی تبار با اشاره به مزایای دستگاه تعادل ارگونومیک گفت: افزایش تعادل و تقویت عضلات جانبی بدن، بهبود ناتوانی‌های فیزیکی، افزایش تعادل استاتیک و دینامیک بدن تقویت عضلات جانبی اندام تحتانی، بهبود همزمان فاکتورهای تعادلی و قدرتی از مزایای استفاده از این دستگاه هستند. وی ادامه داد: همچنین افزایش انعطاف‌پذیری اندام تحتانی و مرکزی، توسعه توان هوازی، شبیه‌سازی حرکات جانبی طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها، بهبود پاسخ‌های عصبی اندام آسیب‌دیده در دوران ریکاوری، کاهش زمان عکس‌العمل در ورزشکاران، چربی‌سوزی متوسط ۲۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوکالری در ساعت از مزایای استفاده از این دستگاه محسوب می‌شوند. این طرح با عنوان تعادل ارگونومیک (دستگاه افزایش تعادل و قدرت عضلات جانبی اندام تحتانی) دارای گواهینامه ثبت اختراع با تاییدیه از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.