آی‌تی‌ایران: سرویس‌های فراوانی وجود دارند که در قالب نصب و اجرای نرم‌افزار اندرویدی آنها، امکان بهره‌گیری از خدماتشان روی دستگاه‌های اندرویدی وجود خواهد داشت. با این حال، برخی از این نرم‌افزارها (به‌عنوان مثال، فیس‌بوک، یوتیوب، گوگل پلاس و لینکدین) فضای زیادی از حافظه ذخیره‌سازی گوشی شما را اشغال می‌کنند و مصرف باتری دستگاه اندرویدی شما را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهند. همین مشکل باعث شده توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری به دنبال عرضه نسخه‌های کم‌حجم و سبک (Lite) این نرم‌افزارها باشند. راهکاری که در واقع نسخه موبایلی وب‌سایت سرویس‌دهنده را در کنار بهره‌مندی از رابط کاربری استاندارد برنامه‌های اندرویدی پیش‌روی کاربران قرار می‌دهد و در کنار کاهش فضای ذخیره‌سازی مصرف شده و صرفه‌جویی هرچه بیشتر در میزان مصرف باتری، همچنان اکثر قابلیت‌های برنامه یادشده را حفظ خواهد کرد. با این حال، نرم‌افزارهای کم‌حجم یا Lite یادشده، در حال حاضر برای تمامی وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها در دسترس نیستند. از همین رو Chimbori یکی از توسعه‌دهندگان خوش سابقه نرم‌افزارهای اندرویدی ابزاری را پیش روی کاربران قرارداده که به آنها در تولید نرم‌افزار سبک هر وب‌سایت و سرویس آنلاینی کمک خواهد کرد. این در حالی است که رابط کاربری برنامه طراحی شده توسط کاربر، علاوه بر بهره‌مندی از امکان شخصی‌سازی، کاملا عاری از تبلیغات خواهد بود.

مرحله اول؛ دانلود هرمیت

اولین اقدام در این راستا، دانلود و نصب برنامه‌ای با عنوان Hermit است. این نرم‌افزار را می‌توانید از پلی‌استور گوگل یا هر فروشگاه نرم‌افزاری دیگری دریافت کنید. با مراجعه به آدرس https:/ / play.google.com/ store/ apps/ detailsid=com.chimbori.hermitcrab امکان دانلود و نصب این برنامه برای شما میسر خواهد بود.

مرحله دوم؛ طراحی برنامه دلخواه

با اجرای نرم‌افزار Hermit کافی است دکمه به‌علاوه (+) در قسمت پایین، سمت راست صفحه‌نمایش را لمس کنید تا دو گزینه وارد کردن آدرس وب‌سایت در کادر موجود در بالای صفحه‌نمایش یا انتخاب سرویس‌ مورد نظر شما از میان گزینه‌های از پیش مشخص شده فراهم شود. فارغ از هر انتخابی، فرآیند طراحی برنامه از اینجا به بعد یکسان خواهد بود. با واردکردن متن در کادر پایین صفحه‌نمایش می‌توانید نامی برای برنامه خود انتخاب کنید و در نهایت نیز با لمس گزینه Create، فرآیند ساخت برنامه را به پایان ببرید. در این مرحله ممکن است نیاز به واردکردن مشخصات ورود به سرویس، در وب‌سایت سرویس‌دهنده مورد نظر خود داشته باشید.

مرحله سوم: شخصی‌سازی برنامه

در این قسمت، با فعال کردن منوی جانبی برنامه (بیرون کشیدن آن از سمت چپ صفحه‌نمایش)، کافی است گزینه Customize را به‌منظور بهینه‌سازی هرچه بیشتر نرم‌افزار خود لمس کنید. در سربرگ Behavior، گزینه‌های متفاوتی شامل توانایی برای اضافه کردن قابلیت «کشیدن صفحه‌ به پایین برای تازه شدن محتویات»، اجرای برنامه به‌صورت تمام صفحه و بازشدن لینک‌های اضافی در نرم‌افزار جدید شما در دسترس خواهند بود. علاوه بر این، قابلیت مسدود کردن نمایش تبلیغات یا «Block Ads» نیز به‌طور پیش‌فرض فعال بوده و گزینه‌های دیگری نیز برای شخصی‌سازی هرچه بیشتر محتویات وب‌سایت، پیش روی شما خواهد بود. با رفتن به سربرگ Themes نیز می‌توانید رنگ‌های مورد نظر خود را برای نوار وضعیت و نوار عملیات برنامه مشخص و حتی آیکون شخصی‌سازی شده‌ای را برای نرم‌افزار طراحی شده خود انتخاب کنید. در سربرگ Integration نیز امکان تنظیم هشدارها و فعال‌کردن قابلیت‌های جست‌وجو برای برنامه شما مهیا خواهد شد تا ظاهر و عملکرد نرم‌افزار شما کاملا شبیه به یک نرم‌افزار اندرویدی استاندارد باشد. درنظر داشته باشید که پس از اعمال تغییرات باید تیک ثبت تغییرات در قسمت بالا سمت راست صفحه‌نمایش را بزنید تا تنظیمات موردنظر شما اعمال شوند.

مرحله چهارم: استفاده از برنامه

استفاده از نسخه سبک نرم‌افزار تولیدی شما، کاملا مشابه با دیگر برنامه‌های اندرویدی خواهد بود. هرمیت به‌طور خودکار آیکون نرم‌افزار طراحی شده توسط شما را به هوم‌اسکرین گوشی اضافه خواهد کرد. رابط کاربری این نرم‌افزار از گزینه طراحی متریال بهره‌مند شده، اما قسمت‌های دیگر برنامه، در واقع نسخه موبایلی وب‌سایت مورد نظر شما خواهند بود تا یک تجربه استاندارد‌ اندرویدی را بدون رویارویی با مشکلاتی مانند افزایش مصرف باتری، پیش رو داشته باشید.