بازار 6/ 14 میلیارد دلاری تلویزیون اینترنتی در اروپا

خبرگزای تسنیم: بازار تلویزیون دیجیتال و ویدئوی آنلاین روز به روز گرم‌تر می‌شود و کشورهای اروپایی رقابتی سرسختانه برای رسیدن به بازار ۶/ ۱۴‌میلیارد دلاری این حوزه انجام می‌دهند. برای بررسی وضعیت حاکم بر جهان، سیمون مورای یکی از تحلیلگران ارشد تحقیقات تلویزیون دیجیتال با اشاره به گزارش‌های مخابره شده از سوی مراکز بین‌المللی گفته است که درآمدهای تلویزیون تعاملی و ویدئو بر حسب تقاضا (VOD) در اروپای غربی ظرف سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ به دو برابر می‌رسد.

با وجود اینکه در حال حاضر رسانه‌های تعاملی از جایگاه خاصی در اسکاندیناوی، هلند و انگلستان برخوردار هستند اما در کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا و پرتغال چندان هیاهویی ندارند. درآمدهای این حوزه طبق پیش‌بینی‌ها به ۶۴/ ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید، در حالی که طی سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰/ ۶ میلیارد دلار بود. از این میزان رشد ۲۵/ ۸ میلیارد دلاری، براساس برآوردها ۳۰/ ۲ میلیارد دلار مربوط به انگلستان، ۳۴/ ۱ میلیارد دلار مربوط به آلمان، ۱۳/ ۱ میلیارد دلار مربوط به فرانسه و ۹۹/ ۰ میلیارد دلار نیز مربوط به ایتالیا خواهد بود. این آمار به وضوح نشان می‌دهد انگلستان جایگاه پیشتازی در حوزه رسانه‌های تعاملی و تلویزیون دیجیتال طی سال‌های آتی خواهد داشت. قطعا مشترکان رسانه‌های تعاملی و ویدئو بر حسب تقاضا بزرگ‌ترین سرمایه و منبع درآمدی بازیگران این عرصه در سال ۲۰۱۸ خواهند بود و بعد از آن رفته‌رفته منابع درآمدی به سمت تبلیغات در این بسترها کشیده می‌شود.

پیش‌بینی‌ها گویای این است که تا سال ۲۰۲۰ بیشتر درآمدهای تلویزیون دیجیتال به سمت تبلیغات در بسترهای VOD کشیده می‌شود. قطعا گسترش فضای تبلیغات در موبایل به این فضا کمک شایانی خواهد کرد. مراکز تحقیقاتی در حوزه تلویزیون دیجیتال معتقدند که درآمدهای تبلیغاتی بر بستر VOD به ۵/ ۷۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید و بالغ بر ۲۳۳۰ میلیون دلار درآمدها از جانب انگلستان و ۹۰۴ میلیون دلار هم از طرف فرانسه خواهد بود. درآمد از محل جذب مشترکان VOD در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰۹۸ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۲۱ به ۵۶۳۲ میلیون دلار می‌رسد که از این میزان رشد، چیزی حدود یک میلیارد دلار تنها مربوط به سال ۲۰۱۶ خواهد بود. سهم انگلستان هم از این بازار در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۰۰میلیون دلار بوده که تا سال ۲۰۲۱ به ۱۵۰۷ میلیون دلار می‌رسد و این کشور را همچنان به‌عنوان پیشتاز در عرصه مشترکان جلو خواهد برد. آلمان و فرانسه نیز به ترتیب در رده‌های بعدی طی این بازه زمانی قرار خواهند گرفت.