با گذشت ۹ روز از اجرای طرح ترابردپذیری شماره‏های موبایل که امکان مهاجرت مشترکان را به اپراتوری دیگر بدون تغییر شماره فراهم می‏کند، معاون رگولاتوری، نتایج اجرای این طرح را تشریح کرد. اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های موبایل (نامبر پرتابیلیتی) اوایل هفته گذشته (۲۱ تیرماه جاری) کلید خورد و براساس آن به مشترکان تلفن همراه در کشور، اجازه داده شد تا در صورت تمایل، با حفظ شماره‌های فعلی و بدون تغییر آن، اپراتور خود را تعویض کنند تا بتوانند کیفیت و سرویس اپراتورهای دیگر را نیز آزمایش کرده و اپراتور خود را انتخاب کنند. این تکنولوژی که براساس استاندارد جهانی با نام «Mobile Number Portability» شناخته می‌شود قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم‌اکنون در بیش از ۷۰ کشور دنیا انجام می‏شود و بیش از ۳۲۰ اپراتور دنیا به اجرای آن روی آورده‌اند. صادق عباسی شاهکوه، معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‏وگو با خبرگزاری مهر درباره نتایج اجرای این طرح که حدود ۱۰ روز از آن می‌گذرد و مشکلاتی که تاکنون بر سر راه متقاضیان ترابردپذیری قرار داشته است، توضیح داد.

تقاضای ۲۵۰۰ نفر برای تعویض اپراتور موبایلشان

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ترابردپذیری از سوی اپراتورهای موبایل در حال اجرا است و متقاضیان در این زمینه باید از طریق سایت اپراتورها یا مراجعه به دفاتر امور مشترکان اقدام کنند، اظهار کرد: تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته که حدود ۴ روز از اجرای طرح گذشته بود، در مجموع بالغ بر ۲۵۰۰ تقاضای تعویض اپراتور موبایل به ثبت رسید. وی با اشاره به اینکه تقاضای درخواست انجام طرح ترابردپذیری باید در روزهای کاری انجام شود، اضافه کرد: این فرآیند از زمان ثبت تقاضای مشترک، ظرف ۳ تا ۵ روز کاری انجام می‌شود و تا پایان روز پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه، ۲۰۰ مشترک موفق به مهاجرت به اپراتورهای دیگر شدند. عباسی شاهکوه با بیان اینکه فرآیند مالی و حقوقی انتقال سیم‌کارت باید انجام شود، گفت: مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید ابتدا بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند و پس از آن اپراتور فرآیند انتقال را انجام خواهد داد.

مشکلاتی که سر راه ترابردپذیری بود

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه طرح ترابردپذیری هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی در جریان است و روزانه تنها برای ۵۰۰ نفر قابل انجام است، ادامه داد: با رفع مشکلات احتمالی، از این پس امکان فعال‌سازی این طرح، برای ۷۵۰ متقاضی در طول روز فراهم است. وی با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای اجرای این طرح، برخی متقاضیان با آن روبه‌رو شدند، تاکید کرد: ما به صورت مرتب در حال بررسی انجام فرآیندهای مرتبط هستیم و در صورتی که اشکالی وجود داشته باشد، آن را رفع خواهیم کرد تا در نهایت، طرح را برای اجرای فاز تجاری آماده کنیم. عباسی شاهکوه یکی از مشکلاتی که متقاضیان ترابردپذیری با آن مواجه شدند را مربوط به طی زمان درخواست اولیه عنوان کرد و گفت: در دستورالعمل طرح ترابردپذیری زمان ۴۸ ساعته برای مرحله تایید اولیه درنظرگرفته شد تا اگر مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح، وجود دارد توسط مشترک طی شود اما شاهد آن بودیم که در برخی مواقع، اپراتورها بدون توجه به این زمان و برای مثال با گذشت ۲ ساعت، درخواست مشترک را رد کرده بودند که به تدریج این مشکل رفع شد.

وی ادامه داد: پس از اعلام بدهی به مشترک متقاضی ترابردپذیری، مشترک ۴۸ ساعت زمان خواهد داشت تا بدهی خود را تسویه کند و پس از آن فرآیند تعویض سیم‌کارت انجام شود. در همین حال برخی مشکلات نیز مربوط به تایید هویت دارنده سیم‌کارت بود که در برخی مواقع به‌دلیل اطلاعاتی که از مشترک به اشتباه وارد شده بود، تطابق با مدارک شناسایی فرد صورت نگرفت و این موضوع باعث اتلاف وقت و رد درخواست متقاضی شد. عباسی شاهکوه با بیان اینکه این مدل اشکالات اگرچه قابل توجه بود، اما به سرعت رفع شد، اضافه کرد: در این فرآیند یکی دیگر از اشکالات جدی که دیده شد و هم‌اکنون برای آن راه حلی پیدا کردیم مربوط به تاخیر در زمان قطع سیم‌کارت تا زمان اتصال مجدد آن در شبکه اپراتور دیگر بود.