اینتل روی خط تغییر

ندا لهردی: کمی بعد از آنکه گزارش عملکرد مالی شرکت اینتل در ماه آوریل گذشته منتشر شد و تحلیلگران وال استریت نظرات مختلفی درباره آن دادند، «بریان کرزانویچ» مدیر عامل جلسه فصلی شرکت را برگزار کرد و در آن خبر از اخراج ۱۲ هزار نیروی کار یا کاهش ۱۱ درصدی آنها داد؛ یکی از بزرگ‌ترین اخراج‌های تاریخ این شرکت. جو جلسه پر از تنش بود، چون بسیاری از کارمندانی که در این جلسه شرکت کرده بودند می‌گفتند که اینتل هیچ اخطاری از قبل درباره این موضوع نداده بود. در طول این جلسه یک ساعته سوالات مختلفی درباره تعطیل شدن سایت‌های مختلف شرکت، توقف پروژه‌ها و اهداف بلندمدت بازسازی اینتل از کرزانویچ پرسیده شد. در این میان سوالاتی هم درباره این موضوع بود که چرا درآمد کرزانویچ افزایش یافته است، در حالی که بقیه بخش‌های شرکت سعی دارند با اخراج نیروها در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی کنند. کرزانویچ در سال ۲۰۱۵ در مجموع درآمد ۶/ ۱۴ میلیون دلاری داشته که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۴ حدود ۵/ ۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. کرزانویچ در پاسخ گفت که او کارش را با حقوقی پایین آغاز کرد و هنوز هم درآمد او در مقایسه با رقبایش در چنین جایگاهی پایین‌تر است؛ موضوعی که در گزارش سالانه شرکت اینتل هم به آن اشاره شده است. یکی از کارمندان اینتل که اخیرا از کارش در این شرکت اخراج شده است، در این مورد می‌گوید: «می‌توان گفت که کرزانویچ سزاوار این افزایش درآمد است. اما آیا او به درستی در این جایگاه قرار دارد؟ این قطعا بحث مجزایی است.»

تغییرات بزرگی که کرزانویچ آنها را برنامه‌ریزی کرده است، حالا در اینتل در حال اجرا شدن است. از آنجا که اینتل یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های سیلیکون‌ولی است، این اتفاقات می‌تواند مترادف با یک انقلاب تکنولوژیک باشد. در مقابل کاهش رونق بازار کامپیوترهای شخصی که به‌طور سنتی بزرگ‌ترین تجارت شرکت اینتل بوده است، این شرکت در حال تغییر تمرکزش به سمت سرورها و تراشه‌های قابل استفاده در دستگاه‌های متصل به اینترنت است. این در حالی است که اینتل همزمان در حال بازسازی نیروهای کاری‌اش با افراد جوان‌تر و مستعدتر از دنیای بیرون شرکت است. این تغییرات البته باعث عمیق‌تر شدن شکاف میان کرزانویچ و بعضی از کارمندان قدیمی اینتل می‌شود. با این اوصاف عده‌ای از کارمندان این شرکت معتقدند که اینتل جدید یک شرکت فرورفته در بحران است بدون داشتن مسیری روشن در پیش‌رو و عده‌ای دیگر می‌گویند که اینتل در مسیر تغییر و گرفتن تصمیمات سخت است تا بتواند با تغییرات تجاری و صنعتی که در دنیا در حال رخ دادن است، بهتر هماهنگ شود. به هر حال چیزی که مشخص است، وجود احساسات و دیدگاه‌های مختلف در درون فضای کاری اینتل است که می‌تواند تبعات خاص خودش را در آینده داشته باشد. یکی دیگر از کارمندان سابق شرکت اینتل که حدود سی سال در این شرکت مشغول بوده است، در این مورد می‌گوید: «من مدت زیادی در اینتل کار کرده‌ام، اما در یک یا دو سال گذشته بعضی اتفاقات عجیبی در این شرکت رخ داده است که من هرگز مشابه آنها را قبلا ندیده بودم.»

ریشه‌کنی باسابقه‌ها

میزان اخراج‌ها تنها بخشی از داستان تغییرات را نشان می‌دهد. کارمندان معتقدند که کرزانویچ در اخراج‌های اخیر عمدا افرادی را هدف قرار می‌دهد که بیش از ۴۰ سال سن دارند، تا به این ترتیب نیروهای جوان‌تر با ایده‌های مدرن‌تر را جایگزین کند. در واقع بررسی آمارها و اطلاعات نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از افرادی که برای اخراج در آمریکا انتخاب شده‌اند، بیش از ۴۰ سال دارند. کارمندان آمریکایی اینتل که بیش از ۴۰ سال سن دارند تا ۵/ ۲ برابر بیش از دیگر همکارانش در خطر اخراج قرار داشته‌اند. با توجه به آنکه بیش از ۶۰ درصد از کارمندان آمریکایی اینتل ۴۰ ساله و مسن‌تر هستند، تعداد اخراجی‌ها از این میان چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. یکی از کارمندان سابق اینتل در این مورد معترضانه می‌گوید: «اینتل تعداد زیادی از کارمندان قدیمی، دانش‌آموخته و با تجربه‌اش را بیرون انداخته است. این کار ممکن است در کوتاه مدت به حل بعضی از مشکلات مالی کمک کند، اما در بلندمدت می‌تواند مشکلات بزرگی بیافریند.» با این حال اما همه با اقدامات کرزانویچ مخالف نیستند. یکی از مدیران سابق اینتل که قبل از اخراجش در سال جاری میلادی، بیست سال در این شرکت فعالیت کرده است می‌گوید که این اقدامات زودتر از اینها باید انجام می‌شده است. او می‌گوید: «نیروی کاری اینتل از صد هزار نفر در سال ۲۰۱۱ به ۱۱۲ هزار نفر در آوریل سال ۲۰۱۶ رسید. در این دوره درآمد اینتل به‌طور چشمگیری حدود ۵۵ میلیارد دلار ثابت ماند، در حالی که سودآوری این شرکت کاهش یافت.

با تغییراتی که از ماه آوریل در این شرکت آغاز شده است، اینتل تصمیم دارد میزان صرف هزینه‌اش را تا نیمه سال ۲۰۱۷ تا ۴/ ۱ میلیارد دلار کاهش دهد. این کار باعث می‌شود که اینتل بیشترین درآمد از هر کارمندش را در طول تاریخ فعالیتش به‌دست بیاورد. منصفانه باید بگویم که نیروی کاری در اینتل واقعا پیر و مسن است. برای ایجاد تغییرات دراین شرکت شاید لازم است بعضی از این دسته تغییرات اعمال شود.» در مقابل اینتل در پاسخ به این موضوع، بیانیه‌ای منتشر کرده است: «بازسازی ما، اقدامی جامع و گسترده است که برای تکامل تدریجی اینتل از یک شرکت کامپیوتری به شرکتی بزرگ و قدرتمند فعال در حوزه‌های مختلف رایانش ابری، ابزارهای هوشمند و دستگاه‌های متصل به اینترنت، طراحی شده است. تصمیمات درباره کارکنان تنها بر اساس عملکرد، مجموعه مهارت‌ها و نیازهای تجاری به حمایت از این تحولات، اتخاذ می‌شود. عواملی از قبیل سن، نژاد، ملیت واقعی، جنسیت، مهاجر یا غیر مهاجر بودن یا دیگر موارد شخصی، هیچ تاثیری در فرآیند تصمیم‌گیری ما نداشته‌اند. ما برای کمک به تمام کارمندانی که تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته‌اند، متعهد هستیم.»

عبور از ماهیت یک شرکت تولیدکننده تراشه‌های کامپیوتری

تحلیلگران معتقدند که تمام این تغییرات از مقابله با کاهش نسبی رونق بازار کامپیوترهای شخصی، نشأت می‌گیرد. اینتل به‌طور سنتی بیشترین درآمدش را از فروش تراشه‌های کامپیوتری به‌دست می‌آورد، اما در نهایت می‌داند که در واقعیت این شرکت باید یک موتور درآمدزایی جایگزین هم داشته باشد، چون کامپیوترهای شخصی بازاری رو به نزول و رکود دارند. آنها می‌گویند که حالا کرزانویچ تلاش می‌کند تا مسیر اینتل را از وابستگی به کامپیوترهای شخصی به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمدش، تغییر دهد. این اقدامات تحولی نه تنها ساده، بلکه لازم و ضروری هستند. حالا تقریبا تمام بخش‌های تجاری اینتل در حال تغییر به سمت حمایت از گروه دیتاسنتر هستند که بیشترین سود و رشد اینتل را در خود دارند. اینتل حالا سهم بیشتر از ۹۰ درصدی را از بازار دیتاسنترها در اختیار دارد. در سال گذشته میلادی گروه دیتاسنتر اینتل تقریبا ۱۶ میلیارد درآمد داشته که این میزان برابر حدود یک‌سوم کل درآمد این شرکت بوده است. حالا حدود سه ماه از زمانی می‌گذرد که اینتل از بزرگ‌ترین برنامه کاهش نیروی کاری خودش خبر داد. کارمندان این شرکت می‌گویند این دوره کاری، زمانی بدون استراحت برای همه تیم‌های کاری صرف‌نظر از حوزه کاری آنها بوده است. در واقع آنها باید به سختی کار می‌کردند تا بتوانند از اتهام عملکرد ناکافی و نامناسب و در نهایت اخراج فرار کنند.

منبع: بیزینس اینسایدر