رشد نسبی بازار نرم‌افزارهای امنیتی درآمد جهانی بازار نرم‌افزارهای امنیتی با رشد 7/ 3 درصدی در سال 2015 به 1/ 22 میلیارد دلار رسیده است.

دنیای اقتصاد: با افزایش حجم اطلاعاتی که این روزها در دنیای مجازی جا به جا و منتقل می‌شود، نرم‌افزارها و سرویس‌های امنیتی اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. با این اوصاف است که بازار نرم‌افزاری امنیتی در سال‌های اخیر روند رشد نسبی را طی کرده است. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد که درآمد جهانی بازار نرم‌افزارهای امنیتی در سال ۲۰۱۵ به ۱/ ۲۲ میلیارد دلار رسیده که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۴ رشد ۷/ ۳درصدی داشته است. نرم‌افزارهای مدیریت وقایع و اطلاعات امنیتی بخشی از این بازار است که سریع‌ترین روند رشد را در سال گذشته میلادی تجربه کرده است. این دسته از نرم‌افزارهای امنیتی رشد سالانه ۸/ ۱۵ درصدی را در یکسال گذشته به ثبت رسانده‌اند. این در حالی است که نرم‌افزارهای امنیتی مصرفی سریع‌ترین روند نزولی را با کاهش سالانه ۹/ ۵ درصدی درآمد جهانی‌شان، به ثبت رسانده‌اند.

در سال ۲۰۱۵، پنج شرکت تولیدکننده برتر این بازار سهم ۶/ ۳۷ درصد از کل درآمد بازار جهانی نرم‌افزارهای امنیتی را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش ۱/ ۳ درصدی داشته است. این تولیدکنندگان همچنین یک کاهش کلی ۲/ ۴ درصدی را در سال ۲۰۱۵ نشان داده‌اند، درحالی‌که بقیه این بازار رشد سالانه قوی ۲/ ۹درصدی را در این زمان تجربه کرده‌اند. «سید دشپاند» یکی از کارشناسان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید:‏ «رشد پایین درآمد و سهم میان تولیدکنندگان بزرگ و مهم با محصولات مختلف و متنوع، در مقابل رشد خوب تولیدکنندگان کوچک‌تر که بیشتر روی نرم‌افزارهای امنیتی متمرکز هستند، قرار دارد.» شرکت Symantec همچنان برترین تولیدکننده بازار جهانی نرم‌افزارهای امنیتی است، درحالی‌که این شرکت برای سومین سال متوالی شاهد کاهش درآمدش بوده و حتی بالاترین میزان کاهش درآمدش را در سال گذشته میلادی تجربه کرده است. درآمد این شرکت از نرم‌افزارهای امنیتی‌اش در سال ۲۰۱۵ کاهش ۲/ ۶ درصدی داشته و به ۴/ ۳ میلیارد دلار رسیده است. ۷۴ درصد از درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۵ از فروش نرم‌افزارهای امنیتی مصرفی و پلت‌فرم‌های حفاظت از محصولات نهایی، آمده است که این میزان هم نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش۷ درصدی را تجربه کرده است. درآمد شرکت بزرگ Intel از نرم‌افزارهای امنیتی هم در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. به این ترتیب درآمد این شرکت با کاهش سالانه ۱/ ۴ درصدی در سال ۲۰۱۵ به ۷۵/ ۱ میلیارد دلار رسیده است. این کاهش به‌طور عمده در بازار محصولات مصرفی و پلت‌فرم‌های حفاظت از محصولات نهایی این شرکت اتفاق افتاده است که ۷۵ درصد از سهم درآمد Intel را به خودشان اختصاص می‌دهند. در نتیجه کاهش فروش این محصولات به کاهش کل درآمد شرکت Intel منجر شده است. IBM هم یکی از تولیدکنندگان بزرگ و مهم بازار جهانی نرم‌افزارهای امنیتی است که رشد نسبی را در این بازار به ثبت رسانده است. درآمد این شرکت از نرم‌افزارهای امنیتی با رشد سالانه ۵/ ۲درصدی به ۴۵/ ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده است. این شرکت به خاطر عملکرد مناسب در بازار نرم‌افزارهای مدیریت وقایع و اطلاعات امنیتی و ارائه سرویس‌های امنیتی ویژه کسب‌وکارها توانسته است رشد مثبتی را تجربه کند.

رشد نسبی بازار نرم‌افزارهای امنیتی