دنیای اقتصاد: صنعت IT یکی از مهم‌ترین و سودآورترین صنایع در جهان است که روند رشد سریعی را هم دنبال می‌کند. با این اوصاف است که سرمایه‌گذاری در این بخش اهمیت زیادی دارد. با این حال اما کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند که سرمایه‌گذاری جهانی در IT امسال ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند. آخرین و جدیدترین بررسی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۶ روند سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT ثابت باقی می‌ماند.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که میزان سرمایه‌گذاری جهانی در IT در سال ۲۰۱۶ به ۴۱/ ۳ تریلیون دلار می‌رسد که این میزان در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی تا ۵/ ۰ درصد کاهش یافته است. این تغییر بیشتر به دنبال نوسانات ارزی رخ داده است. «جان دیوید لاولاک» یکی از کارشناسان گارتنر در این مورد می‌گوید: «این پیش‌بینی گارتنر مربوط به بررسی‌های این موسسه تا پیش از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بوده است. با خروج انگلستان از اروپا احتمالا شاهد کاهش تدریجی اعتمادسازی تجاری، افزایش قیمت‌ها و در نهایت سرمایه‌گذاری‌های کلان خواهیم بود.» لاولاک معتقد است که سال ۲۰۱۶ با دوگانگی جالبی آغاز شد؛ از طرفی سرعت تغییر در بخش IT هرگز به کندی حال حاضر نبوده و از طرف دیگر رشد سرمایه‌گذاری جهانی در این صنعت کم‌نور و تاریک است. او می‌گوید: «۲۰۱۶ سالی است که کسب‌وکارها روی تجارت دیجیتال، اینترنت اشیا و حتی تجارت الگوریتمیک متمرکز می‌شوند. برای دستیابی به این اهداف و همراهی با آنها بسیاری از کسب‌وکارها در حال هزینه کردن برای اقدامات مثمر ثمر هستند.» پیش‌بینی گارتنر از سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT نشانه مهمی از روندهای تکنولوژی در بخش‌های مختلف سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات IT و بازارهای مخابراتی است. مدیران جهانی IT و بنگاه‌های تجاری از این پیش‌بینی‌ها استفاده می‌کنند تا فرصت‌هاو چالش‌های بازار را شناسایی کرده و تصمیمات مهم خودشان را بر اساس این گزارش‌ها بگیرند.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در بخش دیتاسنترها به ۱۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ برسد که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۵ رشد ۲ درصدی داشته است. این بازار با رشد خوب فروش و صادرات سرورها در چین، اروپای غربی و آمریکای شمالی رونق گرفته است. سرمایه‌گذاری جهانی در نرم‌افزارهای تجاری هم امسال به ۳۳۲ میلیارد دلار می‌رسد تا رشد ۸/ ۵ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کند. آمریکای شمالی بیشترین رشد را در این بخش به خودش اختصاص داده است و ۶/ ۱۱ میلیارد دلار از کل افزایش ۲۴ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری این بخش در سال ۲۰۱۶ را در اختیار خواهد گرفت. سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزار یا دستگاه‌ها در سال ۲۰۱۶ با رشد سالانه ۷/ ۳ درصدی به ۸۹۸ میلیارد دلار می‌رسد. در‌ بخش خدمات IT ژاپن بیشترین و سریع‌ترین رشد را داشته و میزان سرمایه‌گذاری آن در این بخش در سال ۲۰۱۶ رشد ۹/ ۸ درصدی خواهد داشت. با افزایش پروژه‌های تجارت دیجیتالی، شرکت‌های ژاپنی شروع به درک بهتر این موضوع کرده‌اند که آنها به حمایت مشاوره‌ای برای تغییر و همراهی با روندهای جدید نیاز دارند. سرمایه‌گذاری در بخش خدمات ارتباطی و مخابراتی هم در سال جاری میلادی به ۳۸/ ۱ تریلیون دلار می‌رسد که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش ۴/ ۱ درصدی خواهد داشت. ژاپن در این بخش هم رشد سالانه ۳/ ۸ درصدی را تجربه خواهد کرد، درحالی‌که چین با سرمایه‌گذ اری بیشتر همچنان در این زمینه از ژاپن عقب است. انتظار می‌رود که اروپای شرقی، اروپای غربی و آمریکای شمالی با سیاست کاهش قیمت‌ها و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید، سهم بیشتری از رشد این بازار را به خودشان اختصاص بدهند.

تثبیت سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT