راه‌اندازی آزمایشی طرح ترابردپذیری

خبرگزاری فارس: مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول برای نخستین بار جزئیات کامل برنامه‌ راهبردی این اپراتور در طرح تغییر اپراتور با حفظ شماره (ترابردپذیری) را اعلام کرد. تکلیف ودایع، تغییر هزینه مکالمات، شارژ سیم‌کارت پس از انتقال و فروش خط نیز مشخص شده است. این طرح به مشترکان اجازه می‌دهد با حفظ شماره سیم‌کارت به اپراتور دیگری مهاجرت کنند. در شرایطی که امروز تهیه سیم کارت و گوشی دو سیم کارت آسان است برخی معتقدند اکنون این طرح شانس زیادی نخواهد داشت. برخی نیز معتقدند اگرچه دیرهنگام اما به سود مشترکان خواهد بود. این طرح که نیاز به هماهنگی سه اپراتور از یکسو و سازمان رگولاتوری از سوی دیگر داشته، از همان ابتدای کار خود به مشکلات فنی برخورد کرد که باعث شد اجرای آن به تعویق بیفتد. مشکلاتی که اجرای بدون مشکل طرح را با ابهام روبه رو کرده است.با نزدیک شدن به اجرای ترابردپذیری، جزئیات برنامه‌های راهبردی همراه اول برای ترابردپذیری را از محسن بهداری مدیر پروژه ترابردپذیری این اپراتور جویا شده‌ایم.با نزدیک شدن به اجرای ترابردپذیری، جزئیات برنامه‌های راهبردی همراه اول برای ترابردپذیری را از محسن بهداری مدیر پروژه ترابردپذیری این اپراتور جویا شده‌ایم.

طرح ترابرد پذیری چه ضرورتی دارد؟

ترابردپذیری این امکان را به مشترکین تلفن همراه می‌دهد که بتوانند با همان شماره، سیم کارت خود را به اپراتور دیگری انتقال دهند؛ چون ممکن است مثلا یک اپراتور پوشش ضعیف‌تری داشته باشد و در شهر و محله یک مشترک آنتن‌دهی خوب نباشد. پس مشترک می‌تواند شماره خود را حفظ کرده، اما از اپراتور با پوشش بهتر بهره‌مند شود. این کار از سال‌ها قبل در بسیاری از کشورها انجام شده و در ایران هم با تاخیر انجام می‌شود.

به‌رغم اعلام آغاز ترابردپذیری در 27 اردیبهشت ماه، اجرای این طرح تاکنون به تاخیر افتاده است، مشکل از کجا است؟

به‌رغم اعلام آمادگی اپراتورها، در انجام تست‌ها مشکلاتی پیش آمد که راه‌اندازی سرویس ترابردپذیری را با تاخیر مواجه کرد. استاندارد نبودن پیاده‌سازی این سرویس در ایران به دلیل وجود المان‌های مختلف در شبکه، حضور بازیگران متعدد و فرآیند ترابردپذیری را پیچیده کرده است. به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شده که راه‌اندازی این سرویس به‌صورت آزمایشی و با تعداد مشترکین محدود آغاز شود تا در صورت بروز مشکلاتی مانند قطع شدن سیم‌کارت قبلی و وصل نشدن سیم‌کارت جدید، اثرات نامطلوب این سرویس دامن‌گیر افراد کمتری باشد.

در این باره هنوز ابهامات زیادی وجود دارد و بسیاری از مشترکان هنوز از جزئیات این طرح آگاه نیستند. برای مثال گفته می‌شود شارژ قبل از ترابرد صفر می‌شود.

با شما موافقم در مورد این طرح اطلاع‌رسانی دقیق و کاملی به مشترکان ارائه نشده و شاید ابهامات کاربران، علاوه بر پیچیدگی ذاتی فرآیند ترابردپذیری ناشی از نبود اطلاع‌رسانی در این زمینه باشد. در مورد از بین رفتن شارژ پس از ترابرد نیز شنیده‌های شما درست است.

پس از ترابرد ودیعه خطوط چه خواهد شد؟

ودیعه مشترکان دائمی همراه اول به سایر اپراتورها انتقال نمی‌یابد، در نتیجه مشترکان دائمی همراه اول در صورت ترابرد به دیگر اپراتورها احتمالا زودتر قطع میان‌دوره خواهند شد و این بر ارزش خط هم تاثیر خواهد داشت. از طرف دیگر مشترکان دائمی سایر اپراتور‌ها در صورت پیوستن به همراه اول از مزایای طرح اعتباردهی بهره‌مند خواهند شد و این هم می‌تواند باعث افزایش ارزش خط آنها شود.

هزینه تماس مشترکانی که از همراه اول به اپراتورهای دیگر ترابرد کنند چه تغییری خواهد کرد؟

در صورت ترابرد مشترکین از همراه اول، نرخ تماس ایشان با مشترکان همراه اول و تلفن ثابت افزایش خواهد یافت. همچنین هزینه مشترکین تماس گیرنده با این مشترکان ترابرد شده نیز افزایش خواهد یافت.

پس از ترابردپذیری با توجه به تفاوت هزینه‌های تماس داخل و خارج شبکه، مشترک مبدا چگونه متوجه می‌شود که مشترک مقصد در اپراتور اصلی است یا به اپراتور دیگری منتقل شده است؟

سازمان تنظیم مقررات مصوبه‌ای در این زمینه دارد و ما در همراه اول پیام ضبط شده‌ای را به اطلاع مشترک می‌رسانیم که در آن به تماس گیرنده هشدار داده می‌شود شماره‌ای که با آن تماس گرفته، ترابرد شده است که نادانسته هزینه‌ای به مشترکان تحمیل نشود.

آیا خریداری سیم‌کارت از یک اپراتور و ترابرد به اپراتوردیگر و سپس فروش آن مجاز است؟

بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات شماره تلفن همراه جزو اشتراک مشترک و متعلق به اپراتور پایه است و تمامی مشترکان در صورت ترابرد به سایر اپراتورها و در صورت نیاز به فروش خط باید به اپراتور اولی شان بازگردند که این خود شامل اجرای مراحل ترابرد به همراه اول خواهد بود.