آی‌تی ایران: حدود یک هفته قبل هاسلبلاد که یک برند شناخته شده در ساخت دوربین‌های مدیوم فرمت است یک دوربین جدید کامپکت Mirrorless ( بدون آینه) را معرفی کرد که نظرات مختلف یک شگفتی در تاریخ این شرکت به شمار می‌رفت. شگفتی اصلی این بود که هاسلبلاد اساسا دوربین کامپکت تولید نکرده و دوربین X۱D این شرکت نخستین تلاش این شرکت برای حضور در بازار کامپکت‌ها بود. هاسلبلاد همچنین گفته این دوربین نخستین دوربین مدیوم فرمت بدون آینه جهان است.

برند شناخته شده هاسلبلاد این حرکت را تغییر در بازی بازار عکاسی مدیوم فرمت‌ها و مهم‌تر از همه در تاریخ ۷۵ ساله این شرکت نامید و البته وقتی یک برند فوق خوشنام در عرصه سنگین وزن پا به عرصه سبک‌ وزن‌ها می‌گذارد انتظار هم از آن بالاست. X۱D یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی (۸۲۷۲ × ۶۲۰۰ pixels, ۵/ ۳ × ۵/ ۳ μm) است با سنسور CMOS و دارای ۱۴ رده ISO (‌حساسیت سنسور) بین ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ است. وزن بدنه این دوربین به همراه باتری ۷۲۵ گرم است که هر چند ممکن است در مقایسه با دوربین‌های بدون آینه موجود در بازار بالا به نظر بیاید، اما از نظر دوربین‌های مدیوم فرمت هاسلبلاد بسیار سبک است. اندازه این دوربین هم ۷۱ × ۱۵۰ × ۹۸ mm است. هاسلبلاد به گفته خودش با این دوربین کیفیت یک دوربین مدیوم فرمت ایده آل را به جهان عکاسی پرتابل و کامپکت وارد کرده است. این رده جدید دوربین همچنان که می‌شد حدس زد رده جدید لنز خود را هم دارد که XCD نام گرفته و با یک شاتر مرکزی داخلی سرعتی بین ۶۰ دقیقه تا یک دوهزارم ثانیه را در اختیار عکاس قرار می‌دهد. نکته مهم اینکه دوربین full flash sync است یعنی در سرعت بالای عکسبرداری با فلش سینک یا مطابقت پیدا می‌کند تا عکس کیفیت خود را حفظ کند.

همچنان که از تصاویر منتشر شده مشخص است اندازه و وزن این دوربین بسیار پایین است ( در مقایسه با دوربین‌های مدیوم فرمت دیجیتال) و آنچه اساس حضور هاسلبلاد را در این فضا معنا می‌کند هم همین کاهش قابل ملاحظه ابعاد و وزن است تا بتوان یک دوربین بسیار با کیفیت را به گفته هاسلبلاد با خود به همه جا برد. هاسلبلاد این دوربین را به‌صورت دست ساز در سوئد تولید کرده است. قیمت بدنه این دوربین ۸۹۹۵ دلار است که آنچنان‌که انتظار می‌رود بسیار بالاتر از بهترین بازیگران این عرصه است. مثلا سونی a۷r II که یک دوربین بدون آینه فوق‌العاده محبوب است ۳۲۰۰ دلار قیمت دارد. همچنین دوربین جدید هاسلبلاد با لنز کیت ۴۵ میلی‌متری ۱۱ هزارو ۲۹۰ دلار قیمت خورده است. اما اگر هم لنز ۴۵ را بخواهید و هم لنز ۹۰ میلی‌متری باید ۱۳هزارو ۹۸۵ دلار بپردازید.همچنین به زودی قرار است لنز ۳۰ میلی‌متری این دوربین هم معرفی شود. هاسبلاد همچنین نرم‌افزار ویرایش عکس رایگان Phocus را که برای کار روی عکس‌های با کیفیت بالا و فرمت RAW ایده‌آل است به‌عنوان مکمل این دوربین به خریداران معرفی کرده است. دوربین Hasselblad X۱d همچنین به شکاف کارت حافظه دوتایی ( Dual Card) مجهز است که انعطاف قابل توجهی در استفاده از دو کارت حافظه SD در اختیار عکاس قرار می‌دهد. این سیستم به عکاس اجازه می‌دهد مثلا به‌طور همزمان عکس‌هایش را روی هر دو حافظه ذخیره کند ( برای اطمینان بیشتر از اینکه احتمال دارد یکی از کارت‌ها خوب عکس‌ها را ذخیره نکند) یا ذخیره روی یکی از کارت‌ها با فرمت RAW و روی دیگری با فرمت JPEG. همچنین این سیستم می‌تواند به این صورت عمل کند که در صورت پر شدن حافظه یکی عکس‌ها روی کارت دومی ذخیره شود. این دوربین به پورت USB ۳.۰، وای‌فای و GPS برای انتقال سریع عکس‌ها یا فیلم‌ها مجهز است. این دوربین همچنین یک باتری ۳۲۰۰ میلی آمپری هم دارد.