تایید توانایی انسان در تشخیص محتویات صوتی با کیفیت بالا

دنیای اقتصاد: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه Queen Mary لندن، مغز انسان می‏تواند تفاوت میان محتویات صوتی با کیفیت استاندارد و آنچه موسیقی با کیفیت بالا خوانده می‏شود را به خوبی درک کند. به‏گزارش ScienceDaily، در این بررسی، از نتایج ۱۲هزار آزمایش متفاوت در قالب ۱۸ مطالعه مستقل استفاده شده است. مطالعاتی که در آن از شرکت‏کنندگان درخواست شده تفاوت‏های موجود میان نمونه‏های مختلف محتویات صوتی در قالب موسیقی‏هایی با فرمت‏های متفاوت را بیان کنند.

دکتر Joshua Reiss از مرکز «موسیقی دیجیتال» دانشکده برق و علوم رایانه دانشگاه کوئین ماری لندن در این خصوص می‏گوید: «مشتاقان موسیقی و البته شرکت‌های فعال در حوزه موسیقی باید از این یافته‏های جدید خوشحال باشند. مطالعات ما حکایت از آن دارند که صدای با رزولوشن بالا در مقایسه با محتوای صوتی استاندارد، مزایای محدود اما در عین حال با اهمیتی را به همراه خواهد داشت.» نتایج این مطالعات در حالی منتشر می‏شود که مدت‏ها است شک و تردید در خصوص این امر که آیا شنوندگان می‏توانند تفاوت‏های میان محتوای با کیفیت CD و صدای با رزولوشن بالا را تشخیص دهند، در بازار موسیقی شکل گرفته است. در این راستا حتی اقدام برخی سرویس‏های پخش آنلاین موسیقی به‏منظور ارائه محتویات صوتی با رزولوشن بالا نیز مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. محققان معتقدند توانایی افراد در تشخیص محتویات صوتی با کیفیت‏های متفاوت، در پرتو تکرار، تمرین و آموزش به مراتب فراتر خواهد رفت. بر این اساس، افراد آموزش‌دیده حاضر در این بررسی‏ها، در ۶۰ درصد از موارد توانایی تشخیص تفاوت موجود میان استانداردهای مختلف صوتی را داشته‏اند. علاوه‌بر این، انتخاب دقیق محتویات از جمله استفاده از نمونه‏های صوتی با مدت زمان بیش از ۳۰ ثانیه نیز می‏تواند نقش مهمی در بهبود توانایی افراد در تشخیص فرمت‏های مختلف داشته باشد.

دکتر Reiss معتقد است کیفیت سی‏دی برای شنیدن تمامی مولفه‏های تشکیل‌دهنده یک قطعه صوتی کافی خواهد بود اما در عین حال بر این نکته نیز تاکید دارد که به عقیده بسیاری، صدای با رزولوشن بالا می‏تواند هنگام پخش، وضوح‏بیشتر و شدت بالاتر را به همراه داشته باشد. او معتقد است گام بعدی در تحقیقات این تیم پژوهشگر، تشخیص چگونگی و چرایی درک تفاوت‏ها توسط مغز انسان است. در این آزمایش، اکثرا از قطعه‏های ارائه شده در سبک کلاسیک و Jazz بهره گرفته شده اما اشاره‏ای نشده که تشخیص تفاوت‏ها توسط کاربران، در کدام سبک موسیقی سریع‏تر و موثرتر انجام شده است.