اگرچه ساخت تراشه‏هایی با هسته‏های فراوان و قدرت پردازش بالا چندان عجیب نیست، اما UC Davis یک واحد پردازنده مرکزی یا سی‏پی‏یو به نام KiloCore با هزار هسته ساخته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از انگجت، KiloCore برای انجام فعالیت‌هایی مانند رمزگذاری سریع داده‌ها، پردازش انبوه داده‌های علمی، رمزگذاری ویدئوها و... مناسب است.

هریک از هسته‌های این پردازنده هزار هسته‌ای را می‌توان به‌طور مستقل خاموش و روشن کرد و بنابراین تراشه یاد شده قادر به اجرای ۱۱۵ میلیارد دستور در هر ثانیه با استفاده از تنها ۷/ ۰ وات برق است. بنابراین KiloCore را می‌توان تنها با استفاده از یک باتری AA راه‌اندازی کرد.

البته دانشگاه UC Davis که با همکاری‌ای بی ام این تراشه را طراحی کرده، فعلا برنامه‌ای برای تولید انبوه KiloCore ندارد. طراحی این تراشه با فناوری ۳۲ نانومتری صورت گرفته که امروزه در دنیای سخت‌افزار چندان طرفدار ندارد. زیرا امروزه از فناوری ۱۴ نانومتری برای طراحی تراشه‌های باریک‌تر و قدرتمندتر استفاده می‌شود.با این حال ساخت این تراشه زمینه را برای عرضه لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها و دیگر انواع رایانه با قدرت پردازش بالا را هموار کرده است.