آی تی ایران: به‏رغم تمامی سرمایه‏گذاری‏ها یا حتی تمرکز و تلاش شرکت‏های بزرگ حوزه تکنولوژی، همچنان میزان استفاده از سرویس‏های نسل جدید درخواست تاکسی ( مانند اوبر، لیفت و …) در ایالات متحده آمریکا در سطح پایینی قرار دارد. به گزارش بیزینس اینسایدر، بر اساس جدیدترین تحقیقات منتشر شده توسط مرکز تحقیقاتی PEW، تاکنون تنها ۱۵ درصد از آمریکایی‏ها تجربه استفاده از این نرم‏افزارهای ویژه درخواست تاکسی را داشته‏اند. از مجموع این ۱۵ درصد نیز تنها ۱۷ درصدشان استفاده از این سرویس‏ها را به طور روزانه یا هفتگی در دستور کار خود قرار داده‏اند. با این تفاسیر، آمریکایی‏ها همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به زمانی دارند که تمامی خودروهای شخصی شهروندان با چنین سرویس‏هایی جایگزین شود.

در این میان، جای تعجب نیست که نسل جدید با ۲۸ درصد و افرادی که در نواحی شهری زندگی می‏کنند با ۲۱ درصد، بیشترین میزان استفاده از این سرویس‏ها را به خود اختصاص داده‏اند. البته تحلیلگران معتقدند با پیشرفت تکنولوژی استفاده از خودروهای بدون راننده - که از هم اکنون در دستور کار شرکت‌هایی چون گوگل است - می‏تواند موجب تشویق کاربران به استفاده هر چه بیشتر از این سرویس‏ها شود. اما تا قبل از آن، هزینه و دسترسی به این سرویس‏ها به‌عنوان دو عامل بازدارنده در استفاده افراد از چنین برنامه‏هایی پیش روی شرکت‏های ارائه‌دهنده این خدمات قرار گرفته است. در حال حاضر هزینه مالکیت خودرویی که به طور سالانه ۱۵ هزار مایل را در آمریکا طی می‏کند حدود ۵۷/ ۰ دلار به ازای هر مایل است، حال آنکه اوبر ایکس (Uber X)، هزینه ۱۵/ ۲ دلار به ازای هر مایل مسافت طی شده در نیویورک را از مشتریان خود دریافت می‏کند. این هزینه برای اوبرپول، (Uber Pool سرویسی ارزان‏تر از اوبر ایکس که چند مسافر با هم یک مسیر سوار خودرو می‏شوند) ۶۱/ ۱ دلار به‌ازای هر مایل است. با این تفاسیر، در صورتی که شرکت‏های مالک این سرویس‏ها بتوانند راننده را از چرخه موجود حذف کنند، کاهش هزینه‏ها به مراتب چشمگیرتر خواهد بود.

علاوه بر این، تکنولوژی خودروهای بدون راننده می‏تواند امکان استفاده از سرویس‏های اینچنینی را حتی در مناطق روستایی و برون شهری نیز فراهم کند زیرا خودروهای بدون راننده بر پایه عدم بهره‏گیری از نیروی انسانی، امکان طی مسافت‏های طولانی‏تر را فراهم خواهند ساخت. John Greenough تحلیلگر ارشد سرویس تحقیقاتی بیزینس اینسایدر تحقیقات جامعی را در خصوص موانع موجود در برابر استفاده از تکنولوژی‏ خودروهای بدون راننده در این سرویس‏ها و همچنین تلاش‏های صورت پذیرفته توسط شرکت‏های فعال در حوزه تکنولوژی در جهت برطرف کردن موانع موجود انجام داده که در ادامه نکات اصلی آن‏را از نظر می‏گذرانیم. سه مانع اصلی در برابر پیاده‏سازی کامل تکنولوژی خودروهای بدون راننده در بازار وجود دارد که از جمله آنها قیمت مولفه‏های مورد نیاز در این طرح که از تکنولوژی سطح بالایی هم برخوردارند، اختلاف سلیقه و معیارهای متفاوت در میزان اعتماد مشتریان به این تکنولوژی و نبود رگولاتوری‏های مربوطه است. با این وجود، در ۶ ماه گذشته تلاش‏های قابل توجهی در راستای برطرف کردن این موانع انجام شده است.