روبات‌ها را جایگزین کارگران نمی‌کنیم

دنیای اقتصاد: استیو ایستربروک مدیرعامل فست‌فودهای زنجیره‌ای مک‌دونالد معتقد است حتی با بالا رفتن دستمزدهای کارگران رستوران‌های این برند، بازهم خبری از اخراج نیروهای کاری این فست‌فودها نخواهد بود. به‌گزارش وب‌سایت یاهو، ایستربروک معتقد است در صورتی که مجبور به موافقت با خواسته اعتراض‌کنندگان در پرداخت دستمزد ۱۵ دلار به ازای هر ساعت کاری شود، همچنان نیروهای انسانی را حفظ خواهد کرد. او که در حاشیه کنفرانس سالیانه مک‌دونالد به صحبت درخصوص استفاده از روبات‌ها در فست‌فودها می‌پرداخت، گفت: «به‌نظر من این مورد به‌ هیچ‌وجه عاملی برای پایان دادن به شغل‌های انسانی نخواهد بود.»

ایستربوک معتقد است مک‌دونالد با پیاده‌سازی فرآیند بهره‌گیری از روبات‌ها در خودکارسازی تهیه غذا می‌تواند نیروهای کاری انسانی بیشتری را به تعامل مستقیم با مشتریان و بهبود ارائه خدمات به آنها مشغول سازد. «هرچه که باشد ما در کسب و کارهای خدماتی مشغول بوده و با شرکت‌های دیگر در زمینه ارائه سرویس‌های غذایی و نوشیدنی رقابت می‌کنیم. اگر با خودمان صادق باشیم متوجه خواهیم شد که در کسب و کار ما نیاز ضروری به المان‌ها و نیروهای کاری انسانی وجود دارد.» این پاسخ مدیرعامل مک‌دونالد در مقابل اظهارنظر بسیاری از فعالان این بازار از جمله مدیرعامل پیشین این برند قرار می‌گیرد که پیش از این گفته بود افزایش حقوق پایه کارکنان می‌تواند به معنای پایان بخشیدن به شغل‌های سطح پایین در فست‌فودهای زنجیره‌ای باشد. اد رنسی مدیرعامل سابق مک‌دونالد در این خصوص می‌گوید: «خرید یک دستگاه با قیمت ۳۵ هزار دلار، بسیار ارزان‌تر از استخدام نیروی کاری است که با دریافت ۱۵ دلار به ازای هر ساعت کاری، سیب‌زمینی سرخ‌کرده آماده می‌کند و کارآیی آنچنانی هم ندارد. این روند، منجر به ایجاد بیکاری گسترده در کل کشور ما خواهد شد که حتی تصور آن را هم نخواهید کرد.»

اندی پازدر مدیرعامل Carl's Jr نیز با رنسی هم‌عقیده بوده و در گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر اینچنین می‌گوید: «با افزایش هزینه نیروهای کاری توسط دولت، تعداد شغل‌های موجود کاهش خواهد یافت. اتوماسیون و استفاده از روبات‌ها قرار نیست تنها در فرودگاه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی اجرایی شود، باید بپذیریم که رستوران‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.» ایستربروک تضمین کرده که حتی با افزایش حداقل دستمزد، نیروهای کاری نباید نگرانی درخصوص از دست دادن شغل خود داشته باشند. این در حالی است که بررسی‌ها نیز نشان می‌دهند مک‌دونالد سال گذشته سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی افزایش حقوق کارکنان خود داشته و در نتیجه این امر، رشد ویژه‌ای در میزان رضایتمندی مشتریان از سرویس‌های خود شاهد بوده است. به گفته ایستربروک، رضایت مشتریان در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶درصد افزایش یافته است.