هوش مصنوعی، اپل را تغییر می‏دهد

دنیــای اقتصاد: در کنفرانس سالانه توسعه‏دهندگان شرکت اپل که دوشنبه شب در سان‏فرانسیسکو برگزار شد، Craig Federighi مدیر اجرایی این شرکت مجموعه‏ای از قابلیت‏های جدید را به‏منظور استفاده در سیستم‏عامل‏ ویژه دستگاه‏های الکترونیکی همراه و همچنین رایانه‏های رومیزی این شرکت معرفی کرد. نکته قابل توجه اینکه قابلیت‏های یادشده، برپایه هوش مصنوعی یا ترکیبی از توانایی‏های محاسباتی و الگوریتم‏های نرم‏افزاری پیش روی کاربران قرار خواهند گرفت. این مشخصه‏های جدید می‏توانند با پیش‏بینی اهداف و رفتار کاربران، به هوشمند‏سازی هر چه بیشتر دستگاه‏های الکترونیکی کمک کنند و این در حالی است که بر مبنای این تکنولوژی‏های جدید، اپل دریچه‏های تازه‏ای را در خصوص استفاده از پلت‌فرم ارسال پیام (iMessage)، برنامه نقشه و همچنین دستیار مجازی Siri پیش روی توسعه‏دهندگان طرف ثالث قرار داده است. سیاستی که در مقابل دیدگاه‏های پیشین مسوولان این شرکت مبنی بر کنترل دقیق و بسته اکوسیستم‏ها قرار می‏گیرد.

استفاده از هوش مصنوعی و ادغام هرچه بیشتر سرویس‏های جانبی در برنامه‏های اپل، خستگی و سردرگمی کمتر کاربرانی را به همراه خواهد داشت که در حال حاضر مجموعه بی‏شماری از نرم‏افزارهای همراه، دستگاه‏های الکترونیکی و البته اطلاعات مختلف پیش روی آنها قرار گرفته است. در نهایت، هوش مصنوعی در پشت پرده باعث خواهد شد تا سازماندهی و مدیریت مجموعه تصاویر و محتویات چندرسانه‏ای روی گوشی‏های هوشمند و ارتباط در قالب بهره‏گیری از سرویس‏های آنلاین و جابه‌جا‌یی و انتقال فعالیت‏های کاربران از دستگاهی به دستگاه دیگر به‏مراتب ساده‏تر شود. در نظر داشته باشید که اتخاذ این سیاست جدید از سوی مسوولان اپل در حالی به مرحله اجرا رسیده که مجموعه‏ای نه‏چندان محدود از استارت‏آپ‏های سیلیکون ولی و حتی رقبای مطرح این شرکت، عرضه محصولات پیشرفته برپایه هوش مصنوعی را از مدت‏ها پیش در دستور کار خود قرار داده‏اند. در حال حاضر، اپل با اسکن عکس‏های شما و بهره‏گیری از سیستم تشخیص چهره می‏تواند مدیریت بهتر تصاویر را امکان‏پذیر سازد. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک سال‏ها است که از چنین سیستمی بهره می‏برند. با وجود این، درنظر داشته باشید که اتخاذ این رویکرد جدید چندان ساده هم نبوده و در پشت پرده بررسی تصاویر، ۱۱ میلیارد محاسبه به ازای پردازش هر عکس قرار گرفته است.

استفاده از هوش مصنوعی در دیگر محصولات و سرویس‏های شرکت اپل، تا حدودی از قابلیت‏های کورتانای مایکروسافت تاثیر گرفته است. با این تفاسیر، Siri دستیار هوشمند صوتی این شرکت با ورود به بازار رایانه‏های رومیزی امکان مکالمه با رایانه‏های مک را نیز دقیقا به همان روشی که در گوشی‏های همراه شاهد بودیم امکان‏پذیر خواهد ساخت. این در حالی است که بنابر اعلام گوگل، در حال حاضر چیزی حدود ۲۰ درصد از درخواست‏های کاربران از طریق فرامین صوتی در تعامل با دستگاه‏های الکترونیکی قرار می‏گیرد. با این تفاسیر، علاوه‌بر همگام‏سازی بیشتر تجربه کاربر در استفاده از دستگاه‏های الکترونیکی مختلف در اکوسیستم اپل، هوشمندسازی نیز به نحوی انجام خواهد شد؛ به عنوان نمونه در صورتی که دو طرف مکالمه در حال صحبت به‏منظور تنظیم قرارملاقات هستند، آیکون تقویم به‏طور خودکار پیش روی آنها قرار گیرد. در زمینه محصولات نرم‏افزاری نیز اپل دست توسعه‏دهندگان نرم‏افزاری طرف ثالث را به‏منظور ادغام هرچه بیشتر سرویس‏های خود با نرم‏افزارها و سرویس‏های اکوسیستم این شرکت باز گذاشته است. به این ترتیب، کاربران می‏توانند بدون اجبار برای استفاده از نرم‏افزارهای مختلف، از خدمات سرویس‏هایی مانند اوبر یا Lyft که در نرم‏افزار پیام‏رسان اپل ادغام شده‏ بهره ببرند. علاوه‌بر این، امکان استفاده از سرویس‏های یادشده با بهره‏گیری از Siri نیز فراهم شده است.

اگرچه رقبای اپل خیلی پیش‏تر از این‏ها استفاده از هوش مصنوعی را به عنوان مزیت رقابتی در دستور کار قرار داده‏ بودند اما تاخیر اپل در عرضه سرویس‏های جدید می‏تواند عاملی برای استفاده هرچه بهتر از این تکنولوژی و البته اجتناب از اشتباهات سایر رقبا باشد. به عنوان نمونه، سال گذشته شرکت گوگل سرویس ویژه‏ای را برای کمک به کاربران برای سازماندهی هر چه بهتر تصاویر معرفی کرد اما این نرم‏افزار پس از آنکه به اشتباه، آمریکایی‏-آفریقایی‏ها را به عنوان گوریل شناسایی کرد از چشم کاربران افتاد. از جمله دیگر راهکارهای جدید عرضه شده از سوی اپل می‏توان به استفاده از اپل‏واچ به‏منظور جلوگیری از نیاز برای وارد کردن چندین و چندباره گذرواژه در استفاده از سرویس‏های مختلف اشاره کرد. امکان استفاده از سیستم پرداخت این شرکت یعنی Apple Pay در وب‏سایت‏های فعال حوزه تجارت الکترونیک نیز سیاست تازه اپل در دنیای فروش آنلاین خواهد بود. در گذشته اپل در زمینه حریم خصوصی کاربران، حد و مرزهایی خاص را وضع کرده بود اما معرفی‏های شب گذشته، از تغییر سیاست کوپرتینویی‏ها در این زمینه حکایت دارد. در این راستا، Craig Federighi مدیر ارشد شرکت اپل اعلام کرده در عرضه قابلیت‏های جدید، از نظرات محقق سرشناس حوزه حریم خصوصی اطلاعات یعنی Aaron Roth استفاده شده است. در حال حاضر اگرچه سرویس‏های شرکت اپل رفتارهای کاربران را به‏منظور پیشنهاد گزینه‏های مورد نیاز بررسی و تحلیل می‏کنند اما در نهایت با اضافه کردن اطلاعات غلط به این فرآیند (در قالب آنچه نویز ریاضیاتی نامیده می‏شود) هویت افراد مخدوش شده تا از دسترسی نفوذگران یا حتی کارمندان اپل به این اطلاعات جلوگیری شود. بازکردن درهای پلت‌فرم اپل به سوی توسعه‏دهندگان طرف ثالث نیز اگرچه در نگاه اول تغییر سیاستی آشکار در میان مدیران این شرکت به حساب می‏آید اما با توجه به نیاز سیری‌ناپذیر هوش مصنوعی به دریافت اطلاعات گسترده از طرف‏های ثالث در جهت بهبود خدمات و سرویس‏های ارائه شده در یک پلت‌فرم خاص، این شرکت راهی به جز تن‏دادن به این سیاست‌های جدید نداشته است.