تازه‌‌های نرم‌افزاری اپل در کنفرانس برنامه‌نویسان

دنیای اقتصاد: کنفرانس برنامه نویسان اپل مملو از به روزرسانی‌های متعدد بود و شاید بتوان گفت محور اصلی آن به روزشدن سیستم‌عامل‌های مک، آی‌فون، ساعت و TV این شرکت بود. شاید یکی از مهم‌ترین آنها باز شدن دستیار صوتی اپل یعنی Siri و iMessage برای برنامه‌نویسان بود. همچنین حضور Siri روی کامپیوترهای دسکتاپ این شرکت و کارکردن Apple Pay با مرورگر سافاری هم از دیگر تازه‌های این کنفرانس بود. شب گذشته و در مهم‌ترین برنامه نرم‌افزاری سالانه اپل همچنین شاهد ریدیزاین (طراحی دوباره) برخی از سرویس‌های اپل بودیم از جمله نمای جدیدی برای بخش هشدارها و قفل صفحه در iOS، تغییرات در بخش Command Center ساعت اپل و تغییرات دیزاین اپل موزیک، اپل نیوز، نقشه و سایر سرویس‌ها.

سیستم عامل مک

سیستم عامل OS X سرانجام به macOS تغییر کرد و حالا به آن Sierra گفته می‌شود. نسخه بتای آن در ماه جولای منتشر می‌شود و نسخه نهایی آن در پاییز امسال به‌طور رایگان در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. یکی از فیچرهای اصلی که به این نسخه اضافه شده امکان ادامه دادن بین دستگاه‌های مختلف است. امکانی تحت عنوان Universal Clipboard به کاربران اپل اجازه می‌دهد که کپی و Paste را بین چند دستگاه انجام دهند. همچنین ذخیره کردن دسک‌تاپ اپل در Cloud و دسترسی به آن از طریق کامپیوترهای دیگر از طریق iCloud Drive از ویژگی‌های آن است. به روزرسانی‌های کوچک دیگری را هم در این نسخه شاهد هستیم از جمله بازکردن خودکار قفل کامپیوتر هنگامی که ساعت اپل در دست دارید. همچنین در Sierra شاهد حضور سیری روی دسکتاپ خواهیم بود و از طریق سیری می‌توان فایل‌ها را جست و جو کرد، پیغام ارسال کرد و کارهای دیگری که با سیری می‌شود انجام داد.

ساعت اپل

اپل در این کنفرانس همچنان که انتظار می‌رفت نسخه سوم ساعت اپل یعنی watchOS ۳ را به همگان معرفی کرد. این نسخه البته نسخه‌ای بهبود یافته از سیستم‌عامل‌های پیشین ساعت اپل بود و شاید یکی از مهم‌ترین بهبودهای آن این بود که به لطف ذخیره‌کردن اپ‌ها در حافظه تا هفت برابر سرعت دیدن اپلیکیشن‌ها روی آن نسبت به نسخه‌های قبل افزایش پیدا کرده بود. همچنین حرکت بین اپلیکیشن‌ها هم در این نسخه با استفاده از دکمه کناری راحت‌تر شده است. یک امکان جدید دیگر استفاده از کیبوردی با عنوان Scribble است که با کشیدن حروف روی صفحه نمایش آن را تایپ می‌کند. این امکان برای پاسخ دادن به پیغام‌هایی است که فرد دریافت می‌کند. البته این امکان فعلا فقط زبان‌های انگلیسی و چینی را پشتیبانی می‌کند. ساعت اپل همچنین صفحات نمایش زمان متعدد و جدیدی را هم به این نسخه از سیستم عامل اضافه کرده که برخی از آنها ترکیب اطلاعات مربوط به ورزش و سلامتی با هم است. ساعت اپل همچنین امکان تماس سریع با سرویس‌های اضطراری و ارسال لوکیشن را برای دریافت کمک نیز فراهم کرده است. اپل همچنین یک اپلیکیشن مدیتیشن با عنوان «Breathe» را معرفی کرده که با آن می‌توان روی نفس کشیدن تمرکز کرد.

iOS و تغییرات جدید

تغییرات جدید در iOS که مدیران اپل از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییرات در تاریخ iOS یاد کردند شامل تغییر دیزاین سرویس‌هایی چون موزیک و نقشه این شرکت، تغییر در بخش هشدارها و توسعه استفاده از امکان لمس سه بعدی می‌شد. یک امکان جدید که به iOS اضافه شده به نام «raise and wake» به شما امکان می‌دهد با بلند کردن گوشی و بدون فشار دادن دکمه صفحه نمایش را روشن کنید. اپل همچنین اعلام کرد که بخش خبر یعنی Apple News اش هم اکنون با بیش از ۲ هزار ناشر و ۶۰ میلیون نفر خواننده در ماه فعالیت می‌کند. اپل گفته که حالا بخش اشتراک را در این سرویس به راه انداخته که به این ترتیب با مشترک شدن در این بخش می‌توانید همه روزنامه‌ها و مجلات را به‌طور کامل بخوانید. همچنین اخبار فوری نیز از طریق این اپلیکیشن برای کاربران ارسال می‌شود.

اپل موزیک

در تغییرات جدید اپل شاهد تغییر در طراحی اپل موزیک هم هستیم که به ساده‌تر شدن این سرویس کمک کرده است. یک بخش ویژه برای دانلود موسیقی‌ها و یک بخش دیگر برای موسیقی‌ها و آلبوم‌های تازه اضافه شده در نظر گرفته شده است. همچنین اپل در نسخه جدید iOS این امکان را می‌دهد که هنگام پخش موسیقی متن ترانه آن را هم ببینید چیزی که پیش از این باید از طریق اپلیکیشن دیگری مثل Shazem آن باید مشاهده می‌کردید.

نقشه اپل

نقشه اپل هم به‌طور کامل تغییر طراحی پیدا کرده است و نکته قابل‌توجه اینکه با سرویس‌های دیگری مثل Apple Pay کاملا ارتباط پیدا کرده است به‌طوری که حالا می‌توان از داخل نقشه هم تاکسی (مثل Uber) گرفت و هم هزینه آن را پرداخت کرد. امکان مسیریابی در نقشه جدید ساده‌تر شده و ترافیک را هم حالا همانند نقشه گوگل به آن افزوده است. نقشه اپل به خصوص برای سیستم خودروی اپل یعنی CarPlay آماده و بهینه شده که ترافیک و مسیرها را به راننده نشان می‌دهد.

سیری

شاید یکی از مهم‌ترین معرفی‌های کنفرانس اپل، امکان استفاده از Siri برای برنامه‌نویسان باشد. این موضوع باعث خواهد شد یکی از مهم‌ترین سرویس‌های اپل را حالا در اپلیکیشن‌های مختلف ببینیم. اپل در جریان این کنفرانس گفت که Siri همین الان روزانه ۲ میلیارد بار مورد فراخوانی کاربران قرار می‌گیرد. برای اینکه به وسعت استفاده از سیری روی اپلیکیشن‌های مختلف به خصوص پیام‌رسان‌هایی مثل WeChat و واتس‌اپ پی ببریم باید چند ماهی صبر کنیم.