نوآوریهای دیجیتالی در رویداد بزرگ ورزشی
خط تکنولوژی در مسابقات یورو ۲۰۱۶
دنیای اقتصاد: تورنمنتهای فوتبالی در کنار جذابیتهای فراوانی که دارند میتوانند مکانی مناسب برای نمایش تکنولوژیهای پیشرفته در داخل و حتی خارج از زمین فوتبال باشند. مسابقات یورو ۲۰۱۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و مجموعهای از تکنولوژیهای کوچک و بزرگ بهمنظور برگزاری هرچه بهتر بازیها توسط مسوولان این رقابتها به کار گرفته شده است. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین تکنولوژیهایی که در این دوره از مسابقات به کار گرفته شده است.
تکنولوژی ضدپهپاد
پس از اتفاقی که در رویداد انتخابی بین تیمهای صربستان و آلبانی به وقوع پیوست، حالا مسوولان برگزاری رقابتهای یورو ۲۰۱۶ در فرانسه به این نتیجه رسیدهاند که استانداردهای ضدپهپاد جدیدی را وضع کنند.
دنیای اقتصاد: تورنمنتهای فوتبالی در کنار جذابیتهای فراوانی که دارند میتوانند مکانی مناسب برای نمایش تکنولوژیهای پیشرفته در داخل و حتی خارج از زمین فوتبال باشند. مسابقات یورو ۲۰۱۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و مجموعهای از تکنولوژیهای کوچک و بزرگ بهمنظور برگزاری هرچه بهتر بازیها توسط مسوولان این رقابتها به کار گرفته شده است. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین تکنولوژیهایی که در این دوره از مسابقات به کار گرفته شده است.
تکنولوژی ضدپهپاد
پس از اتفاقی که در رویداد انتخابی بین تیمهای صربستان و آلبانی به وقوع پیوست، حالا مسوولان برگزاری رقابتهای یورو ۲۰۱۶ در فرانسه به این نتیجه رسیدهاند که استانداردهای ضدپهپاد جدیدی را وضع کنند. در آن رویداد یک پهپاد پرچمی را که شعارهایی در آن نوشته بود به داخل زمین آورد و باعث توقف جریان بازی شد. حالا در مسابقات یورو، نواحی پرواز ممنوع برای این هواپیماهای بدونسرنشین در تمامی زمینهای تمرین و استادیومهای ویژه برگزاری مسابقات درنظر گرفته شده است تا ایجاد تداخل در پرواز پهپادها یا حتی بهدست گرفتن کنترل آنها در صورت مشاهده این پرندههای جذاب در میادین، امکانپذیر شود. Ziad Khoury مسوول امنیت مسابقات یورو ۲۰۱۶ این راهکار جدید را معیاری نو دانسته که تا پیش از این در هیچ رویداد ورزشی بهکار گرفته نشده است. این سیستمها استانداردهای لازم برای بهکارگیری در مناطق پرازدحام را نیز کسب کردهاند. با میدان دید عمودی ۲۰ درجهای، سیستمهای Spynel بارها و بارها در برنامههای عملیاتی ضد پهپادها مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی بالا حتی در صورت تغییر مسیر سریع پهپاد، ثابت ماندن در هوا یا حتی انداختن محموله را به اثبات رسانده است.
تکنولوژی خط دروازه
در سال ۲۰۱۰ وقتی در مسابقه بین انگلیس و آلمان ضربه فرانک لمپارد بازیکن انگلیس بعد از برخورد به تیر دروازه به داخل محدوده گل رفت اما داور آن را گل اعلام نکرد اعتراضها نسبت به خطای انسانی در جریان قضاوت دیدار ورزشی بسیار بالا گرفت و حتی سپ بلاتر رئیس معزول فیفا نیز از آن حمایت کرد. اما زمانی که در مسابقات یورو ۲۰۱۲ گل اوکراین به انگلیس به حساب نیامد دیگر تکنولوژی خط دروازه بهعنوان راه حل نهایی در نظر گرفته شد. حالا یوفا نیز استفاده از تکنولوژی خط دروازه را بهمنظور کمک به داور در بررسی عبور توپ از خط دروازه در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که تکنولوژی یادشده پیش از این در لیگ انگلستان یا بوندسلیگای آلمان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر در مسابقات مختلف دو تکنولوژی «کنترل گل» و «چشم شاهین» در این زمینه مورد استفاده قرار میگیرد. تکنولوژی کنترل گل، دو سال پیش از سوی فیفا مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت و سیستم چشم شاهین نیز گزینه محبوب در کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان بوده و در حال حاضر در مسابقات کریکت، تنیس و راگبی نیز استفاده میشود. انتخاب یوفا، سیستم چشم شاهین بوده که از هفت دوربین بهمنظور رهگیری حرکت توپ استفاده کرده و با بهرهگیری از ابزاری لرزشی، به ثمر رسیدن گل را به داور اعلام خواهد کرد.
پخش زنده با واقعیت مجازی
اگر تا دورههای قبلی جام یوفا یا جام جهانی پخش HD یا FullHD مسابقات یک نوآوری بزرگ به حساب میآمد حالا پخش از طریق واقعیت مجازی و دیدن مسابقات از طریق هدست مورد توجه است. بازار تکنولوژی واقعیت مجازی در قالب رونمایی از هدستها و محصولات مختلف، در سال جاری میلادی گرمتر از گذشته بوده است. در این راستا، یوفا نیز مجوز پخش زنده مسابقات با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی را به تیمهای حاضر در مسابقات یورو ۲۰۱۶ واگذار کرده است. با این تفاسیر، دوربین OZO نوکیا که پیش از این بهطور آزمایشی در فینال لیگ قهرمانان مورد استفاده قرار گرفته بود، وظیفه پوشش مسابقات تیم انگلستان را برعهده خواهد داشت تا فیلمبرداری ۳۶۰ درجهای با ارائه تجربه واقعیت مجازی پیش روی کاربران قرار گیرد. علاوه بر این، برخی از مسابقات ولز، ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند نیز بهطور زنده و برپایه استفاده از واقعیت مجازی پخش خواهد شد.
تکنولوژیهای پوشیدنی بازیکنان
از جمله دیگر تکنولوژیهای قابل توجه در یورو ۲۰۱۶، استفاده از دستگاههای الکترونیکی پوشیدنی مانند دستبندهای هوشمند یا گجتهای بررسی عملکرد بازیکنان است. این در حالی است که تیم ملی آلمان دو سال پیش و در مسابقات جام جهانی از محصول آدیداس با عنوان miCoach برای رهگیری مشخصههای مختلف بازیکنان (از سرعت تا ضربان قلب و مسافت طی شده) در طول تمرینات استفاده کرده بود. تا پیش از این، مربیان از غریزه خود بهمنظور قضاوت درخصوص عملکرد و وضعیت بدنی بازیکنان استفاده میکردند اما اکنون در کنار غریزه، امکان استفاده از محاسبات دقیقتر در زمان برگزاری تمرینات یا انجام مسابقات فراهم شده تا تصمیمها، تغییر تاکتیک یا حتی تعویضها، برپایه این اطلاعات دقیق مدیریت شود. در حال حاضر سیستمهای رهگیری شامل سنسورهای جیپیاس تعبیه شده در لباس بازیکنان نیز بهطور گسترده در میان تیمهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
آنچه در آینده خواهیم دید
بسیاری از تکنولوژیهایی که در این دوره از مسابقات فوتبال جام یوفا میبینیم سالها قبل رویایی یا حتی خندهدار و غیر واقعی به نظر میآمدند. اما پیشرفتهای تکنولوژی به همه نشان داده که هیچ چیز غیر باور نیست. در ادامه به تکنولوژیهایی اشاره میکنیم که احتمالا در دورههای بعدی یوفا یا جام جهانی شاهد آن خواهیم بود.
روباتهای داور: داورهای انسانی به هر حال چون انسان هستند همواره در معرض اشتباه قرار دارند. پس چرا این داوران را کنار نگذاریم و کلا از روباتها برای داوری استفاده نکنیم؟ این ایدهای است که هماکنون بسیاری از آن طرفداری میکنند و بعید نیست همین چند سال بعد آن را ببینیم.
پخش مجازی در استادیومهای دیگر: واقعیت مجازی همچنان که گفتیم امسال بسیار مورد توجه است و حداقل گروهی قادر خواهند بود مسابقه فوتبال را از خانه خود با هدست واقعیت مجازی ببینند، اما دیدن مسابقه در خانه با دیدن آن در استادیوم و کنار هزاران نفر قابل مقایسه نیست. احتمالا در آینده شاهد استادیومهای مجهز به پخش فوتبال مجازی هستیم که همزمان با مسابقه اصلی بازی را برای تماشاگران پخش میکنند.
دیدن بازیهای کلاسیک با واقعیت مجازی: در صورتی که واقعیت مجازی به شکلی که گفتیم در فضای فوتبالی فراگیر شود میتوان بازیهای کلاسیک و مشهور فوتبال را در استادیوم دید. مثلا تصور کنید دیدن بهترین مسابقات مارادونا یا زیدان در استادیوم چه لطفی دارد.
دیتای توپ: نرمافزارهای تحلیلگر حالا تصویر کاملی از بازی و وضعیت بازیکنان ارائه میکنند، اما در مورد توپ هیچ اطلاعاتی نداریم. در صورت تجهیز توپ به تکنولوژیهای خاص میتوان مسافت طی شده، سرعت یا شدت ضربه و هر نوع اطلاعات دیگری را نیز از توپ استخراج کرد. این اطلاعات میتواند به لحظه در اختیار تماشاگران بازی نیز قرار گیرد.
اطلاعات به لحظه از سلامت بازیکنان: هر چند دسبتندهای فعلی هوشمند امکان جمع آوری اطلاعات از وضعیت بدنی بازیکنان را در اختیار خودشان یا مربیان میگذارند، اما با توسعه این ابزارها در آینده اطلاعات مربوط به سلامتی بازیکنان به لحظه در دسترس اعضای تیم و مربیان خواهد بود.
دوربین روی سر بازیکن: شرکت GoPro تصویری از آنچه میخواهیم بگوییم را بهعنوان محصول ارائه کرده است. تصور کنید یک دوربین بسیار کوچک از این نوع زاویه دید بازیکن را هم به تماشاگران نشان دهد. لحظات حساس مانند زدن پنالتی یا ضربه آزاد یا حتی برخورد میتوانند به جذابیت تصویربرداری بازی و به تبع آن تماشای آن بیفزایند.
نگهداری خودکار زمان: هم اکنون نگهداری زمان تلف شده با داوران است و همین موضوع هم مشکلات زیادی برای آنان ایجاد میکند. در آینده میتوان با سپردن این وظیفه به کامپیوتر از فشار روانی روی داوران کم کرد.
تکنولوژی خط دروازه برای تمام زمین: زمانی فیفا به شدت مخالف تکنولوژی خط دروازه بود، اما حالا این تکنولوژی چنانکه اشاره کردیم در این مسابقات به کار گرفته شده است. قدم بعدی استفاده از این تکنولوژی در تمام ابعاد زمین و نه فقط خط دروازه است.
ارسال نظر