دانشمندان دانشگاه هاروارد با استفاده از ابزاری خاص برای دستکاری ژن‌ها موسوم به CRISPR توانستند به فناوری ذخیره‌سازی دائمی داده روی سلول‌های زنده دست یابند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گیزمودو، نکته جالب آنکه اطلاعات ذخیره شده روی این میکروارگانیسم‌ها قابل انتقال به نسل بعدی آنهاست و در جریان این نقل و انتقال پاک نمی‌شود. ابزار همه کاره یاد شده که CRISPR/ Cas۹ نام دارد، ارزان بوده و استفاده از آن ساده است. با استفاده از CRISPR/ Cas۹ نگارش داده‌ها روی مولکول‌ها و ویرایش این اطلاعات ممکن است. این ابزار چند سال قبل توسط مهندسان ژنتیک عرضه شد و برای اقداماتی همچون دستکاری RNA هم استفاده شد. اسید ریبونوکلئیک یا آران‏ای (Ribonucleic acid) همراه با دی‏ان‏آ و پروتئین‌ها، سه مولکول درشت اصلی است که برای همه گونه‏های شناخته شده زیستی، ضروری است. CRISPR/ Cas۹ کارکردهای گسترده دیگری هم دارد که از جمله آنها می‌توان به مدل سازی بیماری‌ها و مقابله با ویروس‌های خطرناکی همچون ایدز اشاره کرد. با دستاورد جدید CRISPR/ Cas۹ برای تبدیل میکروارگانیسم‌ها به هارددیسک‌های واقعی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اگرچه ذخیره سازی اطلاعات بر روی دی ان‌ای تازگی ندارد، اما نگهداری دائمی و قابل انتقال اطلاعات بر روی یک ارگانیسم زنده امر جدیدی است. همچنین باید توجه داشت که این اطلاعات به‌طور مستقیم روی ژنوم نوشته می‌شوند. ژنوم انسان همه ماده ژنتیکی یک فرد است که در اصل محتوای ژنتیکی یاخته آن فرد که شامل دی‏ان‏ای هسته، کلروپلاست و میتوکندری است را دارد. ژنوم دستورالعمل‏های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده را دارا می‏باشد. کلمه ژنوم از دو کلمه ژن (gen) و پسوند(ome-) که از کلمه کروموزوم می‏آید ساخته شده است. بدن آدم به‌طور نسبی از پنجاه تا صد میلیارد یاخته تشکیل شده است که در هر یاخته تمام دستورالعمل‏های کدگذاری شده لازم برای هدایت تمامی فعالیت‏های یاخته و ساخت پروتین‏های لازم، موجود است. به هر گروه کامل از این دستورالعمل‏های ما ژنوم گفته می‏شود.

مزیت مهم این دستاورد امکان درک اطلاعات توسط یک باکتری و آموزش دادن آن به‌گونه‌ای است که دیگر میکروارگانیسم‌های مخرب را شناسایی و نابود کند یا سوابق ژنتیکی خاصی را گردآوری و ارائه کند. حجم اطلاعاتی که به این شیوه قابل ذخیره‌سازی است بین ۳۰ تا ۱۰۰ بایت بر روی هر باکتری است که در مقایسه با روش‌های قبلی ذخیره سازی داده موفق‌تر محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که حجم اطلاعاتی که تا به حال روی سلول‌های مختلف ذخیره شده از ۱۱ بیت فراتر نرفته است. علت این موفقیت آن است که داده‌ها در این روش به‌طور مستقیم روی ژنوم سلول‌های باکتری نوشته می‌شوند. مزیت دیگر این روش آن است که وقتی یک ویروس به باکتری مذکور حمله کند، ابزار CRISPR می‌تواند به دقت سوابق این رویداد را روی دی ان‌ای ثبت کند و این اطلاعات برای مقابله با حملات مشابه آتی قابل استفاده است. این دستاورد شناسایی روند ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک و صعب العلاج را تسهیل کرده و شاید در آینده به مداوای بهتر آنها کمک کند.