دنیای اقتصاد: شرکت IDC گزارش جدید خود از وضعیت کنونی بازار تلفن‌های هوشمند، سهم اکوسیستم‌های مختلف از این بازار و در نهایت پیش‌بینی از وضعیت این سطح از بازار را در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرده که در آن کاهش سهم آی‌فون به چشم می‌خورد.

بر اساس گزارش وب‌سایت Investors، در پنج سال آینده میزان فروش آی‌فون شرکت اپل با رشدی کمتر از یک دوم رشد رقبای اندرویدی خود مواجه خواهد شد. تحلیلگران IDC اینچنین پیش‌بینی کرده‌اند که فروش آی‌فون از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ شاهد رشدی با میزان ترکیبی سالانه ۹/ ۲ درصد خواهد بود که این رقم در مقابل میزان ترکیبی سالانه رشد ۶ درصدی برای دستگاه‌های اندرویدی در مدت مشابه قرار خواهد گرفت. IDC پیش‌بینی می‌کند در سال جاری نیز میزان فروش آی‌فون‌های شرکت اپل با کاهش ۲درصدی، به ۸/ ۲۲۶ میلیون دستگاه برسد. میزان فروش گوشی‌های اندرویدی شرکت سامسونگ در سال جاری با رشد ۲/ ۶ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی همراه خواهد شد تا در نهایت تعداد ۲۴/ ۱ میلیارد دستگاه گوشی اندرویدی عرضه شده توسط این شرکت به فروش برسد. با این تفاسیر، انتظار می‌رود آی‌فون شرکت اپل ۳/ ۱۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که این سهم برای دستگاه‌های اندرویدی به ۷/ ۸۳ درصد خواهد رسید. نکته مهم‌تر اینکه، بر اساس گزارش یادشده، سهم آی‌فون از بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵/ ۱۴ درصد کاهش خواهد یافت و این رقم برای اندروید با افزایش به ۱/ ۸۵ درصد از سهم بازار توام خواهد شد.

با توجه به انزوای مایکروسافت از بازار گوشی‌های هوشمند، انتظار می‌رود شاهد افت ۶/ ۶۱ درصدی در میزان فروش دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ویژه تلفن‌های هوشمند این شرکت باشیم. در چشم‌انداز بلندمدت نیز انتظار می‌رود سهم مایکروسافت از ۸/ ۰ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴/ ۰ درصد در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یابد. در دید کلی نیز انتظار می‌رود فروش گوشی‌های هوشمند در سال جاری میلادی با افزایش ۱/ ۳درصدی همراه شود که در مقایسه با رشد ۵/ ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۵ یا رشد ۸/ ۲۷ درصدی در سال ۲۰۱۴ میلادی، آمار مطلوبی به حساب نمی‌آید. میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سال‌جاری ۴۸/ ۱ میلیارد دستگاه برآورد شده و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۸۴/ ۱ میلیارد دستگاه برسد. پیش‌بینی جدید IDC، با توجه به کاهش سرعت فروش در بازارهای بالغ یا کشور چین، در مقایسه با گزارش پیشین این شرکت کاهش ۶/ ۲ درصدی در برآوردهای انجام شده در خصوص میزان فروش گوشی‌های هوشمند را به ثبت رسانده است.