پروژه فراموش‌شده اپل در حوزه واقعیت مجازی

آی‌تی ایران: سال‌ها پیش از آنکه گوگل و Oculus حتی به رویاپردازی درباره تکنولوژی واقعیت مجازی اقدام کنند، اپل محصولی را بر پایه این تکنولوژی روانه بازار کرده بود. به گزارش بیزینس اینسایدر، این محصول که QuickTime Virtual Reality یا QuickTime VR نام داشت در قالب یکی از عجیب‌ترین پروژه‌های ثبت شده در تاریخ شرکت اپل، طراحی و به بازار عرضه شد. این پروژه در زمانی کلید خورد که استیو جابز سخت سرگرم فعالیت روی NeXT بود و طراحی به مراتب پیشرفته‌تر از زمان خود را به معرض نمایش گذاشته بود. با این حال،QuickTime Virtual Reality در ادامه راه آنچنان که باید و شاید توسط مسوولان اپل پشتیبانی نشد تا به پروژه‌ای فراموش شده تبدیل شده و به تاریخ بپیوندد.

John Sculley مدیرعامل اپل در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ میلادی در گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر درباره ابعاد مختلف این پروژه می‌گوید: «وقتی برای اولین بار QuickTime VR روانه بازار شد، این محصول فاقد محتویات ویدئویی بود و شامل عکس‌های مختلف می‌شد که در کنار هم قرارگرفته بودند تا دیدی ۳۶۰ درجه‌ای را برای کاربر ایجاد کنند.» با این تفاسیر، اگرچه نمی‌توان این محصول اپل را با قابلیت‌هایی که این روزها در قالب سرویس‌هایی مانند ویدئوهای یوتیوب پیش روی کاربران قرار می‌گیرد مقایسه کرد اما بدون شک، این پروژه از سطح بالایی از نوآوری و ابداع بهره‌مند شده بود و درس‌هایی به همراه داشت که امروزه می‌تواند از سوی شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و سامسونگ مورد استفاده قرار گیرد.

QuickTime VR به نحوی طراحی شده بود تا بسیاری از قابلیت‌هایی را فراهم کند که امروزه در قالب ویدئوهای ۳۶۰ درجه توسط شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک پیش روی کاربران قرار می‌گیرد. این پروژه در واقع دیدی فراگیر از فضاهای فیزیکی مختلف را از طریق تصاویر پانورمایی پیش روی کاربر قرار می‌داد. در آن زمان، این پروژه با جادویی عظیم، امکان مشاهده ابعاد مختلف دنیایی مجازی را در قالب حرکت دادن موشواره فراهم می‌کرد. اگرچه ویدئوهای یوتیوب در عصر حاضر از قابلیتی مشابه بهره‌مند شده‌اند اما در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی یعنی زمان توسعهQuickTime VR، دوربین‌های دیجیتال فیلمبرداری هنوز فراگیر نشده بودند و اپل مجبور به استفاده از دوربین‌های عکسبرداری ساده بود. QuickTime VR پروژه‌ای بود که سال‌های سال در آزمایشگاه‌های شرکت اپل در مرحله توسعه قرار داشت و در نهایت به‌عنوان محصولی مستقل در سال ۱۹۹۵ میلادی به بازار عرضه شد. بررسی‌های اولیه از موفقیت بیش از حد تصور برای این پروژه حکایت داشتند تا اپل به منظور تقویت پروژه، خرید سوپررایانه Cray را نیز در دستور کار قراردهد. با وجود همه پیشرفت‌های QuickTime Virtual Reality، پس از بازگشت استیو جابز به اپل، این پروژه از محور تمرکز اپل خارج شد و آخرین بار در سال ۱۹۹۷ میلادی کنفرانسی در زمینه تشریح قابلیت‌های آن برگزار شد. این در حالی است که اپل بعدها از این راهکار به‌منظور نمایش ۳۶۰ درجه‌ای طراحی محصولاتی مانند آی‌پاد خود در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز استفاده کرد.