ایسنا: محققان استرالیایی در حال توسعه یک بازوی روباتیک هستند که می‌تواند به افراد دارای قطع عضو کمک کند تا حس لامسه خود را مجددا به‌دست آورده و حرکاتشان را ارتقا بخشد. به نقل از ای‌بی‌سی آنلاین، افرادی که دست خود را طی حادثه یا بیماری از دست داده‌اند، ممکن است از پروتز استفاده کنند که متاسفانه بیشتر این اندام مصنوعی خیلی شبیه اندام واقعی نیستند. این پروژه که یک همکاری مشترک بین دانشگاه ملبورن و مرکز اکتشافات پزشکی آیکِنهِد در بیمارستان سن وینسنت است، می‌تواند تغییر عمده‌ای در حوزه پروتز اعمال کند. محققان موفق به شناسایی روشی برای انتقال سیگنال‌ها از مغز به بازوی روباتیک شده‌اند و اکنون در جست‌وجوی راه‌هایی برای بازگشت این سیگنال‌ها هستند که می‌تواند حس لامسه را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

محققان از چاپ سه‌بعدی برای تولید میکروتراشه‌هایی به‌منظور انتقال سیگنال‌های ارتباطی بین بافت اندام و الکترودها استفاده کردند که ارسال پیام‌های حرکتی از مغز به بازوی روباتیک را امکان‌پذیر می‌کرد. این دستاورد می‌تواند به افراد دارای قطع عضو و بیمارانی که سکته کرده‌اند، در کنترل حرکت بازوی روباتیکشان به همان شکل که عضو واقعی خود را کنترل می‌کردند، کمک کند.

به گفته محققان، افراد معلول با احیای حس لامسه‌شان می‌توانند عملکرد طبیعی‌تری داشته باشند. در اصل این محققان روی یک عضو و نه یک ابزار کار می‌کنند. دست‌های پروتز چاپی سه‌بعدی که در حال حاضر در دسترس هستند، تنها می‌توانند فشار را تشخیص دهند. البته این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد اجسام کوچک را گرفته و استفاده کند. اما بازوی روباتیک پیشرفته جدید می‌تواند دستاورد بزرگی در انتقال ارتباط مستقیم بین مغز و بازو باشد زیرا بافت، عضله و عصب‌های خود بیمار را با عضو مصنوعی وصل کرده و به آن اجازه می‌دهد تا فشار و نیرو را احساس کرده و درک کند.