۶ دلیل برای آنکه از خرید گوشی‏های ارزان منصرف شوید

موبنا: شرکت‌های چینی انواع گوشی‏های هوشمند ارزان‌قیمت را روانه بازار می‏کنند و طی چند ماه اخیر برخی شرکت‌های هندی هم به آنها پیوسته‏اند تا گوشی‏های رده پایین را با قیمت ارزان به دست کاربران برسانند. طی چند ماه سپری شده از سال ۲۰۱۶ میلادی انواع مختلف این گوشی‏های هوشمند ارزان روانه بازار شده و توجه کاربران جهانی را به خود جلب کرده است. عرضه گسترده گوشی‏های ارزان به بازار جهانی باعث شده است شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و اپل با مشکل مواجه شوند و از سهم آنها در بازار کاسته شود. به هر حال این دستگاه‏های ارزان‌قیمت که هر کاربری را صاحب گوشی هوشمند می‏کنند، معایبی هم به همراه دارند. کارشناسان بر اساس یک بررسی جامع ۶ دلیل ارائه کرده‏اند تا شما را از خرید گوشی‏های هوشمند ارزان منصرف کنند.

بیشتر این گوشی‏ها تقلبی هستند

بسیاری از این گوشی‏های ارزان در شرکت‌هایی ساخته می‏شوند که هیچ نام و نشانی ندارند. در برخی موارد دیده می‏شود که این شرکت‌های گمنام برای آنکه بتوانند محصول خود را به فروش برسانند، از نام شرکت‌های بزرگ استفاده می‏کنند و تنها یک حرف از آن را تغییر می‏دهند. همچنین دیده شده است که در برخی موارد شکل ظاهری گوشی تقلبی دقیقا مشابه گوشی اصلی طراحی می‏شود تا کاربر فریب بخورد.

کیفیت پایین ساخت دستگاه

برای آنکه قیمت این گوشی‏ها پایین بیاید، بدنه آنها از جنس پلاستیک نامرغوب ساخته می‏شود که با کوچک‌ترین ضربه آسیب می‏بیند. معمولا کیفیت این دستگاه‏ها پایین‏تر از حد قابل قبول است و قطعاتی که در آنها به‌کار می‏رود هم رضایت کاربران را جلب نمی‏کند. به همین خاطر مدت کوتاهی پس از خریداری، دستگاه با مشکلات اساسی مواجه می‏شود.

مشخصات سخت‏افزاری منسوخ

بدیهی است که یک گوشی هوشمند ارزان مشخصات سخت‏افزاری سطح پایین دارد. ولی گوشی‏هایی که در شرکت‌های گمنام ساخته می‏شوند پایین‏تر از سطح انتظار قابلیت‏های خود را ارائه می‏دهند. میانگین کیفیت نمایشگر این گوشی‏ها ۸۰۰ پیکسلی است و بیشتر آنها پردازنده تک‏ هسته‏ای و رم یک گیگابایتی دارند. برای پایین آمدن قیمت این محصولات از دوربین سلفی VGA استفاده می‏شود.

عدم به‏روزرسانی

کاربرانی که گوشی هوشمند خود را از شرکت‌های معتبر خریداری می‏کنند، هر چندماه یک‌بار به‏روزرسانی‏هایی را برای سیستم‌عامل و بخش‏های امنیتی در اختیار می‏گیرند تا از آخرین قابلیت‏ها و امکانات بهره‏مند شوند. ولی گوشی‏های بی‏نام و نشان ارزان از این قابلیت محرومند و شرکت سازنده معمولا هیچ به‏روزرسانی را برای آن ارائه نمی‏کند.

نبود خدمات پس از فروش

این گوشی‏ها به‌دلیل قیمت پایینی که دارند، هیچ گونه خدمات پس از فروشی را شامل نمی‏شوند. در بیشتر موارد چون شرکت سازنده بسیار محدود فعالیت می‏کند، در صورت خراب شدن یک قطعه از گوشی حتی با پرداخت پول هم نمی‏توانید آن را تعمیر کنید و باید قید گوشی خود را بزنید.

نبود گارانتی

گوشی‏های هوشمندی که با قیمت بسیار ارزان فروخته می‏شوند، هیچ گونه گارانتی را شامل نمی‏شوند. کارخانه تولیدکننده این گوشی‏ها که می‏داند از چه قطعات بی‏کیفیتی استفاده کرده است، گارانتی را برای این محصولات در نظر نمی‏گیرد.