خطر انقراض انسان بر اثر ویروس‏های مرگبار و روبات‏های قاتل

یک گزارش جدید نشان می‏دهد که افزایش سیستم‏های هوش مصنوعی و ویروس‏های قاتل باعث انقراض انسان‌ها خواهد شد. همچنین بلایای طبیعی، سلاح‌های هسته‏ای و تغییرات آب‏وهوایی نیز به‌عنوان تهدیدات طولانی‏مدت برای انسان در نظر گرفته شده‏اند. به گزارش «ایسنا» این گزارش با عنوان «خطرهای فاجعه‏بار جهانی» که توسط محققان دانشگاه آکسفورد، پروژه اولویت‏های جهانی و بنیاد چالش‏های جهانی تدوین شده، به دسته‏بندی رویدادهای فاجعه‏باری پرداخته که ممکن است تا ۱۰ درصد جمعیت را از بین ببرند.

سباستیم فارکوهار، رئیس پروژه اولویت‏های جهانی اظهار کرد که رویدادهای زیادی ممکن است بلافاصله رخ ندهند بلکه به تدریج اتفاق افتاده و جهان را به‌طور فاجعه‏آمیزی تغییر دهند. وی افزود که رخدادهای تاریخی ویرانگر می‏توانند مجددا اتفاق بیفتند. فارکوهار گفت: بسیاری از این خطرها در حال تغییر و رشد هستند، چرا که فناوری‏ها به تغییر، توسعه و تغییر شکل جهان ما پرداخته‌اند، البته کارهایی هست که می‏توان در مورد این خطرها انجام داد. بر اساس این گزارش، پنج سال دیگر انفجارهای ابرآتش‏فشان‏ها، برخورد شهاب‏سنگ‌ها و سایر فجایع ناشناخته می‏توانند بزرگ‌ترین تهدید برای حیات بشر باشند.با ارتقای فناوری‏ها، احتمال منقرض شدن انسان‏ها توسط هوش مصنوعی بیشتر شده است.

برای مثال ایلان ماسک، رئیس شرکت‌های اسپیس‏ایکس و تسلا موتورز اخیرا یک ابزار توسعه‏دهنده موسوم به OpenAI Gym ساخته که در اصل برای آموزش روبات‏ها و سایر سیستم‏های هوش مصنوعی طراحی شده است. گزارش آکسفورد این حقیقت را که در آینده ممکن است این سیستم‏ها بر انسان غلبه کنند، رد نکرده است.به گفته فارکوهار، زمانی که این سیستم‏های هوش مصنوعی اهدافی را برای خود تعیین کنند که با ارزش‏های انسانی متفاوت باشد، می‏توانند پیامدهای نامطلوبی در پی داشته باشند. زمانی که درک آنچه که انسان به‌عنوان ارزش در نظر می‏گیرد برای سیستم‏های قدرتمند هوش مصنوعی مشکل شود می‏توانند به روبات‏های قاتل تبدیل شوند.این گزارش همچنین به شمارش برخی تهدیدات طولانی‏مدت مانند تغییرات آب‏وهوایی، بیماری‏های همه‏گیر مهندسی شده و جنگ هسته‏ای پرداخته زیرا تاثیرات آنها در حال حاضر شروع به تغییر شکل جهان کرده است. افزایش زیست‏شناسی مصنوعی نیز می‏تواند منجر به تولید ویروس‏های مرگبار شود.به گفته فارکوهار، گروه‌های شبه‏نظامی ممکن است از روش‌های دستکاری ژنتیکی ویروس‏ها برای ریشه‏کن کردن میلیون‏ها انسان استفاده کنند.

آیا جهان برای چنین رویدادهایی آماده است؟

گزارش محققان نشان داده که متاسفانه جامعه جهانی برای چنین رویدادهای فاجعه‏باری به خوبی آماده نشده است. محققان به رهبران بین‏المللی پیشنهاد کرده‏اند که با همکاری یکدیگر برنامه‏ریزی هماهنگ برای رسیدگی به بیماری‏های همه‏گیر را آغاز، متقابلا با حذف سلاح‌های هسته‏ای موافقت و خطرهای احتمالای فناوری زیستی و سیستم‏های هوش مصنوعی را بررسی کنند.