آی‌تی‌ایران: شیائومی یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های چین است. این شرکت بزرگ مدت‌ها است که به ساخت گوشی‌های باکیفیت و ارزان قیمت مشهور است. گوشی‌های جدید این برند کیفیتی در حد گوشی‌های اپل و قیمتی ارزان‌تر از گوشی‌های هوآوی دارند. شیائومی مدل Mi ۴i فقط ۲۰۰ دلار قیمت دارد. این مبلغ برای گوشی‌هوشمندی با این مشخصات بسیار ناچیز است. در ادامه مدل Mi ۴i را بررسی می‌کنیم. شیائومی Mi ۴i یک گوشی‌هوشمند با طراحی ساده و زیبا است. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند وزن بسیار کم این دستگاه است.

جنس بدنه این گوشی از پلاستیک است؛ اما دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا، دکمه خاموش و روشن کردن و همچنین لوگوی شیائومی دستگاه فلزی است. یک نکته منفی در طراحی Mi ۴i بیرون زدگی کوچکی در قسمت بالای دوربین است. این بیرون زدگی شاید به اندازه آی‌فون بد نباشد؛ اما از سمت بالای لنز کاملا مشخص است ولی در قسمت پایین با بدنه گوشی هم‌سطح می‌شود. این گوشی در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی، نارنجی و صورتی تولید شده است. علاوه بر اینها برای Mi ۴i کاورهای محافظی هم طراحی شده که تنوع رنگ در آنها بسیار زیاد است. شیائومی Mi۴i یک صفحه نمایش ۵ اینچی با کیفیت فول-اچ‌دی دارد. صفحه نمایش این گوشی‌هوشمند در هر اینچ مربع ۴۴۱ پیکسل را جای داده است. اگر بخواهیم این عدد را با اپل مقایسه کنیم، آی‌فون ۶اس در هر اینچ مربع ۳۲۶ پیکسل دارد و حتی آی‌فون ۶اس پلاس هم با ۴۲۶ پیکسل وضوح کمتری نسبت به این دستگاه دارد. یک موضوع مهم که در طراحی این برند فراموش شده محل قرار دادن کارت حافظه است؛ در حالی که این گوشی قابلیت استفاده همزمان با دو سیم‌کارت ۴جی را دارد؛ اما شما نمی‌توانید حافظه این موبایل را افزایش دهید. این گوشی‌هوشمند به تکنولوژی SunLightDisplay نیز مجهز است که در زیر نور آفتاب هم تصویر بسیار شفاف و خوبی را دارد. این موبایل یک باتری ۳۲۱۰ میلی‌آمپری دارد که می‌تواند در یک ساعت ۴۰ درصد آن شارژ می‌شود و برای شارژ کامل به حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد. البته به این نکته دقت کنید که جای دادن چنین باتری در فضایی به ضخامت ۸/ ۷میلی‌متر بسیار کار دشواری است.

برای اینکه موضوع کمی واضح‌تر شود سامسونگ اس۶ که ۸/ ۶ میلیمتر ضخامت دارد (تنها یک میلی‌متر اختلاف دارند) باتری ۲۵۵۰ میلی‌آمپری دارد. این موضوع که چگونه شیائومی توانسته با تنها ۱ میلیمتر ضخامت بیشتر قدرت باتری را تا این حد افزایش دهد شگفت‌انگیز است. پردازنده ۶۴ بیتی و ۸ هسته‌ای اسنپ‌دراگون ۶۱۵ قدرت بسیار خوبی را به این موبایل می‌دهد. همچنین ۲ گیگابایت رم برای این دستگاه کاملا کافی است. دوربین پشتی شیائومی Mi ۴i کیفیتی ۱۳ مگاپیکسلی دارد و اندازه دیافراگم آن f/ ۲.۰ است و دوربین جلو هم ۵ مگاپیکسل کیفیت دارد. شیائومی گفته قابلیت HDR را در این گوشی بسیار ارتقا داده است و می‌توان در نور کم با این مدل عکس‌های خوبی گرفت. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی این مدل دقیقا همان ماژولی است که پیش از این در می‌نوت استفاده شده است؛ اما متاسفانه لرزش‌گیر را ندارد. این گوشی به لطف لنز خوب و دیافراگم f/ ۲.۰ می‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد به شرط آنکه دست شما نلرزد. گاهی پیش می‌آید که با لرزش کم‌دست عکس تار می‌شود. این گوشی‌هوشمند همچنین قابلیت عکاسی دستی هم دارد؛ اما عملکرد آن در وضعیت اتوماتیک بهتر است. دوربین جلوی این گوشی هم کیفیت بسیار خوبی دارد. البته بعد از گرفتن عکس کمی اغراق‌آمیز شما را گریم می‌کند. اما در نهایت از کیفیت سلفی در این گوشی راضی خواهید بود. دسترسی به دوربین سلفی هم در این مدل بسیار ساده است، کافی است شما زمانی که دوربین فعال شده انگشتتان را از بالا به پایین یا برعکس بکشید تا با حالت گرافیکی بین دوربین پشت و جلو سوئیچ کند.