آی‏تی‏ایران: چندی پیش وب‏سایت معتبر iFixit فرآیند جداسازی قطعات ال‏جی G۵ را بررسی کرد تا درصد تعمیرپذیری این دستگاه هوشمند را مشخص کند. در نهایت نیز عنوان شد در صورت داشتن مهارت کافی و البته در اختیار داشتن ابزارهای مورد نیاز می‏توانید فرآیند تعویض اکثر قطعات سخت‏افزاری G۵ را به آسانی انجام دهید. نکته جالب توجه اینکه به‏منظور انجام این امر به هیچ گونه چسب یا مواد چسبنده نیازی نخواهد بود. با بررسی این گزارش، پرسشی که به ذهن خطور می‏کند آن است که دیگر پرچمداران هوشمند حاضر در بازار از حیث تعمیرپذیر بودن در چه جایگاهی قرار دارند؟ به بیان دیگر، فرآیند تعمیر در کدام دستگاه‏ها به ساده‏ترین و در کدام‏یک به سخت‏ترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت؟ به‏منظور ارائه پاسخ مناسب به این پرسش، در ادامه به بررسی موضوع تعمیر‏پذیر بودن گوشی‏های هوشمند خواهیم پرداخت.

گوگل نکسوس ۶P: امتیاز تعمیرپذیری 2 از 10

iFixit در خصوص تعمیر نکسوس ۶P به سختی به چالش کشیده شد. اگرچه دسترسی سریع و آسان به باتری امکان‏پذیر است اما این احتمال وجود دارد که در صورت تلاش برای بازکردن در دستگاه، پنل شیشه پشتی را بشکنید. علاوه‌بر این، در صورتی که نیاز به جایگزینی صفحه‏نمایش با نمونه جدیدی دارید احتمالا مجبور خواهید شد پیش از دسترسی به صفحه‏نمایش، تقریبا به تمامی مولفه‏های سخت‏افزاری سرک بکشید. گستردگی استفاده از چسب نیز مطمئنا موضوعی است که نه خوشایند iFixit و نه خوشایند هیچ تعمیرکار دیگری نخواهد بود.


سامسونگ گلکسی S7: امتیاز تعمیرپذیری ۳ از ۱۰

تعمیرکاران در خلال فرآیند تعمیر گلکسی S7 و S7 Edge نیز مطمئنا به چالش کشیده خواهند شد و مطمئن باشید هرآنچه در خصوص سختی تعمیر پرچمدار انحنادار سامسونگ شنیده یا خوانده‏اید در خصوص پرچمدار کوچک‌تر این شرکت یعنی S7 نیز صادق خواهد بود. با این تفاسیر پیشنهاد می‏کنیم به‏هیچ وجه به تعمیر این دستگاه هوشمند در منزل حتی فکر هم نکنید.


سامسونگ گلکسی S۷ Edge: امتیاز تعمیرپذیری 3 از 10

پیش از هرچیز آرزو می‏کنیم هیچ‏گاه مجبور به تعمیر این پرچمدار جدید شرکت سامسونگ نشوید زیرا در وهله اول این احتمال وجود دارد که در تلاش برای بازکردن گوشی، پنل شیشه‏ای جلویی، پشتی یا حتی هر دو را بشکنید. در مرحله بعدی نیز در نظر داشته باشید دسترسی به درگاه USB احتمالا منجر به شکسته شدن صفحه‏نمایش خواهد شد. علاوه‌بر این، امکان تعویض شیشه جلویی بدون شکستن صفحه‏نمایش، امری بعید به‏نظر می‏رسد. در داخل این دستگاه هوشمند نیز شرایط برای پیاده‏سازی فرآیند تعمیر، آنچنان مساعد به‏نظر نمی‏رسد. اگرچه از مولفه‏های ماژولار در داخل این دستگاه هوشمند استفاده شده اما حجم زیادی از چسب برای انجام فرآیند تعمیر مورد نیاز خواهد بود.


اپل آی‌فون SE: امتیاز تعمیرپذیری ۶ از ۱۰

آی‌فون جدید شرکت اپل، امتیاز متوسطی از نظر تعمیرپذیر بودن به خود اختصاص داده است. از جمله دلایل این امر، روند نسبتا راحت در بیرون آوردن صفحه‏نمایش و جایگزینی آن با نمونه‏ای جدید است. از سوی دیگر، اگرچه از نظر فنی باتری فاقد قابلیت تعویض سریع توسط کاربر است اما دسترسی به آن کاملا آسان بوده و همین امر، تعویض آن را بیش از پیش ساده‏ کرده است. استفاده از پیچ‏های پنج‌گوش و احتمال آسیب رسیدن به تاچ‏آی‌دی نیز از جمله نقاط ضعف در پیاده‏سازی فرآیند تعمیر آی‌فون SE به حساب می‏آیند.


آی‌فون ۶S: امتیاز تعمیرپذیری 7 از 10

جداسازی قطعات آی‌فون ۶S از نظر وب‏سایت iFixit فرآیندی کاملا ساده خواهد بود که البته در سایه استفاده از ابزارهای مورد نیاز و تسلط به مراحلی که باید به ترتیب طی شوند، امکان‏پذیر خواهد شد. متخصصان این وب‏سایت رضایت کاملی از تعمیرپذیری آی‌فون ۶S داشته و تنها بهره‏گیری از پیچ‏های پنج گوش را به عنوان نقطه‏ضعف موجود در این فرآیند ذکر کرده‏اند. به جز این مورد، ترکیب باتری، صفحه‏نمایش و برخی دیگر از مولفه‏های حیاتی دسترسی آسان برای تعمیر را به همراه آورده‏اند.


آی‌فون 6S Plus: امتیاز تعمیرپذیری ۷ از ۱۰

همان‏طور که در خصوص پرچمدار کوچک‌تر اپل عنوان شد، آی‌فون 6S Plus نیز تعمیرپذیری آسانی را پیش روی شما قرار خواهد داد. در این دستگاه هوشمند، همه‏چیز به‏طور دقیق و منظم در سر جای خود قرارگرفته و دسترسی آسان به اکثر مولفه‏های مهم نیز مهیا شده است و اگر استفاده از پیچ‏های پنج گوش نبود حتی می‏توانستیم امتیاز بالاتری را برای تعمیرپذیری این دستگاه هوشمند درنظر بگیریم.


گوگل نکسوس ۵X: امتیاز تعمیرپذیری 7 از 10

به‏نظر می‏رسد شرکت ال‏جی در خصوص مونتاژ قطعات ۵X روند مثبتی را در پیش گرفته است. با توجه به ترکیب ماژولار، دسترسی و جایگزین کردن قطعات معیوب، بسیار ساده و راحت بوده اما دسترسی به باتری به این آسانی‏ها نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه نکسوس ۵X از صفحه‏نمایش ترکیبی بهره می‏برد، شکسته شدن شیشه یا صفحه LCD به این معنا خواهد بود که باید هر دو را باهم تعویض کنید.


ال‏جی G5: امتیاز تعمیرپذیری ۸ از ۱۰

متخصصان iFixit سادگی ساخت و آسانی ترکیب قطعات را در G5 ستوده‏اند و همین امر حکایت از تعمیرپذیری بالای این محصول دارد. این در حالی است که فرآیند ترکیب قطعات این پرچمدار ال‏جی با چند پیچ استاندارد و با استفاده محدود از چسب انجام شده است. بازکردن دستگاه و تعویض مولفه‏های سخت‏افزاری آن کاملا ساده بوده و البته همچنان برخی از مولفه‏های خاص ماژولار، در جای خود با چسب محکم شده‏اند. یکی از مشکلات موجود در فرآیند تعمیر، رویارویی با صفحه‏نمایش ترکیبی است که در صورت شکسته شدن شیشه یا LCD، تعویض هر دو باهم را اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد.