گران‌ترین کالاهای بازار دیجیتال

دنیای اقتصاد: چرخیدن در بازارهای لوکس و خیابان‌های شمال شهر نشان از آن دارد که خرید محصولات لوکس در بازار کالاهای دیجیتال ایران اگرچه کم و محدود است، اما همچنان جای ثابت در بازار ایران دارد.قیمت‌های عجیب و غریب برای محصولاتی که شاید ابزار کار روزمره بسیاری از افراد است اما ویژگی‌های آن باعث شده تا قیمت‌های گران‌تری را برای مشتری‌ها رقم بزند. موبایل، لپ‌تاپ، ساعت‌های هوشمند تا لوازم جانبی که همگی به دلیل نوع ساختشان در رده کالاهای لوکس به حساب می‌آیند. در ادامه نگاهی به برخی از محصولات لوکس بازار آی‌تی در بازار می‌اندازیم.

تفکر رایج درباره لوکس بودن کالاهای دیجیتال این است که چنین کالاهایی بیش از آنکه به خاطر شکل ظاهری گران هستند به دلیل امکانات به کار گرفته در آنها لوکس محسوب می‌شوند، اما بهنامی فروشنده محصولات اپل در بازار تهران نظری متفاوت دارد. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «به نظر من تعریف لوکس بودن درباره کالاهای دیجیتال به رده‌های متفاوت از کاربرد آن تعلق دارد که درباره اپل هم صدق می‌کند. امروزه مک بوک‌های ۱۲ اینچی در سه رنگ جدید ساخته شده‌اند که می‌توان گفت رنگ رزگلد آن محبوبیت بیشتری دارد. دستگاهی کوچک و سبک است که طول عمر باتری بالایی دارد. برای این رده پس از ویژگی‌های آن بیش از همه دیزاین و شیک بودن محصولات قیمت را بالا می‌برد که بین ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۵میلیون تومان قیمت دارد. این رده به نظر از رده مک‌بوک‌های حرفه‌ای که قیمت کمتری هم دارند در زمره لوکس ترها به حساب می‌آید. با این حال دستگاه‌هایی در سری‌ای مک اپل می‌توانید پیدا کنید که قیمتی بیش از ۷ میلیون تومان دارد. » اشاره بهنامی به این دستگاه‌هایی است که دارای کارت گرافیک بالایی هستند همانند‌ای مک مدل MK۴۷۲ ۵K با صفحه نمایش ۲۷اینچ رتینا هم اکنون در بازار ایران ۷,۷۴۹,۰۰۰ تومان قیمت دارد که دارای ۱۲ ماه گارانتی تعویض و ۱۲ ماه پوشش حوادث و نصب پکیج نرم‌افزاری و اکانت اختصاصی اپل آیدی است.

دیگر محصول گران‌قیمت از سری مک بوک در بازار ایران مک بوک پرو MJL T۲ رتینا ۱۵اینچ است. به دلیل کاربرد حرفه‌ای و همچنین خدمات گارانتی تعویض و پوشش حوادث قیمت آن به ۷,۵۶۹,۰۰۰ تومان می‌رسد. مک بوک ایر دیگر محصول در رده گران‌قیمت‌ها در مدل اپل به شمار می‌رود که با تمام خدمات گارانتی ۴,۱۹۹,۰۰۰ تومان قیمت دارد.به گفته این فروشنده محصولات اپل اما در رده مک بوک‌ها کالاهای لوکسی وجود دارند که اغلب مدیران رده بالا آن را برای هدیه دادن تهیه می‌کنند: «این محصولات در چهار رنگ هستند و این قابلیت را دارند تا با آی‌فون‌های خریدار ست شود. رده لوکس دیگری وجود دارد که اپل آی ‌پد طلایی است که حدود ۱۰ هزارپوند قیمت دارد. همچنین در محصولات اپل یک رده محصولات اختصاصی با نام رد پروداکت وجود دارد. آنها کالاهایی با رنگ قرمز هستند که شاید نتوان آنها را لوکس دانست، اما برای این محصولات از سوی مشتریان بهای بیشتری پرداخت می‌شود و از سوی دیگر شرکت اپل نیز بخشی از درصد سود آن را به سازمان ملل پرداخت می‌کند تا کمکی برای مقابله با درمان بیماری ایدز اختصاص یابد. در واقع خریداران با خرید این دست از محصولات درصد جزئی بیش از قیمت واقعی پرداخت می‌کنند. اما به‌جز لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل لپ‌تاپ‌های دیگری هم در بازار کالای دیجیتال یافت می‌شود که اگرچه لوکس نیستند اما قیمتی گران دارند؛ از آن جمله می‌توان به ‌ای ۷ ایسوس اشاره کرد که با داشتن رم ۱۶ گیگ و هارد ۲۵۶ گیگابایت، ویندوز ۱۰ ا و صفحه نمایش ۴k قیمت ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دارد. همچنین قیمت آی ۷ مدل جی ایکس ۷۰۰ با ۳۲ گیگ رم و ۵۱۲ هارد و صفحه نمایش ۱۷ اینچ بلوری، ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. همچنین لپ‌تاپ Microsoft با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت همراه با صفحه نمایش لمسی با قیمت پایه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از جمله لوکس‌های بازار لپ‌تاپ به شمار می‌رود. فروشندگان این دست کالاها معتقدند افزایش قیمت این محصولات به خاطر دو برابر بودن فضای حافظه و بالا بودن کیفیت سی پی یو آن نسبت به دیگر محصولات است. در همین رده لنوو وای ۷۰۰ با قیمت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و مدل لپ‌تاپ نیترو از ایسر با قیمت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریداران خاص خود را دارند.

گوشی‌های لوکس چند صد میلیونی

ورتو شاید نامی چندان آشنا برای خریداران بازار گوشی‌ نباشد اما برای آن دسته از خریدارانی که به استفاده از کالای لوکس عادت دارند، نامی آشنا است. کمترین پایه قیمت یک گوشی برند ورتو از ۲۰میلیون تومان شروع می‌شود و گران‌ترین آن تا مرز ۳۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. به گفته یک فروشنده گوشی‌های مدل ورتو در بازار تهران، پایه قیمت گوشی‌های ورتو که در حال حاضر در بازار ایران موجود است ۴۰میلیون تومان است: «این یک برند خاص است که همین موضوع و همچنین دست‌ساز بودن آن از جمله دلایل گران‌قیمت بودن آن است. مدلی که در حال حاضر در بازار ایران می‌توانید پیدا کنید دارای قاب تیتانیوم است و در درون آن یاقوت هم به کار رفته اما ارزشش بیش از آنکه به خاطر دانه‌های یاقوت و الماس باشد به دلیل دست‌ساز بودن و برند بودن نوع آن است.» به گفته این فروشنده، این گوشی امن‌ترین گوشی از نظر ضد نویز بودن و جلوگیری از صدمات سرطان‌زایی آن است. گوشی‌های دست دوم این برند از پایه قیمت ۵ میلیون تومان شروع می‌شود. ورتو گوشی‌های بالای ۶۰ میلیون تومان هم دارد که در صورت سفارش دادن از سوی خریداران از کشورهای نزدیک مثل ترکیه و دبی آورده می‌شود. سفارش با دادن بخشی از قیمت گوشی به‌عنوان بیعانه داده شده و گوشی به کشور وارد می‌شود.اما دسته دیگری از گوشی‌ها هستند که بیشتر در کشورهای عربی کاربرد دارند. این گوشی‌ها امکانات خاصی ندارند، اما به دلیل طراحی و تزئیناتی که به آن اضافه می‌شود گوشی‌های لاکچری شناخته می‌شوند مثلا روی آنها نگین کار می‌کنند بدنه طلایی با آب طلا و آب نقره دارند که بیشتر از همه بدنه با آب طلا محبوبیت دارد. خریداران این محصولات علاقه‌مند به ست کردن آنها با رنگ ماشین و لپ‌تاپ‌شان دارند. هرچند که به‌صورت گسترده در بازار ایران این کالاها خرید فروش نمی‌شوند اما همچنان مشتری‌های خاص خود را دارد. این محصولات را نمی‌توان در ویترین مغازه‌هایی در بازارهای شلوغ پیدا کرد. به دلیل بالا بودن قیمت و لوکس بودنشان در ویترین‌ها ارائه نمی‌شوند و تنها در ویترین‌های گران در خیابان‌های بالای شهر خرید و فروش می‌شوند.

ساعت و هدفون‌های میلیونی

در میان ساعت‌های هوشمند اپل واچ‌ها نیز از جمله محصولات لوکس به حساب می‌آیند. به گفته بهنامی فروشنده این دسته از ساعت‌های لوکس اپل واچ در سه رده اسپرت، معمولی و ادیشن ساخته می‌شوند که در لوکس‌ترین آنها ۱۸ قیرات طلا به کار رفته است و از پایه قیمت ۱۰ تا ۵۰ و ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که البته رده بیش از ۱۰ میلیون در صورت سفارش شدن به فروش می‌رسند. از جمله اپل‌واچ‌های لوکس اما قابل کاربرد در بازار ایران می‌توان به اپل‌واچ استیل ۳۸ بند مدرن باکل مشکی اشاره کرد که با ۲,۹۹۹,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نوع دیگری از آن اپل‌واچ استیل ۴۲ بند لینک بریسلت است که ۳,۸۹۹,۰۰۰ تومان قیمت دارد. اپل واچ استیل مشکی ۴۲ بند لینک بریسلت مشکی نیز با قیمتی معادل ۴,۲۴۹,۰۰۰ تومان قابل خریداری است اما در میان کالاهای لوکس باید جایی هم برای کالاهای جانبی دیجیتال باز کرد که هدفون‌های بی‌سیم که بیش از یک میلیون قیمت دارند در این رده قرار می‌گیرند. از جمله آنها می‌توان به هدفون بی‌سیم بیتس مدل Solo۲ اشاره کرد که ۱,۲۴۹,۰۰۰ تومان قیمت دارد.