دنیای اقتصاد: علم و تکنولوژی پدیده‌های جدیدی را وارد زندگی ما کرده‌اند که به تدریج با زندگی روزمره درآمیخته‌اند. پهپادها یکی از این پدیده‌های جالب و کاربردی هستند که در مدتی کوتاه توانسته‌اند جای خود را در جریان زندگی ما پیدا کنند. صنعت جهانی پهپادها به سرعت در حال رشد است و دیگر منتظر سیاست‌های دولت‌ها برای محدودیت استفاده نمی‌ماند. حالا صنعت پهپادها با استقبال سرمایه‌گذاران روند رو به رشدی دارد و سعی می‌کند از همه سخت‌افزارهای جدید برای خلق محصولات نوآورانه و بازاری جدید استفاده کند.

اکوسیستم در حال رشد تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزارهای وابسته به صنعت پهپاد در حال حاضر فهرست بلند‌بالایی از مشتریان را در بخش‌های مختلف کشاورزی، مدیریت زمین، انرژی و حتی ساخت و ساز پیش روی خود دارد. بسیاری از این تولیدکنندگان فعال در صنعت پهپاد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و خصوصی - و حتی گاهی بزرگ- هستند که روی شرکت‌ها و بخش‌های صنعتی مختلفی متمرکز شده‌اند که آنها هم شروع به سرمایه‌گذاری در صنعت پهپادها کرده‌اند.موسسه BI Intelligence اخیرا بررسی‌ها و تحقیقات در مراحل مختلف رشد صنعت جهانی پهپادهای تجاری یا وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین انجام داده است. این گزارش نشان می‌دهد صنعت جهانی پهپادها فرصت‌های زیادی برای رشد پیش روی کسب‌وکارها و تجارت‌های مختلف قرار می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که بازار جهانی پهپادهای تجاری حول کاربردهای مختلف در بعضی صنایع انگشت‌شمار مانند کشاورزی، انرژی، خدمات رفاهی و عمومی، ساخت و ساز، املاک، رسانه‌های جدید و فیلم‌سازی شکل خواهد گرفت. بیشترین میزان رشد در صنعت جهانی پهپادها در بخش غیرنظامی و تجاری اتفاق خواهد افتاد. در حقیقت اگرچه پهپادها در ابتدا با کاربردهای مختلف در صنایع نظامی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفتند، اما حالا کاربردهای آنها در بخش‌های دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این ترتیب کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند بازار جهانی پهپادهای تجاری و غیرنظامی با متوسط نرخ رشد سالانه ۱۹ درصدی در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رشد ‌کند. این در حالی است که بازار جهانی پهپادهای نظامی در همین بازه زمانی با متوسط نرخ رشد سالانه ۵ درصدی جلو می‌رود و رشد می‌کند. در واقع نباید تصور کرد که استفاده از پهپادها در تجارت الکترونیک و تحویل کالا یک کاربرد اولیه برای آنها نبوده و هنوز هم مورد توجه قرار دارد. تولیدکنندگان بزرگ و مهم پهپادها که تمرکز بیشتری روی مشتریان نظامی دارند، از مزیت طبیعی و عادی رشد بازار جهانی پهپادهای تجاری بی‌نصیب مانده‌اند. با این اوصاف کارشناسان انتظار دارند که این دسته از تولیدکنندگان و سازندگان پهپادها به تدریج و در آینده‌ای نه چندان دور به سمت تولید پهپادهایی برای بازارهای تجاری و غیرنظامی روی می‌آورند.

مقررات پیشنهادی دولت ایالت متحده آمریکا برای استفاده از پهپادها به‌طور موثری موانع پیش روی پرواز پهپادهای تجاری را از میان برداشته و به پهپادهای کوچک اجازه پروازهایی با ارتفاع کم و در دیدرس خلبان یا راهبر زمینی خود را می‌دهد. با این همه به نظر می‌رسد قانونگذاری در رابطه با استفاده از پهپادها برای اهداف مختلف تا پیش از سال ۲۰۱۷ به پایان نرسد. بعضی از کارشناسان معتقدند که قانون‌گذاری برای استفاده‌های مختلف از انواع پهپادها بسیار زودتر به نتیجه نهایی می‌رسد. با این حال اما تحلیلگران موسسه BI Intelligence پیش‌بینی کرده‌اند که تا زمان گسترش کامل استفاده از پهپادها و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در بخش‌ها و صنایع مختلف، احتمالا بحث بر سر محدودیت‌های قانونی در این زمینه ادامه داشته باشد. بسیاری از تولیدکنندگان و سازندگان برجسته وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین یا پهپادهای اولیه در حال گسترش کار خود به بیرون از مرزهای آمریکا هستند. به این ترتیب در حال حاضر شرکت‌های بزرگ و شناخته شده‌ای مانند شرکت سوئیسی senseFly، شرکت کانادایی Aeryon، شرکت سوئدی CybAero، شرکت چینی DJI و شرکت کره‌ای Gryphon پهپادهای مختلفی ساخته و به سراسر دنیا صادر می‌کنند و می‌فروشند. با این همه اما صنعت پهپادهای تجاری هنوز جوان و به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت و ثبات است. این صنعت حالا بیش از هر چیزی به سرمایه‌گذاری بخش‌های مهم و بزرگ صنعتی، شرکت‌های تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری و تراشه‌ها و حتی پیمانکاران صنایع دفاعی نیاز دارد.

پرواز پرنده‌های آهنی بر باد موافق