ترابردپذیری هیچ مشکل فنی ندارد

تسنیم: معاون رگولاتوری با بیان اینکه اجرای ترابردپذیری شماره‌های تلفن هیچ مشکل فنی ندارد، گفت: با توجه به اینکه سوئیچ‌های شبکه ثابت قابلیت ارتباط مستقیم با مرکز استعلام رگولاتوری در روش ترابردپذیری ندارد، اجبارا این طرح را با دو روش اجرایی می‌کنیم.صادق عباسی شاهکوه با تاکید بر اینکه برای اجرای ترابردپذیری شماره‌های تلفن هیچ مشکل فنی نداریم، اظهار کرد: شرکتی که نرم‌افزار اجرای این کار را در اختیار ما گذاشته، رتبه دوم یا سوم دنیا را دارد. روش اجرای ترابردپذیری را هم برحسب استانداردهای دنیا انجام می‌دهیم و روشی از خودمان خلق نکرده‌ایم.

وی درباره اینکه گفته می‌شود در راستای اجرای ترابردپذیری به واسطه اینکه بخشی از ترافیک باید از شبکه ثابت به اپراتورها برسد و بعد از آنجا عملیات نقل و انتقال تماس به اپراتور میزبان مشترک صورت گیرد، این کار نقصی فنی است، گفت: در شیوه اجرای این طرح ملی، هر کس از یک تلفن تماسی برقرار کند براساس پیش‌شماره خط شماره‌گیری شده به سمت اپراتور مقصد هدایت می‌شود.او افزود: شماره گرفته شده از مرکزی که در رگولاتوری ایجاد شده است، می‌پرسد که مقصد کدام اپراتور است و بعدا مسیردهی می‌شود؛ مثلا اگر مشترک همراه اول در اپراتور دیگری پورت شده باشد وقتی که با این شماره تماس می‌گیرید از مرکز موجود در رگولاتوری می‌پرسد که این شماره در کدام اپراتور فعال است و سپس به سمت مقصد رهنمون می‌شود.عباسی شاهکوه با اشاره به ضعفی در این سیستم که برخی از آن به‌عنوان مشکل فنی یاد می‌کنند، گفت: مساله‌ای که اکنون وجود دارد این است که سوئیچ‌های شبکه ثابت قابلیت پرسش از مرکز موجود در رگولاتوری را ندارند. وی در این باره گفت: با توجه به اینکه سوئیچ‌ها قدیمی هستند و به‌روزرسانی نشده‌اند، روش دیگری را برای آنها تعریف کرده‌ایم که اتفاقا این روش هم جزو استانداردهای ترابردپذیری در دنیاست. در این روش سوئیچ ثابت تماس را به سمت اپراتور اصلی (بسته به سرشماره اول شماره) می‌فرستد و بعد وظیفه اپراتور اصلی است که تماس را براساس مرکز موجود در رگولاتوری به سمت اپراتور مربوطه هدایت کند. برخی می‌گویند این روش بار ترافیکی ایجاد می‌کند.

معاون رگولاتوری درباره اینکه ظاهرا یکی از اپراتورها درخواست تنفس یکساله برای اجرای این طرح ملی داشته است، چرا این درخواست را اجابت نکردید، گفت: زمانبندی و نحوه اجرای ترابردپذیری براساس یک تفاهم‌نامه چند جانبه میان اپراتورها و رگولاتوری و در حضور وزیر ارتباطات صورت گرفت و همه طرف‌ها این زمانبندی را قبول داشتند.وی با بیان اینکه اگر کسی این زمان را قبول نداشت قاعدتا نباید تفاهم‌نامه را امضا می‌کرد، گفت: قبل از تفاهم، بحث‌های مختلفی وجود داشت که طبیعی هم بود؛ اما بعد از تفاهم دیگر جای بحث نیست. ضمن اینکه روند اجرای این طرح در سمت ما کامل شده و منتظر تست و رعایت ملزومات از سمت اپراتورها هستیم تا با اطمینان کامل از پیاده‌سازی درست، به سمت استارت طرح برویم.