معاون نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای:
بازیهای خارجی باید گرانتر شوند
ایسنا: معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای بر لزوم گران کردن بازیهای خارجی برای توجیهپذیر شدن سرمایهگذاری در حوزه بازیهای ایرانی تاکید کرد. جواد امیری با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه کپیرایت در کشور داریم و تولید و توزیع بازیهای رایانهای عملا توجیه اقتصادی برای شرکتهای ناشر ندارد، افزود: اولا اگر کسی بتواند با توجه به شرایط جدیدی که بر کشور حاکم است و شرایط شرکتهای خارجی در پسابرجام، از طریق شرکتهای اصلی کپی رایت محصولات خارجی را دریافت کند، بهعنوان اولین مجموعه فرهنگی این موضوع را به رسمیت خواهیم شناخت و مجوز آن بازی را به شرکت دیگری نخواهیم داد.
ایسنا: معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای بر لزوم گران کردن بازیهای خارجی برای توجیهپذیر شدن سرمایهگذاری در حوزه بازیهای ایرانی تاکید کرد. جواد امیری با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه کپیرایت در کشور داریم و تولید و توزیع بازیهای رایانهای عملا توجیه اقتصادی برای شرکتهای ناشر ندارد، افزود: اولا اگر کسی بتواند با توجه به شرایط جدیدی که بر کشور حاکم است و شرایط شرکتهای خارجی در پسابرجام، از طریق شرکتهای اصلی کپی رایت محصولات خارجی را دریافت کند، بهعنوان اولین مجموعه فرهنگی این موضوع را به رسمیت خواهیم شناخت و مجوز آن بازی را به شرکت دیگری نخواهیم داد. وی ادامه داد: در مرحله دوم خودمان یک کپیرایت داخلی راه انداختیم و از طریق مزایده بازیهای خارجی را به شرکتها واگذار میکنیم. این مکانیزم هم به این صورت است که هر ماه بازیهایی که قرار است انتشار بینالمللی پیدا کنند، با هماهنگی انجمن ناشرین در ماه ۲۰ بازی انتخاب میشود، افراد ناشر درخواست خود را برای دریافت بازی ارائه میدهند و به ازای هر ۶۰۰ هزار تومان که در زمینه حمایت از بازیهای رایانهای سرمایهگذاری کردهاند، کوپن مجازی دریافت میکنند، برای بازیها پیشنهادهای خود را ارائه میدهند و در نهایت شرکتی که در مزایده بیشترین پیشنهاد را داشته باشد آن بازی را برنده میشود.
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره مزایده میان شرکتها برای واگذاری بازیهای خارجی توضیح داد: اواخر سال ۹۴ شیوهنامهای به موسسات و شرکتهای مجاز ناشر تبیین و ابلاغ کردیم که در آن جزئیات برگزاری مزایده در سال جاری به اطلاع عموم رسید و هدف از تدوین این شیوهنامه این بود که ناشران مجاز نقشه راهی برای سال ۹۵ پیش رو داشته باشند و بر اساس آن برنامههایشان را تنظیم کنند. امیری هدف از اجرای این طرح را افزایش قیمت بازیهای خارجی در بازار ایران با ایجاد انحصار دانست و بیان کرد: مشکل عمده ما این است که بازیهای خارجی با بهترین کیفیت با نازلترین قیمت در بازار توزیع میشود، ولی بازیهای ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی رایت عملا قدرت رقابت با بازیهای خارجی را نخواهد داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی نداشته و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکستخورده است. وی در ادامه اظهار کرد: بازیهای روز خارجی در دنیا کمتر از ۷۰ دلار عرضه نمیشود اما همان بازی به فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بازار ایران به قیمت ۲۰۰۰ تومان به فروش میرسد و تولید ملی را زیر سوال میبرد و شما با هر کیفیتی هم بازی بسازید مطمئنا گیمر ایرانی به سمت خرید بازی ایرانی نمیرود.
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به ایجاد و افزایش جذابیت در بازیهای ایرانی اظهار کرد: جذابیت قاعدتا از طریق رقابت ایجاد میشود و وقتی تولیدکننده ایرانی بداند از نظر قیمتی قدرت رقابت را در بازار خواهد داشت، قطعا به سمت کیفی کردن بازیهایش میرود. امیری در پاسخ به چگونگی برخورد با انتشار بازیهای غیرقانونی گفت: اگر بازی در ایران صاحب داشته باشد، قاعدتا خود ناشر داخلی هم بهعنوان یکی از بازوهای اجرایی ستاد مبارزه با بازیهای رایانهای غیرمجاز فعالیت خواهد داشت و مراکزی که نسبت به عرضه بازی از طریق غیرمجاز اقدام میکنند معرفی خواهند شد. امیدواریم ستادهای فرعی بنیاد بازیهای رایانهای در شهرهای مختلف فعال شود و ما اگر بتوانیم ۵۰ درصد هم در جمعآوری بازیهای خارجی توفیق داشته باشیم باز برای ما موفقیت است.وی با اشاره به ورود مایکروسافت به کشورهای در حال توسعه مانند ایران و مقایسه آن با حضور بازیهای خارجی اظهار کرد: در حوزه بازی تا الان افرادی که برای مذاکره رفتهاند هیچ توفیقی پیدا نکردهاند که بتوانند کپی رایت بازیهای خارجی را تهیه کنند، اما زمزمههایی به گوش میرسد که شرکتهای خارجی با قیمت نازلتری برای بازارهای ایران بازیهای خود را عرضه کنند.
ارسال نظر