آینده صنعت موبایل در سخن بزرگان صنعت

دنیای اقتصاد: کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۶ که از آن به اختصار با عنوان MWC ۲۰۱۶ یاد می‌شود، بزرگ‌ترین رویداد دنیای دستگاه‌های الکترونیکی به شمار می‌آید که هر سال توجه دوستداران این بازار را به خود جلب می‌کند. این در حالی است که اکثریت بازدیدکنندگان و دنبال‌کنندگان این رویداد، تنها به آنچه در قالب محصولات و خدمات جدید در این نمایشگاه رونمایی می‌شود توجه می‌کنند و بی‌توجه از کنار سخنرانی‌های مختلفی که از سوی فعالان دنیای تکنولوژی در این رویداد ایراد می‌شود، عبور می‌کنند. سخنرانی‌هایی که بعضا حتی می‌توانند چشم‌انداز آینده دنیای محصولات الکترونیکی همراه را مشخص کنند و مطمئنا از ارزشی همپای رونمایی از محصولات جدید برخوردارند. با این دید، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از مهمترین سخنرانی‌هایی که در زمان برگزاری این رویداد شاهد بودیم.

تاثیرات برگزاری رویداد از زبان برگزارکنندگان

پیش از اشاره به سخنرانی‌های اصلی بدنیست نگاهی داشته باشیم به آنچه در افتتاحیه این رویداد از حال و هوا و وضعیت فعلی آن بیان شد. جدیدترین اقدام انجام شده به‌منظور بهبود سرعت رشد و کیفیت این رویداد، راه‌اندازی زیرمجموعه‌ای تحت عنوان mVentureBCN است که وظیفه آن فعال‌سازی و جذب برنامه‌های شتاب‌دهی از سراسر جهان و تشویق استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به منظور حضور در این رویداد است. Aleix Valls مدیرعامل جدید کنگره جهانی موبایل و سرپرست mVentureBCN در این خصوص می‌گوید: «انتظار داریم با اتخاذ سیاست‌های جدید بتوانیم کمیت و کیفیت پروژه‌ها را بهبود بخشیم. هدف ما کمک به ۱۱۰ پروژه جدید در حوزه تکنولوژی در سه سال آینده است.»Constanti Serrallonga مدیر روابط عمومی این نمایشگاه نیز در سخنرانی افتتاحیه این‌چنین گفت: «بدون شک میزبانی کنگره جهانی موبایل، از نظر تاثیرات اجتماعی و اقتصادی بزرگ‌ترین تاثیر ممکن را روی شرایط فعلی این شهر داشته است. علاوه بر اینها نمی‌توان منکر دیگر طرح‌های توسعه یافته توسط بازوی سرمایه‌گذاری کنگره جهانی موبایل در حوزه‌های سلامت، آموزش و حتی اقتصاد و سرویس‌های شهری بارسلونا شد.»

استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه

سخنرانی ویژه مسوولان ۴YFN (اختصاری برای عبارت ۴ سال از الان به بعد) که به بیان آمار و ارقام از وضعیت استارت‌آپ‌ها اختصاص داشت توجه مشتاقان دنیای شرکت‌های نوپا را به خود جلب کرد. Esteban Redolfi، مدیر اجرایی ۴YFN در این مراسم گفت: «نه‌تنها کمیت سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها افزایش یافته بلکه با حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی شاهد بهبود کیفیت این خدمات نیز هستیم. رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با استارت‌آپ‌ها نیز در مقایسه با سال‌های گذشته با قدرت بیشتری برگزار می‌شوند و پروژه‌های پخته‌تری را از این شرکت‌ها شاهد هستیم.» بر اساس آمار منتشر شده، تعداد اعضای این شرکت در سال جاری میلادی به ۱۲ هزار خواهید رسید که از این تعداد ۴۰۰ استارت‌آپ و بیش از ۵۰۰ سرمایه‌گذار جدید را شاهد خواهیم بود.

نوکیا بعد از ثبت قرارداد!

Rajeev Suri مدیرعامل نوکیا از اولین رویداد برگزار شده پس از عقد قرارداد با Alcatel-Lucent استفاده کرد تا سیاست‌های جدید این شرکت را در دوران پس از ثبت قرارداد شرح دهد. این در حالی است که این شرکت برنامه‌هایی برای خرید سرویس‌های جدید و البته سرمایه‌گذاری برپایه اینترنت اشیا را نیز در دستور کار قرارداده است. او در این خصوص گفت: «ما در حال حاضر شرایط کاملا متفاوتی را در مقایسه با گذشته تجربه می‌کنیم اما به هیچ‌وجه قصد نداریم به شرکتی منزوی در بازار کنونی تبدیل شویم. پس از عقد قرارداد همکاری و ادغام، پیاده‌سازی شبکه‌های ارتباطی نسل چهارم، تمرکز اصلی نوکیا خواهد بود. توسعه روابط رادیویی-ارتباطی برای استفاده عموم نیز از جمله دیگر اهداف ما خواهد بود و تمرکز Alcalu هم بر ویدئو و محتویات مرتبط قرار خواهدگرفت. او در ادامه افزایش سرمایه‌گذاری روی شبکه نسل پنجم را سیاست دیگر نوکیا عنوان کرده اما آمار و ارقامی در این خصوص ارائه نکرد. جذب سرمایه ۳۵۰ میلیون دلاری به منظور سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا از جمله راهکارهای دیگر نوکیا به‌منظور فعال شدن هرچه بیشتر در بازار خواهد بود. نوکیا برنامه‌هایی هم برای خرید شرکت امنیتی کانادایی Nakina Systems دارد که در هر دو حوزه اینترنت اشیا و شبکه‌های نسل پنجم، متخصصان خبره‌ای دارد.

زوکربرگ مردی با ایده‌های بزرگ

مارک زوکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک در سخنرانی ویژه خود در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۶ سیاست‌های این شرکت درخصوص هواپیماهای بدون سرنشین، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی را تشریح کرد. زوکربرگ گزارشی از جدیدترین پروژه‌های در دست اقدام فیس‌بوک نیز ارائه کرد. پیاده‌سازی شرایطی برای افزایش پوشش اینترنتی در مناطقی از جهان که به اینترنت دسترسی ندارند و پروژه منبع باز جدید Telco که با همکاری نوکیا، اینتل و چند اپراتور تلفن همراه اجرایی خواهد شد از جمله این پروژه‌ها هستند. زوکربرگ برنامه خود به‌منظور ایجاد راهکاری برای افزایش دسترسی جهانی به اینترنت را بهره‌گیری از هواپیماهای بدون سرنشین و پرتوهای لیزری عنوان کرده است. استفاده از پهپادهای خورشیدی که می‌توانند بر فراز مناطق جغرافیایی فاقد زیرساخت‌های ارتباطی قرار گیرند روشی سریع برای ایجاد دسترسی به اینترنت به‌حساب می‌آید. او با اشاره به عدم دسترسی چیزی حدود ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت، خواستار تغییر دیدگاه شرکت‌های فعال در این حوزه در زمینه نگاه به شبکه ارتباطی نسل پنجم شده است. فیس‌بوک با پیاده‌سازی ساختار Internet.org قصد دارد دسترسی چیزی در حدود یک میلیارد نفر به اینترنت را تامین کند. زوکر برگ درخصوص پیاده‌سازی برنامه Free Basics در هند هم گفت: «اگرچه با نظر دولت هند موافق نیستم اما آنچه در این کشور فراگرفتیم نشان می‌دهد هر منطقه‌ای به سیاست‌ها و راهکارهایی متفاوت از دیگر مناطق نیاز دارد. Internet.org به فعالیت خود در هند، البته با رویکردی متفاوت ادامه خواهد داد.» زوکربرگ از تصمیم تیم‌کوک مدیرعامل اپل در مقابل FBI نیز حمایت قاطعانه‌ای به عمل آورد. او در این خصوص گفت: «ما در این موضوع با اپل هم‌فکر هستیم. ما به رمزگذاری داده‌ها اعتقاد داریم و شخصا فکر نمی‌کنم وجود راهکاری برای دسترسی به اطلاعات در این‌گونه موارد، ایده خوبی باشد.»

پاول دوروف و حمایت قاطع از اپل

پاول دوروف، مدیرعامل و موسس برنامه پیام‌رسان اینترنتی تلگرام (و البته شبکه اجتماعی VKontakte) نیز از جمله افراد سرشناسی بود که در کنگره جهانی موبایل به ایراد سخن پرداخت. او ابتدا درخصوص تاریخچه تلگرام و آنچه باعث شد روسیه را ترک کند، به مرور خاطرات پرداخت. دوروف در این خصوص گفت: «انتخاب‌های ما ساده بودند یا باید از ارزش‌ها و معیارهای خود دست می‌کشیدیم یا اینکه روسیه را برای ارائه راهکارهای نو ترک می‌کردیم.»او درخصوص تهدیدهایی که همواره به‌منظور مسدودکردن این سرویس از سوی دولت‌های مختلف از جمله چین و روسیه شاهد بوده، گفت: «ما هیچ‌گاه حاضر نیستیم به قیمت دست کشیدن از ارزش‌ها و معیارهای خود به افزایش تعداد کاربران برسیم.»دوروف درخصوص آنچه کشمکش میان اپل و FBI خوانده نیز به اظهارنظر پرداخت. او در این خصوص گفت: «همیشه این خطر وجود دارد که آی‌فون یا هر گوشی هوشمند دیگری سرقت شود و افرادی که گوشی شما را سرقت کنند می‌توانند با استفاده از اطلاعات و تصاویر شخصی موجو در آن از شما اخاذی کنند. مجبورکردن اپل به‌منظور ایجاد راهکاری برای از بین بردن ابزارهای امنیتی، سابقه خوشایندی ندارد.»