ایسنا: تیمی از دانشمندان دانشگاه ساوت‏همپتون و امپریال کالج لندن با الهام از خفاش‏ها با موفقیت توانسته‏اند بال‌های دارای غشای منحصربه‌فرد را آزمایش کنند که مانند عضلات مصنوعی در زمان پرواز عمل کرده و راه را برای نسل جدیدی از پهپادهای هوایی کوچک هموار کرده است. خودروهای هوایی بدون سرنشین الهام گرفته از خفاش از ویژگی‏های ارتقا یافته آیرودینامیکی برخوردار بوده، می‏توانند در مسافت‏های طولانی پرواز کنند و اجرایی کردن آنها بسیار اقتصادی‏تر است. بال‌های این پهپادها مانند خفاش در واکنش به نیروهایی که تجربه می‏کنند، تغییر شکل داده و از هیچ بخش مکانیکی برخوردار نیست که این امر، نگهداری از پهپاد را ساده‏تر می‏کند.

طراحی منحصربه‌فرد بال‏ها شامل پلیمرهای الکتروفعال هستند که به آنها اجازه می‏دهد در واکنش به ولتاژ اعمال شده، منقبض و منبسط شوند و از این رو، عملکردشان را بیشتر ارتقا بخشند. با تغییر ورودی ولتاژ، شکل غشای الکتروفعال و در نتیجه، ویژگی‏های ایرودینامیکی می‏توانند در زمان پرواز تغییر کنند. بال طراحی شده در نهایت به پرواز در مسافت‌های طولانی‏تر از آنچه در حال حاضر ممکن است، منجر خواهد شد. پهپادهایی با مساحت ۱۵ سانتی‌متر اکنون به‌طور فزاینده‏ای در کاربردهای گسترده نظامی و غیرنظامی مانند بررسی مناطق دورافتاده و خطرناک مورد استفاده قرار گرفته‏اند.

یکی از گرایشات نوظهور در میان سازندگان پهپادها، الهام‏گیری از جهان طبیعی برای طراحی خودروهایی است که می‏توانند پرواز بهتری را به همراه سطوح مشابه کنترل روی هواپیماهای کوچک ارائه کنند و از بازدهی ارائه شده توسط بال برای پرواز بسیار بیشتر بهره ببرند. گام بعدی محققان، ادغام این بال‌های فعال با یک پهپاد عادی است و استقرار آن در کاربردهای جهان واقعی تا پنج سال آینده محقق خواهد شد.