دنیای اقتصاد: اعطای پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) با مصوبه ۲۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در واپسین روزهای اسفند ۹۳ کلید خورد. به گزارش سازمان تنظیم مقررات هدف از انجام این کار افزایش رقابت، افزایش کیفیت و پوشش نیازهای مشترکان خاص و ترغیب نوآوری و ارائه خدمات ارزش افزوده در بازار تلفن همراه کشور به دنبال تدوین و اعطای آن بود و حالا پس از یک سال، در آستانه آخرین ماه سال ۱۳۹۴ شش متقاضی شامل شرکت توسعه فناوری ارتباطات نوین همراه (فناپ)، شرکت های‌وب، شرکت شاتل، کنسرسیوم شرکت خدمات انفورماتیک و صبانت، کنسرسیوم تجارت الکترونیک پارسیان و کنسرسیوم سامان موافقت‌نامه اصولی پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) را دریافت کردند. در ادامه گفت‌وگو با صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در رابطه با این موضوع می‏خوانید:

وضعیت سایر متقاضیان که موافقت اصولی دریافت نکرده‏اند به چه صورت است؟

پس از انتشار فراخوان، ۵۱ متقاضی برای دریافت پروانه اعلام آمادگی کردند که از این تعداد، ۱۱ متقاضی شرایط دریافت پروانه را نداشتند و از این فرآیند حذف شدند، از میان ۴۰ متقاضی باقی‌مانده به ۱۸ شرکتی که تمام شرایط لازم را دارا بودند اعلام شد که ضمانت‏نامه‏های لازم را ارائه کنند، در حال حاضر برای شش متقاضی‏ نامبرده شده که ضمانت‏نامه ارائه کرده‏اند، موافقت‌نامه اصولی صادر شده است. برای ۱۲ متقاضی دیگر نیز درصورت ارائه ضمانت‏نامه، موافقت اصولی صادر خواهد شد. ۲۲ متقاضی باقیمانده نیز تا پایان بهمن فرصت دارند مدارک خود را تکمیل کنند که در صورت احراز شرایط، درمورد اعطای موافقت‌نامه به آنان نیز اقدام خواهد شد.

شش دریافت‏کننده موافقت‌نامه اصولی پس از این چه فرآیندی را باید طی کنند؟

دریافت‏کنندگان موافقت‌نامه اصولی مطابق مصوبه کمیسیون ۶ ماه فرصت دارند که با اپراتورهای میزبان (اپراتورهای تلفن همراه) برای استفاده از شبکه دسترسی آنها به توافق برسند و درصورت توافق، پروانه برای آنها صادر خواهد شد و پس از آن می‏توانند به ارائه خدمات بپردازند. بر همین اساس پیش‏بینی می‏شود که در نیمه اول سال ۹۵ صدور پروانه و در نیمه دوم سال ۹۵ آغاز سرویس‏دهی MVNO‌ها را داشته باشیم.

حضور شریک خارجی یا مشارکت با دارندگان FCP چه مزیتی برای متقاضیان دارد؟

اپراتورهای MVNO با ریسک نسبتا بالایی وارد بازار ICT می‏شوند و در صورتی که با اپراتورهای با تجربه وارد فضای فعالیت بشوند، شانس موفقیت بالاتری دارند، به همین دلیل چند متقاضی با مشارکت اپراتورهای بین‏المللی وارد این کسب و کار شدند. از سوی دیگر مشارکت برخی از متقاضیان با دارندگان پروانه FCP در واقع گام اول برای همگرایی شبکه ارتباطات سیار (موبایل) و شبکه ثابت است که آینده خوبی را برای فضای ICT ترسیم می‏کند. ضمن اینکه وجود FCP‌ها که دارای کاربر هستند شرایط اولیه خوبی برای MVNO‌ها رقم می‏زند.

با ورود اپراتورهای مجازی همچنان ما تعدد سیم‏کارت داریم، یعنی مشترک علاوه‌بر سیم‏کارت اپراتورهای موجود تلفن همراه ممکن است سیم‏کارت اپراتور MVNO را هم در اختیار داشته باشد؟

اپراتور MVNO از لحاظ سیم‏کارت اپراتوری مثل دیگر اپراتورها است بنابراین مردم می‏توانند علاوه‌بر سیم‏کارت‌های معمول، سیم‏کارت MVNO هم داشته باشند. به هر حال مشترک حق انتخاب دارد که صرفا از سیم‏کارت اپراتور MVNO استفاده کند یا سیم‏کارت‌های چند اپراتور را داشته باشد.

پس اپراتور MVNO باید خدمات صوت و دیتا نیز ارائه کند؟

این الزامی نیست، ولی اگر اپراتوری سبد سرویس‏های قابل ارائه‏اش کاستی داشته باشد شانس کمتری برای جذب مشتری دارد، البته ممکن است که یک اپراتور MVNO فقط سیم‏کارت دیتا ارائه دهد. ما در واقع به مردم حق انتخاب می‏دهیم و کاربران متناسب با نیاز یا خدمات متفاوت اپراتورها، انتخاب می‏کنند چه سرویسی دریافت کنند.