با پایان تحریم‏های غرب، بازار رایانه و کنسول‌های بازی ایران بیش از گذشته مورد توجه شرکت‌های فناوری خارجی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ونچربیت، بررسی‏های موسسه Newzoo نشان می‏دهد که در سال ۲۰۱۵ ارزش بازار رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی در ایران از مرز ۱۴۰ میلیون دلار گذشته و انتظار می‌رود ارزش این بازار در سال ۲۰۱۶ از مرز ۱۶۷ میلیون دلار بگذرد.

اگر چه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانه‌ای در بازار ایران و دهه‏ها تحریم وضعیت بازار فناوری ایران شفاف نیست، اما تلاش‌ها برای شناسایی پتانسیل‌های این بازار دست نخورده آغاز شده است. نتایج یک بررسی اینترنتی که با دریافت پاسخ‌های ۷۴۳ کاربر ایرانی در ماه ژانویه ۲۰۱۶ صورت گرفته نشان می‌دهد که استفاده از کنسول‌های بازی در ایران بسیار محبوب است، زیرا تمامی پاسخ دهندگان کاربر و مالک یکی از انواع کنسول‌های بازی بوده‌اند.در میان کنسول‌های مختلف بازی، Xbox ۳۶۰ با ۴۲ درصد مالکیت محبوب‌ترین کنسول بازی است و PS۳ و PS۴ سونی با ۳۳ و ۳۱ درصد مالکیت در رتبه‌های دوم و سوم هستند.رتبه چهارم هم با سهم ۱۴ درصدی متعلق به Xbox One مایکروسافت است. کنسول Wii نینتندو هم دارای سهم ۸ درصدی از بازار مذکور است. کارشناسان معتقدند، استقبال از دو کنسول نسبتا قدیمی Xbox ۳۶۰ و PS۳ در بازار بازی‌های ویدئویی ایران تا چند سال آینده ادامه می‌یابد، زیرا این بازار مملو از کپی‌های ارزان‌قیمت بازی‌های مختلف قدیمی‌تر و محلی شده است. قیمت نسخه اصلی این نوع بازی‌ها ۱۵ تا ۲۰ برابر بیش از مبلغی است که ایرانی‌ها برای خرید آنها می‌پردازند.

در این گزارش به درجه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم اشاره شده و با توجه به اعمال این درجه‌بندی‌ها روی کپی‌های غیرقانونی بازی‏های خارجی از چنین کاری انتقاد شده است. در گزارش مذکور روند تهیه و انتشار بازی‌های ویدئویی خارجی در ایران توصیف و ادعا شده شرکت‌های توزیع‌کننده بازی‌های یاد شده داستان، بخش‌های هنری و متون بازی‌ها را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که با خط‌مشی‌های اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشند و سپس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بررسی بازی آن را درجه‌بندی کرده، اجازه توزیعش را صادر می‌کند و از این طریق کسب سود می‌کند. البته با توجه به غیرقابل دستکاری بودن نسل هشتم کنسول‌های بازی و بازی‌های طراحی شده برای آنها، علاقه‌مندان به این بازی‌ها مجبور به خریداری نسخه‌های اصل و گران‌قیمت آنها خواهند بود. با توجه به خرید قابل توجه کنسول بازی PS۴ در ایران می‌توان نتیجه گرفت که ایرانیان به خرید بهترین‌ها صرف‌نظر از هزینه این کار علاقه دارند و می‌توان پیش‌بینی کرد خرید و فروش کپی‌های غیرقانونی بازی‌ها در ایران متوقف شده و راه برای فعالیت توزیع‌کنندگان قانونی بازی‌های ویدئویی هموار شود.