خیز رقابت شرکت‌ها در بازار تبلت ‌و‌لپ‌تاپ

دنیای اقتصاد: پیشروی در ارائه و ساخت انواع محصولات جدید سخت افزاری در میان صاحبان شرکت‌های بزرگ دنیا به شدت ادامه دارد و در دومین ماه سال ۲۰۱۶ شرکت‌ها خیز بلندشان را برای تصاحب بازارها در ۶ ماه نخست این سال برداشته‌اند تا بتوانند به تدریج در رتبه‌بندی بالاتری از آنچه در آن قرار دارند بایستند. در تازه‌ترین محصولات معرفی‌شده در هفته اخیر می‌توان به لپ‌تاپ جدید MSI اشاره کرد که گفته می‌شود به دلیل صفحه ۳ /۱۷ اینچی، قدرتمندترین نوت بوک گیمینگ جهان را به دوش می‌کشد. نسخه‌ جدید این لپ‌تاپ تقریبا ۹ درصد از مدل قبلی باریک‌تر شده و GS۷۲ تنها ۹/ ۱۹ میلی‌متر ضخامت دارد.

از جمله مشخصات GS۷۲ می‌توان به کارت گرافیک انویدیا GTX۹۷۰M اشاره کرد و همچنین دارای صفحه نمایشی با رزولوشن ۴K است. همچنین در این لپ‌تاپ سرعت لود شدن بازی‌ها و برنامه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته و همه چیز در چند ثانیه رخ می‌دهد. همچنین از آخرین معماری حافظه DDR۴-۲۱۳۳ استفاده شده که بهترین عملکرد را از لحاظ پشتیبانی حافظه ارائه می‌کند. به‌طوری که قادر است با سرعتی بیش از ۲۹ گیگابایت بر ثانیه بخواند و با سرعت ۳۵ گیگابایت بر ثانیه بنویسد. اما پس از شرکت ام‌اس‌آی این جدیدترین لپ‌تاپ‌های سونی بودند که در هفته اخیر معرفی شدند. لپ‌تاپ‌هایی که بعد از واگذاری بخش طراحی، تولید و فروش به یک شرکت ژاپنی به تازگی به بازار عرضه شده‌اند. VAIO Z و VAIO S دو لپ تاپ جدید سونی هستند که به زودی در بازار ایالات متحده به فروش می‌رسند. از جمله مشخصات VAIO Z می‌توان به وزن آن اشاره کرد که ۹/ ۲ پوند (۳/ ۱ کیلوگرم) وزن دارد و با نمایشگر ۱۳ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل و پردازنده ۲۸ واتی Core i۵ یا Core i۷ به انتخاب کاربر دربرابر رقبای مطرح بازار قد علم خواهد کرد.مادربورد اختصاصی VAIO Z اندازه‌ای کوچک‌تر به خود گرفته تا فضای بیشتری برای باتری حجیم و فن‌هایش باز شود. همچنین دو ظرفیت ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD برای ذخیره اطلاعات کاربر دردسترس است.صفحه نمایش لمسی حساس به فشار VAIO Z از قلم نیز پشتیبانی می‌کند که آن را به رقیب جدی Surface Pro تبدیل می‌کند.

VAIO S نیز به‌عنوان دیگر لپ‌تاپ جدید سونی دارای مشخصاتی همچون صفحه نمایش ۱۳ اینچی Full HD، پردازنده Core i در کنار ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶GB حافظه ذخیره‌سازی از نوع PCIe SSD است. درگاه USB ۳.۰، خروجی HDMI، RGB و بسیاری از پورت‌های دیگر روی VAIO S تعبیه شده‌اند که کاربر را از استفاده از هاب بی نیاز می‌سازد. این لپ تاپ حدود یک ماه بعد از عرضه لپ تاپ رده بالای VAIO Z در بازار ایالات متحده برای فروش گذاشته خواهد شد.در دنیای تبلت‌ها همچون گذشته شرکت سامسونگ تلاش می‌کند تا از دیگر رقبا در این بازار عقب نماند و بنابراین درحالی‌که گلکسی تب‌ای ۸ این شرکت از سازمان FCC تاییده دریافت کرده نسخه ۷ اینچی این محصول یعنی گلگسی تب‌ای ۷ (Galaxy Tab E ۷.۰) توانسته تا از این سازمان مجوز ورود به بازار آمریکا را دریافت کند.از جمله قابلیت‌های این تبلت پشتیبانی از اتصال بلوتوث و وای‌فای است. همچنین این تبلت قابلیت پشتیبانی از اتصال LTE ۴G را ارائه کرده و به سیستم روی چیپ (SoC) Spreadtrum SC۸۸۳۰ با پردازنده ۳/ ۱ گیگارهرتزی و پردازنده گرافیکی Mali ۴۰۰ MP۲ مجهز است. وضوح تصویر نمایشگر این تبلت که احتمالا ۷ اینچی خواهد بود، برابر با ۸۰۰ در ۱۲۸۰ پیکسل اعلام شده و رم آن ۵/ ۱ گیگاهرتزی خواهد بود. همچنین گفته شده که این محصول از سنسور دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی و سنسور دوربین سلفی ۳/ ۰ مگاپیکسلی بهره‌مند می‌شود.