دنیای اقتصاد: اتحادیه رایانه تهران نام ۲۳شرکت رسمی مجاز به فعالیت در حوزه خدمات پس از فروش و گارانتی را که موفق به دریافت مجوز شده‌اند منتشر کرد.بازار خدمات پس از فروش طی چند سال اخیر دستخوش تحولات و تغییرات زیادی شده بود به همین علت اتحادیه فناوران رایانه تهران تصمیم به ساماندهی این حوزه از خدمات گرفت و طی آن نظارت بر بازار خدمات پس از فروش را دردستور کار خود قرار داد.

در ابلاغیه‌ای که به تمامی شرکت‌های فعال در این زمینه ارسال شد، شرکت‌ها تا ۳۰ آذر ماه مهلت داشتند تا برای انجام بازرسی‌ها و طی کردن پروسه تایید شدن اقدام کنند، اما آخرین بروزرسانی در سایت اتحادیه رایانه نشان می‌دهد که ۲۳ شرکت تا پایان دی ماه گذشته موفق به دریافت مجوز از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده‌اند. به گفته سید مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه تهران شرکت‌های دیگری که تا به حال موفق به دریافت مجوز نشده‌اند می‌توانند با تنظیم قرارداد با شرکت‌های دارای مجوز اقدام به فروش و ارائه خدمات کنند. همچنین تمامی شرکت‌هایی که درخواست خود را به اتحادیه اعلام نکرده‌اند باید تعهدنامه‌ای را در دفتر اسناد رسمی گواهی امضا به ثبت برسانند و طی آن متعهد شوند تا زمان دریافت مجوزهای قانونی برای ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی کردن کالاها هیچ اقدامی انجام ندهند. به گفته او در صورت عدم مراجعه و تحویل تعهدنامه به اتحادیه واحد مذکور پلمب می‌شود و شخص مسوول نیز حق هیچ‌گونه ادعا و اعتراضی در هیچ موردی حتی در خصوص خسارت ناشی از پلمب و تعطیلی واحد مذکور را نخواهد داشت. همچنین شرکت‌هایی که درخواست خود را به اتحادیه اعلام کرده‌اند پرونده آنها در دست رسیدگی است و در صورت تایید و دریافت مجوز اسامی آنها به لیست مربوطه اضافه می‌شود. براساس اطلاعیه اتحادیه رایانه تهران شرکت‌های دارای مجوز گارانتی تعویض که تنها موظف به الصاق لیبل روی کالاها هستنداسامی آنها در آینده نزدیک در لیست جداگانه اعلام می‌شود.

به گفته میرمهدی اقدام برای انتشار اسامی شرکت‌هایی که مجوز ارائه خدمات دریافت کرده‌اند به روی سایت اتحادیه از آن رو انجام شده است تا از این پس تمامی اعضاء و مصرف‌کنندگان با مراجعه به سایت با اطلاع و آگاهی کامل در زمینه کالاهای دیجیتال خرید کنند. رئیس اتحادیه رایانه تهران پیش از این اعلام کرده بود که از جمله شرایط دریافت مجوز در حوزه خدمات پس از فروش و ارائه گارانتی دارا بودن پروانه کسب از اتحادیه فناوران رایانه تهران در رسته تعمیر و فروش، دارا بودن فضای استاندارد و مناسب برای انتظار مراجعان، دارا بودن حداقل چهار مرکز خدماتی در شهرستان‌ها که به تاییدیه اتحادیه آن شهرستان رسیده باشد است و همچنین متقاضی با توجه به درخواست ارائه خدمات باید به‌صورت مشخص مارک کالای مورد نظر و دسته‌بندی‌های آن را اعلام کند. همچنین دارا بودن انبار قطعه یدکی پشتیبان برای کالاهای درخواستی، دارا بودن کارت گارانتی با شرایط استاندارد و ارائه لیست مشتریان خدمات گرفته از شرکت از دیگر شرایط دریافت این مجوز است.

صدور بیش از 20 مجوز خدمات پس‌از فروش