افزایش قیمت چند‌برابری کولرهای گازی

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی می‌گوید: کولرهای گازی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود ۵ الی ۱۵‌میلیون‌تومان ارزان‌تر از تولیدات داخلی است، به‌همین‌دلیل قاچاق این محصول توجیه اقتصادی دارد.

علی‌اکبر پازوکی با بیان اینکه بیش نیمی از بازار کولرهای گازی در اختیار خارجی‌هاست، ادامه داد: «هم‌اکنون ظرفیت تولید این محصول در بازار داخلی بسیار محدود بوده و مقدار تولید جوابگوی نیاز کشور نیست، به‌همین‌دلیل ناچار هستیم که بخش زیادی از نیاز کشور را از محل واردات تامین کنیم.‌»

وی همچنین درباره اختلاف قیمت کولرهای داخلی و خارجی گفت: «اختلاف قیمت تولیدات داخلی با کولرهایی که به‌صورت رسمی وارد کشور می‌شوند، بسیار اندک بوده و حدود ۲ الی ۳‌میلیون‌تومان است. البته این اختلاف قیمت در کولرهایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود بسیار بالاست.‌»

این فعال صنفی با اشاره به افزایش قیمت کولرهای گازی، گفت: «قیمت کولر گازی از ۳‌سال‌پیش تاکنون ۱۰‌برابر شده است. رشد قیمت‌ها در امسال به گونه‌ای بوده که حتی مصرف‌کنندگان قادر به خرید کولر آبی نیستند. در چنین شرایطی تقاضا برای کولرهای گازی نصف شده است.‌» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی درباره چرایی اختلاف اندک کولرهای داخلی و خارجی گفت: «عمده قطعات کولرهای داخلی از جمله موتور آن از محل واردات تامین می‌شود، به‌طوری که ۶۰الی ۷۰‌درصد قطعات کولرهای گازی خارجی است، به‌همین‌دلیل قیمت و البته کیفیت تولیدات داخلی فرق چندانی با خارجی‌ها ندارد. البته این اختلاف قیمت با کولرهایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند، بسیار بالاست.‌» وی با اشاره به اختلاف قیمت بالای لوازم‌خانگی قاچاق با تولیدات داخلی گفت: «کولرهای گازی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند حداقل ۵‌میلیون ‌تومان ارزان‌تر از داخلی‌ها یا کولرهایی که به‌صورت رسمی وارد کشور شده‌اند، هستند. البته در برخی از مدل‌های کولر گازی بزرگ این اختلاف قیمت به حدود ۱۵‌میلیون‌تومان می‌رسد؛ همین مساله توجیه اقتصادی قاچاق را بالا برده و موجب‌شده بسیاری از مردم تمایل به خرید اجناس از شهرهای مرزی را داشته باشند.‌» این فعال صنفی همچنین با اشاره به مشکلات خریداران کولرهای گازی گفت: «برای کولرهای گازی خارجی هیچ‌گونه خدمات پس‌ازفروشی وجود ندارد، اما کولرهای گازی داخلی در زمینه خدمات پس از فروش وضعیت بهتری دارند. هرچند که تامین بیشتر قطعات کولرهای داخلی هم باید از خارج کشور صورت گیرد.‌»

به گفته پازوکی، کالای تقلبی و قاچاق در بازار کولر گازی فراوان است. بسیاری از مصرف‌کنندگان که خواهان تعمیر محصولات خود بوده‌اند با چالش‌های متعددی در تامین و خرید قطعه روبه‌رو هستند.

قیمت برخی از این محصولات به این شرح است: کولر گازی ایران‌رادیاتور(مدلICA-۰۹CH-A) ۱۰‌میلیون و هفتصد‌هزار، کولر گازی جی‌پلاس(مدلGAC-HF۰۹MN۱) ۱۲‌میلیون و دویست‌هزار، کولر گازی هایسنس (مدل HRH۲۴TQ ۲۴۰۰۰) ۲۲‌میلیون و کولرگازی گرین (مدلGWS-H۲۴P۱T۱A) ۳۱‌میلیون ‌تومان فروخته می‌شود.