کمبود آرد؛ شایعه یا واقعیت؟

در همین حال بنیاد ملی گندمکاران و مسوولان وزارت جهاد موضوع کاهش ساعت کار واحدهای نانوایی را تکذیب می‌کنند و در این راستا مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اظهار می‌کند که تفاوت میزان سهمیه آرد واحدهای نانوایی و پخت نان برمبنای سهمیه آرد واحدهای نانوایی از علل تفاوت ساعات کاری خبازی‌هاست. هر چند هیچ واحد نانوایی ملزم به ‌کارکردن در تمامی ساعات نیست. مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد هم می‌گوید که با اجرای کامل طرح هوشمندسازی نان دیگر شاهد تخلفات کم‌فروشی یا گران‌فروشی نخواهیم بود.

مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد گفته: «اصلاح نظام یارانه و آزادسازی آرد ارتباطی به گران‌فروشی و کم‌فروشی نان ندارد، اما این موارد به مراتب کمتر شده است.‌»

وی می‌گوید: «تاکنون گزارشی مبنی‌بر کاهش ساعت کار نانوایی‌ها نداشته‌ایم، چراکه با اجرای طرح هوشمندسازی و رقابتی‌شدن نانوایی‌ها، در برخی نقاط شهر ۲۴ ساعته نانوایی‌ها فعالیت دارند.‌»

امراللهی ادامه داد: «مردم هرگونه تخلف کم‌فروشی یا گران‌فروشی نانوایی‌ها را به سامانه۱۲۴ اعلام کنند تا در اسرع‌وقت به شکایت آنها رسیدگی شود.‌»

از سوی دیگر عباس ارشدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران نیز در این‌خصوص می‌گوید: «در شورای آرد و گندم استان‌ها، زمان‌های پخت نان حتی در روزهای تعطیل باید مصوب شود، اما درخصوص تغییراتی که با بحث هوشمندسازی و دستگاه کارتخوان در واحدهای خبازی پیش‌آمده، تغییری در شرایط پخت نان ایجاد نشده است.‌»

به گفته وی، واحدهای نانوایی برحسب کیسه‌های آردی که ماهانه دریافت می‌کنند، روزانه پخت می‌کنند که با اتمام کیسه‌های آرد سهمیه روزانه ممکن است پختی نداشته باشند؛ این موضوع به‌ندرت اتفاق می‌افتد یا میزان سهمیه برخی نانوایی‌ها نسبت به نانوایی‌های دیگر کمتر است، اما اینکه تمامی واحدها ملزم به‌ کارکردن و پخت در تمام طول روز باشند، این‌طور نیست.  ارشدی می‌گوید: «با اجرای کامل سامانه هوشمندسازی ۱۵‌درصد بر قیمت نان افزوده می‌شود که این مبلغ از مردم گرفته نمی‌شود، بلکه بر مبنای محاسبات دولت به حساب خبازان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واریز می‌شود.‌»

کسری گندم و آرد شایعه‌ای کذب است

عطاالله هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران هم گفت: «گران‌فروشی و کم‌فروشی نان را تکذیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم، چراکه نرخ گندم و آرد تحویلی به نانوایان با سال‌قبل تفاوتی ندارد.‌»

به گفته وی، افرادی که درخصوص آرد و گندم منافع‌شان به خطر افتاده است، با طرح ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چنین صحبت‌هایی برخی نانوایان را با خود همراه کردند تا با کم‌فروشی بخواهند به اهداف شوم خود برسند. هاشمی می‌گوید: «قیمت آرد و گندم خبازی‌ها همانند سال‌قبل است و همواره هیچ‌کسری برای تحویل آرد به نانواها بر مبنای سهمیه وجود ندارد.‌»

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: «هوشمندسازی آرد و نان با هدف به‌دست آوردن آمار دقیق مصرف آرد، گندم و نان در کشور و جلوگیری از رانت و فساد دنبال می‌شود و پس از اجرای کامل طرح و افزایش قیمت، دولت مابه‌التفاوت قیمت را به حساب نانوایان واریز می‌کند.‌»

وی نیز کسری آرد و گندم و کاهش ساعت کار نانوایی‌ها را شایعه کذب عنوان و اذعان کرد که حتی یک کیلو هم سهمیه آرد نانوایی‌ها کسر نشده است و تنها اجرای هوشمندسازی از تخلف و رانت جلوگیری می‌کند.

سهمیه آرد تغییر کرده؟

کاهش سهمیه آرد برخی از نانوایی‌ها موضوعی است که در روزهای اخیر دلیلی برای کم‌شدن ساعت کار نانوایی‌ها از سوی مردم و برخی رسانه‌ها اعلام می‌شود. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران درخصوص سهمیه نانوایان سنگکی گفت: «میزان سهمیه‌بندی آرد برای اعضا تغییری نکرده است، منتها اخیرا به دلیل گران‌شدن نان فانتزی، اغلب مردم به نان‌های سنتی خصوصا سنگکی روی آورده‌اند، بنابراین پنج کیسه سهمیه خود را باید به هشت کیسه افزایش دهند تا مطالبات مردم برطرف شود. بر این اساس یا باید سه کیسه دیگر را آزاد تامین کنند یا اینکه ساعات کاری خود را کاهش دهند که مردم در صف نایستند.‌»

محمد سلیمانی، با اشاره به مشکلات مرتبط با نصب و استفاده از کارت‌خوان‌ها در واحدهای صنفی تاکید کرد: «این کارت‌خوان‌ها همان‌طور که همه می‌دانیم با سامانه شاپرک فعال است. بسیاری از تراکنش‌ها متاسفانه به همان میزان که در این سامانه وارد می‌شود، به حساب نانوایان ارسال نمی‌شود و مبالغ بسیار با یکدیگر فاصله دارند.‌»

انتقاد از سامانه شاپرک

وی با بیان اینکه سامانه شاپرک پشتیبانی خوبی ندارد و نانوایان را سردرگم می‌گذارد ادامه داد: «از سوی دیگر تعلل و فاصله در ارسال مبالغ مشکلات مالی برای نانوایان ایجاد می‌کند. قطع و وصل‌شدن‌های این سامانه هم از دیگر مشکلاتی است که دائم دغدغه و به‌هم خوردن اعصاب نانوا‌ها را به‌دنبال دارد. به‌طور مثال طی یک روز ۸۰۰ کارت کشیده شده اما سامانه تنها ۵۰ کارت را نشان می‌دهد. این در حالی است که چنان‌که پیش‌تر اشاره کردم به دلیل گرانی نان فانتزی مراجعه برای خرید نان سنگک بیشتر شده است.‌»

سلیمانی در پایان تصریح کرد: «با شرایط فوق و عدم‌پشتیبانی صحیح و اصولی بموقع و درست سامانه شاپرک، نانوایان مجبور شده‌اند از کارت‌خوان استفاده نکنند، درآمد روزانه نانوایان برای همان روز باید تامین شود؛ چراکه کارگران این صنف روزمزد هستند و در پایان کار مزد خود را دریافت می‌کنند. تعلل در پرداخت تراکنش‌ها توسط سامانه شاپرک موجب می‌شود که نانوایان به‌جای سود، زیان کنند. از مسوولان می‌خواهیم به این مشکل بزررگ رسیدگی و از دغدغه‌های نانوایان بکاهند.‌»