افزایش مشروط قیمت روغن موتور

البته نامه منتشرشده به نقل از انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران مبنی‌بر اعلام افزایش ۲۵‌درصدی قیمت روغن موتور با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از سوی ۴ شرکت بزرگ در حالی مطرح می‌شود که هنوز هیچ مجوز رسمی مبنی‌بر افزایش قیمت روغن موتور صادر نشده است.

اما نکته قابل‌تامل اینجاست که سازمان حمایت به‌عنوان متولی صدور افزایش قیمت تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز پاسخی نسبت به این نامه که در فضای‌مجازی منتشرشده، نداده است.

خبر‌گزاری تسنیم از بازار فروش روغن گزارش داده که کارخانه‌ها شایعه افزایش ۸۰‌درصدی قیمت‌ها را در بازار مطرح و عرضه خود را متوقف کرده‌اند؛ همین موضوع باعث شده تا خرید و فروش روغن در بازار دچار مشکل شود. حتی آن دسته از فروشندگانی که در مغازه‌های خود روغن‌موتور دارند آن را دپو کرده وحاضر به فروش آنها نیستند.

به اعتقاد فروشندگان روغن‌موتور اگر قرار بر افزایش قیمت است مراجع مربوطه به‌صورت رسمی اعلام کنند؛ چراکه اخبار ضدونقیض در مورد افزایش قیمت‌ها بازار را متشنج کرده و خریداران را در بلاتکلیفی قرار داده است. از آن‌طرف تولیدکنندگان نیز از فضای متشنج بازار سوءاستفاده کرده و حاضر به عرضه روغن نیستند.

تغییر قیمت مشروط شد

اما دیروز درخصوص افزایش قیمت انواع روغن موتور اخباری منتشر شد که حکایت از به تعویق افتادن این موضوع داشت. طبق اعلام انجمن پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌داران روغن‌‌‌‌‌‌‌سازی، سازمان حمایت با تغییر قیمت روغن موتور موافقت کرده اما این موضوع باید به تایید ستاد تنظیم‌بازار نیز برسد.

طبق نامه انجمن پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌داران روغن‌‌‌‌‌‌‌سازی به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی، سازمان حمایت مصرف‌‌‌‌‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) موافقت کرده اما طبق اعلام قبلی این سازمان این تغییر قیمت باید ابتدا به تایید نهایی ستاد تنظیم‌بازار رسیده و سپس اعلام رسمی شود.  میزان درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت به جهت خروج از زیان‌‌‌‌‌‌‌دهی، عددی بیشتر از این بوده که سازمان حمایت تنها با ۲۵‌درصد آن موافقت کرده است.

دلیل این افزایش قیمت، بالارفتن هزینه‌‌‌‌‌‌‌های تولید شامل قیمت لوبکات، نرخ ارز و به‌تبع آن مواد افزودنی، مواداولیه وارداتی، مواد بسته‌‌‌‌‌‌‌بندی و سایر هزینه‌‌‌‌‌‌‌ها بیان شده است.

اما در همین حال رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران نیز دیروز گفت: «تاکنون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ لاستیک و روغن موتور به ما ابلاغ نشده است.‌»

محمد آل‌سارا، درباره تفاوت قیمت مصرف‌کننده و مبلغ عرضه فروشندگان و سرویس‌کاران روغن افزود: «به علت کمبود عرضه در بازار، افزایش قیمت محصولات روغنی تا حدودی اجتناب‌ناپذیر است.‌»

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران وجود واسطه‌ها در بازار را علت دیگر تفاوت قیمت مصرف‌کننده و عرضه بیان کرد.