افزایش قیمت گیاهان دارویی

 از سوی دیگر برخی معتقد هستند علم پزشکی مدرن هزینه زیادی را برای بیماران ایجاد می‌کند و انواع خاص داروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از دلایلی که در طول دهه‌های اخیر باعث افزایش محبوبیت گیاهان دارویی شده، این است که مردم به سادگی نمی‌توانند از عهده هزینه‌ داروهای صنعتی خود برآیند، به‌همین‌دلیل خواسته و یا ناخواسته به سمت استفاده از دارو‌های گیاهی برای درمان بیماری‌ها کشیده می‌شوند، با این‌حال توصیه می‌شود در مصرف گیاهان دارویی زیاده‌روی نشود و از این نوع گیاهان در بهبود برخی بیماری‌های ساده مثل سرماخوردگی استفاده شود. سال‌قبل ۲۲ استاندارد برای گیاهان دارویی با تلاش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب‌سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دیگر نهادهای مرتبط چون شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، اداره‌کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو و دفتر طرح ملی گیاهان دارویی تدوین شد. در آن زمان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام شد استانداردسازی محصولات حوزه گیاهان دارویی تضمینی برای ارتقای کیفیت این تولیدات در کشور است، گیاهانی که می‌توانند در بهبود سلامت جامعه موثر باشند.

افزایش قیمت

اما گیاهان دارویی نیز اخیرا در کشور شامل افزایش قیمت شده‌اند. این موضوع به دلیل وجود خشکسالی در کشور و کاهش برداشت این گیاهان بوده است. در همین حال مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی از افزایش ۲۰‌درصدی قیمت محصول گیاهان دارویی با نشان «PDO» خبر داد. حسین زینلی، با اشاره به نگاه ویژه وزارت جهادکشاورزی برای تولید و ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و دارویی در گیاهان دارویی، گفت: «به‌دنبال فعال کردن نشان «PDO» که منشأ تولید محصول را نشان می‌دهد، هستیم.‌»

وی با بیان اینکه محصولی که در یک مکان تولید می‌شود و در همان مکان فرآوری می‌شود، نشان منشأ تولید را دریافت خواهد کرد، افزود: «با این گواهی ارزش محصول در بازار ۲۰‌درصد از محصولی که فاقد این نشان است بیشتر خواهد بود.‌» به گفته مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی، این گواهی به مصرف‌کننده و تجار مکان تولید و فرآوری آن را معرفی می‌کند. زینلی در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه باید از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن پیش برویم، یادآور شد: «در حال‌حاضر به‌نظر می‌رسد دنیای امروز برای سلامت افراد جایگاه ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را در‌نظر گرفته، بنابراین تولید محصولات ارگانیک و سالم از سیاست‌های رایج در کشورهای مختلف است.‌»

زینلی ادامه داد: «محوریت گیاهان دارویی بر پایه دریافت گواهی‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معتبر بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و تهیه محصولات کاملا سالم استوار است و تنها راه برای فروش این محصولات در دنیا و جایگاه ثابت بازار بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی، داشتن گواهی‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معتبر است.‌»

طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر است در سال‌۱۴۰۱ حدود ۴۰‌هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی توسعه یابد، بنابراین سطح زیر کشت گیاهان دارویی حدود ۲۰‌هزار و ۵۰۰ هکتار به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت آبی و ۲۰‌هزار هکتار در اراضی شیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار و دیم توسعه خواهد یافت.  گیاهانی همچون زعفران، گل‌محمدی، زیره سبز، زیره سیاه، شیرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیان، موسیر، پنیرک، حنا، آویشن، رازیانه، سیاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانه، گشنیز و رازک عمده گیاهان دارویی بوده که وزارت جهادکشاورزی درصدد توسعه آنها است.  همچنین یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سال‌جاری گسترش باراندازهای گیاهان دارویی در سطح کشور است، برای ارتقای باراندازها تسهیلاتی ارائه می‌شود تا خرید در قالب کشاورزی قراردادی و برای محصولات باکیفیت انجام شود. ایجاد باراندازها سبب مدیریت فروش این محصولات در داخل و صادرات آن خواهد شد، همچنین ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزوده با تنوع محصول و همچنین تبدیل مواد خام به مواد فرآوری‌شده افزایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد یافت.

قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت فروش هر کیلوگرم از برخی از گیاهان دارویی پرفروش را ملاحظه می‌کنید: گل‌محمدی۶۷‌هزار، گل گاوزبان ۶۰۰‌هزار، غنچـه گـل‌سرخ    ۳۴۰‌هزار، گـل سرخ دارویی ۳۸۵‌هزار،دانه چیا ۲۲۵‌هزار، چای بِه ۱۱۲‌هزار، زنیان ۲۲۰‌هزار،  گل ختمی ۴۸۵‌هزار، بهار نارنج۳۵۴‌هزار، پودر فلفل‌سیاه ۱۶۰‌هزار، پـودر فلفـل قرمز ۷۵‌هـزار، گلپر ۲۱۰‌هزار، تخم گشنیز ۱۲۰‌هزار، چهار تخمه ۱۵۶‌هزار، بذر کتان ۶۰‌هزار، اسطوخودوس ۴۰۰‌هزار، بابونه ۴۴‌هزار، مریم‌گلی۱۹‌هزار، آویشن     ۷۳۵‌هزار، چای کوهی ۴۱۵‌هزار، کاکوتی ۲۳۹‌هزار، عناب ۸۸‌هزار، بادرنجبویه۱۳۷‌هزار، پونه ۱۹۵‌هزار، شنبلیله خشک ۱۳۵‌هزار و گل زوفا با قیمت ۳۲۰‌هزار ‌تومان فروخته می‌شوند.