بازار نگهداری از ماهی‌های تزئینی

انتخاب ماهیان آکواریومی نیاز به دانش کافی دارد به‌طوری که بدون داشتن اطلاعات در این مورد نمی‌توانید هر ماهی را در کنار دیگری قرار دهید. همچنین راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی آکواریوم نیز نکات مهم و فوت و فن خودش را نیاز دارد. از مهم‌ترین انواع ماهی زینتی موجود در بازار می‌توان به ماهی گلدفیش، گوپی، مولی، سوارتر، تترا نئون، کت فیش کوری، دانیوس، بارب، پلاتی، فایتر، کوی و غیره اشاره کرد.

تقسیم‌بندی طبیعی

به‌صورت کلی ماهی‌های تزئینی به دو دسته آب‌شیرین و آب شور تقسیم‌بندی می‌شوند. مشخصا ماهیان زینتی آب ‌شیرین ساکن رودخانه‌ها و برکه‌های آب‌ شیرین هستند. اکثر ماهی‌های آب شیرین گرم‌آبی هستند ولی گونه‌هایی نیز مختص آب‌های سرد و معتدل وجود دارد. در دسته دوم ماهیان زینتی آب شور قرار دارند که ساکن دریاها و اقیانوس‌ها هستند، البته بیشتر گونه‌های زینتی آب شور ساکن صخره‌های مرجانی هستند. تنوع این ماهی‌ها از ماهیان زینتی آب‌شیرین بسیار بیشتر است. این دو دسته از نظر تغذیه هم به گیاه‌خوار و گوشت‌خوار تقسیم‌بندی می‌شوند و از نظر رفتار اجتماعی نیز یا «مسالمت‌جو» و یا «تهاجمی» هستند. به‌طور کلی نیز اولین موردی که هنگام خرید باید به آن توجه شود، همین طبقه‌بندی‌هاست.

در نظر داشته باشید نگهداری از ماهی‌های آب‌شور بسیار سخت‌تر و البته هزینه‌بر‌تر از ماهی‌های آب شیرین است. البته به لطف فناوری مدرن، نگهداری از یک آکواریوم آب شور در خانه بسیار ساده‌تر از چند دهه پیش است، با این حال این بدان معنا نیست که این کار هنوز یک چالش نیست. آبزیان دریایی به سطح خاصی از شوری نیاز دارند و با در نظر گرفتن مواردی مانند تبخیر و چرخه نیتروژن، حفظ سطح مطلوب ممکن است دشوار باشد، اما این تنها چالشی نیست که باید از آن عبور کنید! علاوه‌بر ثابت نگه‌داشتن شوری در آکواریوم خود، باید نگران دمای آب و روشنایی نیز باشید. اگر مرجان‌ها را در آکواریوم خود نگه دارید، این موارد بسیار مهم هستند.

گونه‌های خاصی از مرجان‌ها به درجه بالایی از نور نیاز دارند درحالی‌که برخی دیگر نیازی به نور ندارند و حتی در محیط‌های پر نور از بین خواهند رفت. همچنین باید به خاطر داشته باشید که محیط ایده‌آل برای مرجان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سایر بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهرگان ممکن است با نیازهای برخی از ماهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آب شور مطابقت نداشته باشد.

وسایل موردنیاز

برای داشتن ماهی‌های تزئینی به وسایل زیادی نیاز دارید که قبل از اقدام به راه‌اندازی باید هزینه‌های موجود را در نظر بگیرید. این وسایل عبارت هستند از: بدنه آکواریوم، غذای ماهی، تمیزکننده‌های برقی محیط شیشه، دماسنج، هیتر یا گرم‌کن آب، پمپ هوا و اکسیژن ساز، فیلتر برای دفع مواد زائد، سنگ و شن‌های تزئینی، داروهای موردنیاز، گیاهان تزئینی و برخی از وسایل دیگر است.

قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت فروش برخی از گونه‌های ماهی و همچنین وسایل موردنیاز را مشاهده می‌کنید. پک ماهی زبرا یک تا ۲ سانت (۲۰عددی) ۱۲۰‌هزار، ماهی آب شور سرسوسماری ۱۱ تا ۱۳ سانت (گار) هرعدد ۴۵۰‌هزار، پک ۵ عددی گلدفیش مختلف ۴ تا ۶ سانت ۴۰۰‌هزار، بلک‌گوست ۵ تا ۷ سانت هر عدد ۱۴۹‌هزار، سیچلاید آفریقایی کالیکو ۱۰ تا ۱۲ سانت هر عدد ۴۰‌هزار، گوپی فول رد گرید A (جفت) ۸۰‌هزار، کت گارا روفا (دکترفیش) ۲ تا ۳ سانت پک ۱۰۰ عددی یک‌‌میلیون و پانصد‌هزار، ماهی لوچ نیم‌نوار ۴ تا ۶ سانت (لوچ کولی) هرعدد ۳۵‌هزار، ماهی آب شور گابی رینفورد هر عدد ۳۶۰‌هزار، پاک‌کننده مغناطیسی شیشه (مدل MG-۱۰) ۱۳۲‌هزار، فیلتر داخلی (مدل آکوا AF-۱۴۰۰I) ۲۰۵‌هزار، پمپ هوا هایلا ۲۱۰‌هزار، دماسنج آکواریوم مدل نواری ۳۵‌هزار، غذای ماهی ۵۰۰‌گرمی مدل بیومار ۵۰‌هزار، آکواریوم ۲۰ لیتری دلسا با پایه ۵‌میلیون و دویست‌هزار، آکواریوم ۳ لیتری رومیزی (مدل MA) ۱۱۰‌هزار و آکواریوم ۳ لیتری سون گرین مدل گلدان آبی ۷۹‌هزار‌تومان به فروش می‌رسند.