بازگشت رونق به رستوران‌ها

وی در مورد آخرین وضعیت رستوران‌ها اظهار کرد: اوضاع کسب‌وکار رستوران‌ها خوب نیست و دلیل اصلی آن گرانی مواد اولیه است که رستوران‌ها را دچار مشکل کرده است. همچنان کرونا روی تقاضای رستوران تاثیر دارد؛ اما وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است.

تقاضا نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰‌درصد افزایش یافته اما مشکل اصلی مواد اولیه است چون تقریبا همه مواد غذایی گران شده‌اند. روغن و زعفران و گوشت افزایش قیمت زیادی داشته و برنج به حدود ۸۰ تا ۹۰‌هزار‌تومان در هر کیلو رسیده است.

میرابراهیمی بیان کرد: قیمت غذای تمام‌شده در رستوران‌ها به‌صورت رقابتی تعیین می‌شود. ممکن است یک رستوران از مواد باکیفیت‌تر و یک رستوران دیگر از مواد با کیفیت پایین‌تری استفاده کند، اما در نهایت یک فرمول برای محاسبه ‌وجود دارد که قیمت مواد مصرفی با فاکتور روز به‌صورت مستند به‌علاوه هزینه سربار با ۲۰‌درصد سود در نهایت باید قیمت غذا را مشخص کند.

وی با اشاره به تغییر شغل بسیاری از رستوران‌داران گفت: علاوه بر محدودیت‌های کرونایی، میزان زیاد مالیات مانند مالیات ارزش‌افزوده یکی از علل این موضوع است.

حسین امیریان یکی از فعالان صنف رستوران و تالار که در شهر مشهد فعالیت دارد در این خصوص می‌گوید: مواد غذایی و مواداولیه پخت غذا مانند برنج و حبوبات بیش از ۵۰‌درصد گران شده است اما متاسفانه قیمت غذا به دلیل اینکه مشتری استقبالی از آن نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند افزایش چشمگیری نداشته است.

پارسال برنج ایرانی درجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک را کیلویی ۳۰الی۴۰‌هزار‌تومان خریداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردیم ولی در حال‌حاضر همان برنج را باید کیلویی ۷۵‌هزار‌تومان خریداری کنیم؛ به قیمت دوبرابر سال‌گذشته و این در حالی است که قیمت غذا دوبرابر سال‌گذشته افزایش پیدا نکرده است.

به گفته وی، روال کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکار رستوران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رو به بهبود بوده اما وضعیت قیمت مواداولیه به شکلی است که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت لحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در حال افزایش است.