فرود و فراز بازار بادام‏‏‏‏‏‏‏‏‌زمینی

تاریخچه

بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی از گیاهان بومی آمریکای‌جنوبی است. به گفته کارشناسان این گیاه حدود ۲ تا ۳هزار سال پیش از میلاد مسیح توسط ساکنان پرو، اهلی شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌است و پس از آن توسط برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروش‌ها از برزیل به آفریقا و در نهایت هند و چین وارد شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. مناطقی که آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌وهوای گرمسیری و مرطوب دارند بهترین جغرافیا برای کاشت و برداشت این دانه روغنی است، به همین دلیل خیلی زود جای خود را در شبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جزیره هند و نقاط مختلف آفریقا پیدا کرد. سالانه بیشتر از ۵ / ۷میلیون تن بادام زمینی در سطح جهان برداشت می‌شود که حدود ۷۰‌درصد آن در آسیا است و بعد از آن آفریقا و آمریکا در صدر تولید بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی هستند. از این میزان نزدیک به ۷۰درصد از محصولات روغن‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری می‌شوند و مابقی برای مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آجیلی به بازارهای مختلف روانه می‌شود. نیمی از کاشت دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روغنی در هندوستان به بادام‌زمینی ارتباط دارد، آن‌هم درحالی‌که این کشور ۵۵درصد از کل دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روغنی دنیا را تولید می‌کند. با اینکه حدود ۱۰‌درصد از بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دنیا در آمریکا تولید می‌شود اما این کشور مبدا مهم صادرات بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی است.

ایران اولین‌بار در ناحیه آتشگاه از توابع شهرستان رشت میزبان این دانه روغنی پرطرفدار می‌شود و پس از آن کاشت آن در سراسر استان گیلان رونق می‌گیرد؛ به‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون ساحل رودخانه سفیدرود مزارع بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی را در خود جای داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. شهرستان‌های لشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشا، آبکنار، انزلی، تالش و صومعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سرا از مناطقی هستند که بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی در آن کاشت می‌شود، البته آستانه‌اشرفیه قطب کاشت این دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روغنی در داخل کشور است، چراکه به دلیل شرایط بارندگی و کیفیت خاک، بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی آستانه‌اشرفیه بهترین طعم و کیفیت را دارد. البته کاشت این محصول تنها به شمال کشور محدود نمی‌شود و بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی جای خود را در بین کشاورزان استان‌هایی مثل خوزستان و حتی کرمان هم پیدا کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. این در حالی است که آستانه‌اشرفیه همچنان بیشترین تولیدکننده بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی در کشور است.

تشخیص بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی مرغوب

بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی کهنه طعم دلچسبی ندارد و درصورت قیمت پایین هم سعی کنید آن را خریداری نکنید. یکی از نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی کهنه یا پارساله رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پریدگی آن است، بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی تازه پوستی نازک و قرمزقهوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد و درصورتی‌که رنگ سیاه یا قهوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سوخته داشت از خریداری آن اجتناب کنید. همینطور مغز آن سفید مایل به زرد و هنگام خوردن توپر است و اگر چنین نبود پیشنهاد می‌شود آن را تهیه نکنید. دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی تازه یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازه هستند و قاطی‌بودن دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک و درشت نشانه این است که محصول یک بذر نیستند. بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی تازه حالت ترد و خوشمزه دارد و اگر مانده باشد طعم متفاوتی دارد، همینطور آجیل مانده بوی انبار یا ماندگی را با خود حمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، پس از قبل از خرید هرگونه آجیل حتما آن را امتحان کنید. اگر متوجه شدید حشره به بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی راه پیدا کرده از خوردن آن خودداری کنید. داشتن میزان روغن مناسب یکی از اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شاخصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی مرغوب است؛ همینطور پوک‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدگی و کپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدگی هم نشانه ماندگی این دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌روغنی است.

فواید و معایب

آنتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکسیدان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی در جوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی پوست تاثیر ثابت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارند. همینطور این آجیل با توجه به کلیسم و آهنی که دارد برای تقویت استخوا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بسیار مفید است. ویتامین B موجود در این محصول هم باعث کاهش خطر سکته‌قلبی می‌شود و به همین دلیل به بیماران قلبی مصرف آن توصیه می‌شود؛ چراکه در کاهش کلسترول هم تاثیرگذار است. نکته جالب تاثیر ویتامین E، منیزیم و روی این آجیل بر پاکسازی آکنه و جوش از سطح پوست است. فیبر و چربی مفید در آن هم برای تعادل قند خوب مفید است، اما مصرف آن برای افرادی که آلرژی دارند به‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدت خطرناک است. آلودگی که از ماندگی این آجیل حاصل می‌شود می‌تواند بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتهایی و تغییر رنگ چشم را به همراه داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد پس حتما از تازگی آن اطمینان حاصل کنید. مصرف ناگهانی و زیاد آن می‌تواند معضل کیسه‌صفرا و درد ناگهانی در ناحیه راست شکم ایجاد کند. ناگفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌نماند که مصرف هرخوراکی بیش از میزان لازم بیماری در پی خواهد داشت.

قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی غلاف‌دار کیلویی ۷۵هزار تومان فروخته می‌شود. بادام گرگان به دلیل اندک طعم گسی که دارد بین ۷۰ تا ۸۰هزار تومان، بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی آستانه‌اشرفیه بین ۱۱۰ تا ۱۳۰هزار تومان و نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درشت ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تومان نرخ خورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. بادام‌های پارساله یا مخلوط ۳۰‌درصد ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر فروخته می‌شود. توجه داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشید که یکی از راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فروش بادام پارساله نمک، آبلیمو یا فلفل زیاد است که طعم واقعی بادام‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی کهنه را تغییر دهد. البته این اعداد متوسط قیمت است و نرخ در مناطق مختلف شهر با ‌درصد کمی متفاوت است.