کاهش تقاضای خرید ماهی

آرش نبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده با اشاره پیش‌بینی افزایش قیمت ماهی قزل‌آلا به خبر‌گزاری «ایلنا» گفت: «با نزدیک‌شدن به روزهای پایان سال احتمال افزایش نرخ قزل‌آلا وجود دارد. با کاهش قدرت خرید مردم بازار بسیار ضعیف شده است و تولیدکنندگان با آسیب و ضرر ماهی را به فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانند که استخرهای خود را خالی کنند.‌»

این فعال اقتصادی قیمت ماهی قزل‌آلا سر مزرعه را کیلویی ۶۷‌هزار تومان عنوان کرد و افزود: «در سال‌جاری صادرات توانست بسیاری از مزارع تولیدکنندگان قزل‌آلا را نجات بدهد تا آنها همچنان برای تولید در سال آینده راغب باشند. به‌نظر من اگر امکان صادرات وجود نداشت برای بسیاری از تولیدکنندگان ادامه حیات اقتصادی میسر نبود.‌»

وی در تشریح وضعیت مزارعی که با هدف مصرف داخلی تولید می‌کردند، گفت: «در این واحدها هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با درآمد همخوانی ندارد و بسیاری از این واحدها میزان تولید خود را در سال آینده کاهش خواهند داد. همچنین علاوه‌بر کاهش خرید قزل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلا، از سوی مردم خشکسالی نیز مزیت به علت شد و میزان تولید را ۱۵ تا ۲۰ هزار تن کاهش داد.‌»

نبی‌زاده میزان تولید قزل‌آلا را در سال گذشته حدود ۱۴۵‌هزار تن عنوان کرد و افزود: «در سال‌جاری میزان تولید به حدود ۱۱۵‌هزار تن رسید و باید منتظر باشیم که در سال آینده چه پیش خواهد آمد و اگر همچنان همین روند ادامه داشته باشد بسیاری از تولیدکنندگان تولید را متوقف خواهند کرد.‌»

به گفته این فعال بازار، قیمت ماهی در حال‌حاضر ۳‌برابر مرغ است، از این‌رو تمایل مردم برای مصرف کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: «بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین خوراک موردنیاز واحد تولیدی خود نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را با نرخ آزاد خریداری می‌کنند، این در حالیست که دولت به ما اعلام کرده است که نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها فقط در سامانه بازارگاه توزیع می‌شود. حالا این پرسش مطرح است که چگونه یک تولیدکننده نهاده را با نرخ آزاد آن‌هم در حدود ۱۵‌هزار تن از بازار آزاد خریداری می‌کند؟ پس مشخص است که سیستم توزیع نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور چالش‌های جدی دارد. تولیدکنندگان هر هفته به نهاده نیاز دارند و باید نیاز خود را خریداری کنند.‌»

نبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده در پایان با اشاره به قیمت پایین ماهیان دریا در ایران، تصریح کرد: «قیمت ماهی در داخل کشور نسبت به کشورهای منطقه پایین است. یارانه سوخت هم به صیادان تعلق می‌گیرد، از این‌رو قیمت این ماهیان پایین است. باید در نظر داشت که بخش زیادی از ماهیان صید‌شده در داخل کشور عرضه نمی‌شود و صادر می‌شوند. چرا یک صیاد وقتی می‌تواند صید خود را کیلویی ۴۰۰‌هزار تومان به‌فروش برساند آن‌را در بازار داخلی کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰‌هزار تومان عرضه کند؟»

قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت فروش برخی از انواع ماهی‌های بسته‌بندی شده پرفروش را مشاهده می‌کنید: ماهی کیلکا با سر ۵۰۰‌گرمی ۴۹‌هزار و پانصد، ماهی قزل‌آلای بی‌استخوان هزار گرمی ۱۷۰هزار، فیله قزل‌سالمون ایرانی بدون‌تیغ ۵۰۰‌گرمی ۱۳۸‌هزار، فیله ‌ماهی شوریده‌جنوب ۷۰۰‌گرمی ۱۸۵‌هزار، فیله ماهی حلوای‌سیاه ۷۰۰‌گرمی ۱۷۲‌هزار و فیله ماهی سنگسر شهری ۶۰۰‌گرمی ۱۰۲‌هزار تومان است.