شیرینی در آستانه افزایش قیمت

وی گفت: «این روزها نه روغن در بازار است و نه شکر. یک روز بار شکر نیست، روز دیگر شکر را اصلا کارخانجات نمی‌فروشند و می‌خواهند مجددا نرخ شکر را افزایش دهند و ما هم در تهیه این اقلام با مشکل مواجه شده‌ایم.‌»

این فعال بخش‌خصوصی در مورد نرخ شکر گفت: «قیمت این کالا هر کیلو بین ۱۵ تا ۱۶هزار تومان شده و اصلا با نرخ دولتی شکر پیدا نمی‌شود. قیمت روغن جامد تخصصی قنادان هم بسیار بالا رفته و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان شده است.‌»

بهرمند درخصوص تاثیر قیمت مواد اولیه روی قیمت شیرینی گفت: «آخرین تغییر قیمت شیرینی در تیرماه صورت گرفت، این افزایش قیمت‌ها باعث رشد قیمت شیرینی و کیک می‌شود و همکاران ما چاره‌ای جز افزایش قیمت کالاهای خود ندارند و همه با نرخ‌های تیرماه مخالف هستند و اعتراض دارند و ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه اعلام کنیم هرقدر می‌صرفد، بفروشید.‌»

وی در پاسخ به این پرسش که چند‌درصد قیمت شیرینی رشد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: «با وجود این بی‌ثباتی و اینکه هرروز قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود نمی‌توان عددی را اعلام کرد. البته همکاران ما قصد گران‌فروشی ندارند، اما متاسفانه مواد اولیه گران شده و این دو مبحث جدا از هم هستند. مسوولان تنظیم بازار باید پاسخگو باشند که چرا امروز روغن در بازار نیست؟ چرا روغنی که ۱۶۰ هزار تومان بود را باید امروز ۶۰۰ هزار تومان تهیه کرد؟ علت این همه افزایش قیمت و کمبودها در بازار چیست؟ و چه کسی پاسخگو است؟»

مدیر صنف قنادان و شیرینی‌فروشی‌های تهران در پایان گفت: «قدرت‌خرید مردم هم به‌شدت پایین آمده و با این رشد قیمت‌ها دیگر کسی توان خرید شیرینی را هم نخواهد داشت. در حال‌حاضر نرخ شیرینی زیر ۶۰ یا ۷۰ هزار تومان در بازار نیست و شیرینی‌هایی هم که مغز پسته و گردو، یا کاکائو در آنها به‌کار رفته مسلما قیمت بالاتری هم خواهند داشت و قیمت پودر کاکائو هم به‌شدت رشد داشته و حتی شکلاتی که ۱۲۰‌هزار تومان بود امروز به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. بین ۷۰ تا ۸۰‌درصد کالاهای مربوط به صنف ما وارداتی هستند و با تغییر نرخ ارز قیمت این کالاها هم بالا می‌رود و شاهد بودیم که قیمت دلار تا ۳۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کرده بود و وضعیت به‌گونه‌ای شد که حتی هزینه‌ها سر‌به‌سر هم نمی‌شود.‌»