چای‌کیسه‏‏‏‏‏‏‌ای همچنان پرطرفدار

10

چه چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای بخریم؟ آیا می‌توان از کیفیت آن مطمئن بود؟ چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای هرچند که زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرد اما جای چای دم‌‌‌‌‌‌‌کرده را نمی‌گیرد، به همین دلیل افرادی که روی رنگ‌‌‌‌‌‌‌وبوی چای حساس هستند معمولا از چای دمی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌کنند اما با پیشرفت ماشین‌‌‌‌‌‌‌آلات صنعتی کیفیت چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای هم افزایش یافته‌‌‌‌‌‌‌است.

 تاریخچه

به‌‌‌‌‌‌‌سبب اینکه چای‌‌‌‌‌‌‌های مختلف مثل چای سبز یا دمنوش‌‌‌‌‌‌‌های دیگر هم عرضه می‌شود، چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای جای خود را در اداره‌‌‌‌‌‌‌ها، شرکت‌ها و خانه‌‌‌‌‌‌‌ها پیدا کرده‌‌‌‌‌‌‌است.

چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای چیست؟‌‌‌‌‌‌‌ چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای به کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای کوچکی می‌گویند که حاوی برگ‌‌‌‌‌‌‌های خشک گل یا گیاهانی است که می‌توان آنها را دم کرد. کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای معمولا از کاغذ صافی یا پلاستیکی با درجه مواد غذایی ساخته می‌شود و حتی با ابریشم هم به بازار عرضه شد که چون روی طعم و بوی چای اثرگذاری زیادی داشت مورد توفیق مصرف‌‌‌‌‌‌‌کنندگان قرار نگرفت. در قاره آسیا اغلب چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای به کاغذ یا پاکت‌‌‌‌‌‌‌‌هایی گفته می‌شود که برگ‌‌‌‌‌‌‌های چای طبیعی را در خود جای داده‌‌‌‌‌‌‌است.

گفته شده این کیسه‌‌‌‌‌‌‌ها ابتدا در قرن 8 در سرزمین چای و کاغذ یعنی چین، تحت سلطنت سلسه تانگ شاخته‌‌‌‌‌‌‌شد. اولین کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای از کاغذ و به شکل مربع ساخته‌‌‌‌‌‌‌شد، البته در ابتدا از این کاغذها برای حفظ عطر و طعم چای استفاده می‌شد. در نیمکره غربی اما کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای اوایل دهه 1900میلادی استفاده شدند.

یکی از مشهورترین روایت‌‌‌‌‌‌‌ها این است که توماس سالیون واردکننده چای آمریکایی برای اولین‌بار نمونه محصولات خود را در کیسه‌‌‌‌‌‌‌های ابریشمی به بازار عرضه کرد اما روبرتا سی‌‌‌‌‌‌‌لاوسن و مری مولارن از میلواکی هفت سال زودتر یعنی در سال 1901 درخواست ثبت اختراع برای «نگهدارنده برگ چای» را کردند که مشابه کالایی است که امروزه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌کنیم. آنها نوشته بودند با این وسیله «فقط به اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که برای یک فنجان چای موردنیاز است از برگ چای استفاده می‌شود.‌»

آنها توضیح داده بودند که کیسه باید برگ‌‌‌‌‌‌‌های چای را کنار یکدیگر نگه می‌‌‌‌‌‌‌داشت که در دهانه فنجان شناور نشوند اما نه آنقدر محکم که آب نتواند در آن گردش کند.

اولین شرکتی که کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای را با استفاده از ماشین‌‌‌‌‌‌‌آلات صنعتی تولید کرد، شرکتی آلمانی بود به اسم teekane، در سال 1929 بعد از ثبت اختراع چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای. در سال 1930 ویلیام هرمانسون کیسه کاغذی بسته‌‌‌‌‌‌‌بندی شده با حرارت را ثبت کرد تا در سال‌های جنگ‌جهانی دوم یعنی1944 چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای مستطیل عملا اختراع و وارد بازار شود و سال1953 شرکت انگلیسی چای Tetley هم شروع به تولید انبوه چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای کرد.

 مزایای چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای

عنصری که در دوران مدرن از دست بشر خارج است زمان است و اولین مزیت چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای صرفه‌‌‌‌‌‌‌جویی در زمان است. آسان است که یک کیسه‌‌‌‌‌‌‌چای را درون فنجان قرار دهید و پس از چند دقیقه آماده شود تا آنکه حدود 15دقیقه منتظر دم‌کشیدن چای بمانید. اگر اهل دم‌‌‌‌‌‌‌کردن چای باشید حتما از دردسرهای جدا‌کردن برگ‌‌‌‌‌‌‌ یا به اصطلاح تفاله چای اطلاع دارید، با چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای سختی‌‌‌‌‌‌‌های صاف‌کردن چای از بین می‌رود و عملا فرآیند دم‌کشیدن بسیار ساده‌‌‌‌‌‌‌سازی شده‌‌‌‌‌‌‌است.

همینطور این محصول برای تهیه چای یخی عالی است. دم‌‌‌‌‌‌‌کردن چای یخی مخصوصا اگر با میوه باشد کار سخت و زمانبری است و چای‌‌‌‌‌‌‌های کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای آن را به‌‌‌‌‌‌‌قدری راحت کرده که می‌توان چای یخی را برای جشن و مراسم هم تدارک دید.

  معایب

بزرگ‌ترین مشکل چای‌‌‌‌‌‌‌های کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای این است که طعم و عطر را به‌خوبی منتقل نمی‌‌‌‌‌‌‌کند. این کیسه‌‌‌‌‌‌‌ها کوچک هستند و به همین دلیل محتویات درون آن فشرده شده، این در حالی است که برگ‌‌‌‌‌‌‌های چای با رها و منبسط‌شدن در آب جوش عطر و طعم را منتقل می‌‌‌‌‌‌‌کنند و وقتی فضای زیادی برای چرخیدن در آب ندارند در نتیجه طعم و عطر به‌‌‌‌‌‌‌خوبی منتقل نمی‌شود. همینطور برخلاف چای‌‌‌‌‌‌‌های کامل برگ، کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای معمولا حاوی برگ‌‌‌‌‌‌‌های شکسته، گردوغبار و توده‌‌‌‌‌‌‌های ایجاد‌شده در روش تولیدی است که به آن CTC می‌گویند. ماشین‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ غلتکی برگ‌‌‌‌‌‌‌های چای را به قطعات کوچک تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌کنند که در کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای قرار می‌گیرد. متاسفانه، این روند منجر به تخریب ترکیبات سالم مانند L-theanine و آنتی‌اکسیدان‌‌‌‌‌‌‌های ذاتی گیاه چای می‌شود که به سم‌زدایی و بهبود سلامت کلی کمک می‌کند. البته اگر از برند با‌کیفیت و مشهوری خرید کنید، می‌‌‌‌‌‌‌توانید با اطمینان از آن استفاده کنید.

   چه نوع چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای بخریم؟

این اشکالات به این معنی نیست که نمی‌توان از آن استفاده کرد و از نوشیدن آن لذت نبرد. اگر همیشه عجله دارید حتما چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای را انتخاب کنید و با روش‌های زیر نمونه‌‌‌‌‌‌‌های باکیفیت آن را تهیه کنید.

به دلایلی که گفته شد بهتر است کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای بزرگ و شل باشند. کیسه‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ و شل کمک می‌‌‌‌‌‌‌کند که محتویات آن در فضای بیشتری در آب غوطه‌‌‌‌‌‌‌ور شود و در نتیجه عطر و طعم چای بهتر منتقل می‌شود. چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای به شکل هرم به‌ویژه از آنجا که برگ‌های چای آزاد هستند و می‌توانند به اطراف و به صورت عمودی شناور شوند، بسیار مفید است. نکته بعد رنگ و چگونگی بسته‌‌‌‌‌‌‌بندی کیسه‌‌‌‌‌‌‌ها است، از کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای سفیدشده اجتناب کنید چون مواد شیمیایی بیشتری در آنها استفاده شده‌‌‌‌‌‌‌است. کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چایی که با حرارت بسته شده‌‌‌‌‌‌‌اند بهتر از کیسه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که با فلز بسته شده‌‌‌‌‌‌‌اند چراکه فلز در آب‌جوش بر طعم چای تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌گذارد. نکته مهم‌تر کیفیت چای است، همیشه چای را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید، چه کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای چه دمی. شرکت‌های چای باید به‌‌‌‌‌‌‌طور برجسته مقصد چای و عوامل رشد را روی بسته‌‌‌‌‌‌‌بندی ذکر کنند. این نکته که آب، هوا، جنس زمین و سایر عوامل محیطی بر طعم و عطر آن تاثیر می‌گذارد حقیقت دارد پس با خرید از شرکت‌های معتبر از کیفیت چای مطمئن شوید.

کیسه‌‌‌‌‌‌‌های چای برای وقتی که دیر شده‌‌‌‌‌‌‌است و عجله دارید عالی است، اما سعی کنید از برگ‌‌‌‌‌‌‌ کامل چای استفاده کنید و لذت انتظار دم‌‌‌‌‌‌‌کشیدن را هم بچشید و از چای‌کیسه‌‌‌‌‌‌‌ای مداوم استفاده نکنید.