شست‌‌وشوی ارزان

10

اما در سال‌های اخیر، مینی‌واش‌ها کاربردهای متنوع‌تری دارند. به‌ویژه با افزایش قیمت ماشین لباسشویی، بخشی از مصرف‌کنندگان که هزینه خرید و نگهداری و تعمیرات ماشین لباسشویی را بالا می‌دانند، مینی‌واش‌ها را راهی برای کم‌کردن سبد هزینه خود در این بخش می‌دانند که باعث رونق بازار مینی‌واش‌ها شده است.

به گزارش «تاپ‌ترین» یکی از دلایلی که نباید لباس نوزاد همراه لباس بزرگسالان شسته شود، حساسیت پوستی است. پوست نوزادان بسیار حساس است و در صورتی‌که لباس آنها همراه لباس بزرگسالان شسته شود، آلودگی و گرد و غبار روی آنها نشسته و موجب حساسیت می‌شود. از طرفی دیگر با حجم کمی که لباس نوزاد دارد و همچنین شست‌وشوی تقریبا روزانه، به‌صرفه نیست که بخواهیم از یک ماشین لباسشویی 7‌کیلویی یا بیشتر استفاده کنیم. این کار موجب مصرف بالای آب، برق و مواد شوینده می‌شود، پس بهترین راهکار استفاده از ماشین لباسشویی مینی‌واش است.

مینی‌واش‌ها یا همان دستگاه‌های شست‌وشوی لباس یکی از محصولات کاربردی جایگزین برای ماشین لباسشویی هستند. این دستگاه‌ها مناسب شست‌وشوی لباس نوزاد هستند که بوی شیر داشته و باید مرتب نیز شست‌وشو شوند. این دستگاه‌های لباسشویی در برخی مدل‌ها دارای قابلیت بخارشوی نیز هستند.

شست‌وشوی همزمان لباس نوزاد با لباس بزرگسال می‌تواند موجب حساسیت پوستی در کودک شود؛ اما این دلیل تنها چیزی نیست که باید از مینی‌واش استفاده کرد. یکی دیگر از دلایل ضروری برای استفاده از این دستگاه شست‌وشوی لباس نوزاد، بحث موادی است که برای شست‌وشو استفاده می‌شود. همان‌طور که از شامپو بچه برای نوزاد استفاده می‌کنیم که حساسیت پوستی نداشته و همچنین چشم کودک را نسوزاند، برای شستن لباس هم باید از مواد مناسب با پوست نوزاد استفاده کرد. جدای از این، مواد شوینده باید قادر باشند تا لک، بوی شیر و کثیفی‌‌های مربوط به بهداشت کودک را از بین ببرند.

 تغییر کاربری

با رواج محصولات سلولزی ویژه کودکان، مینی‌واش‌ها که قبلا به‌عنوان کهنه‌شور نوزاد نیز شناخته می‌شدند، کاربردهای جدیدی نیز پیدا کردند. به گزارش «ایلنا» امروزه از این دستگاه برای شست‌وشوی لباس نوزاد، شستن لباس در سوئیت‌های دانشجویی و آپارتمان‌های کوچک یا به‌عنوان ماشین لباسشویی کم‌حجم دم‌دستی برای شستن جوراب، زیرپوش و دستمال‌های نظافت منزل استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای جالب‌توجه مینی‌واش‌ها، استفاده از آن در ویلای تفریحی یا کارگاه‌های کوچک است که موجب سهولت دسترسی به لباس‌های پاکیزه می‌شود.

طراحی شکل ظاهری دستگاه لباسشویی سطلی به‌صورتی است که درب آن از قسمت بالا باز می‌شود و حتی هنگام کار‌کردن دستگاه می‌توان درب آن را باز کرد و حجم لباس‌های موجود در آن را تغییر داد‌ یا مواد شوینده به آن اضافه کرد.

جنس بدنه دستگاه‌های کهنه‌شور از پلاستیک مقاوم و مستحکم ساخته می‌شود و در برابر عواملی مانند پوسیدگی، زنگ‌زدن و برق‌گرفتگی بسیار مقاوم است‌. برای حفظ الکتروموتور از آسیب و ضربه، انتقال نیرو به آن از طریق تسمه انجام می‌شود. در تمام این دستگاه‌ها آب ورودی متصل به شیلنگ وجود دارد و با استفاده از باز و بسته‌کردن شیر آب، داخل محفظه دستگاه آن را پر از آب می‌کنند‌. تایمر 15 دقیقه‌ای روی آن باعث می‌شود که مراحل شست‌وشوی لباس پانزده دقیقه بیشتر طول نکشد. مینی‌واش هیچ احتیاجی به نصب ندارد و به دلیل وزن کمی که دارد به‌راحتی قابل‌حمل است.

از دیگر مزیت‌های مینی‌واش‌ها می‌توان به سهولت جابه‌جایی در اسباب‌کشی‌ها اشاره کرد که موجب محبوبیت این وسیله برای بخشی از جامعه شده است. به همین دلیل خانواده‌های یک یا دو نفره که مستاجر هستند و معمولا زیاد جابه‌جا می‌شوند، علاقه بیشتری به مینی‌واش نشان می‌دهند.

 انواع مینی‌واش

یکی از مدل‌های مینی‌واش‌، ماشین دوقلو است که مشابه لباسشویی دوقلو هستند. یک محفظه برای شست‌وشو دارند که پس از شستن لباس‌ها می‌توانید آنها را خارج کرده و درون خشک‌کن قرار دهید تا خشک شوند. یکی از مزیت‌های این مدل مینی‌واش این است که به‌صورت همزمان می‌توان از خشک‌کن و شست‌وشو استفاده کرد.

مثلا مادری که فرزند دوقلو دارد می‌تواند لباس‌های یکی از آنها را ابتدا شسته و همزمان با قرار‌دادن در خشک‌کن، شروع به شستن لباس فرزند دوم کند.

مشابه ‌دستگاه ماشین لباسشویی این دستگاه نیز در دو گروه اتوماتیک و دستی برای شست‌وشوی لباس وجود دارد. مدل‌های اتوماتیک دارای برنامه شست‌وشویی هستند که مثل ماشین لباسشویی بر اساس زمان‌بندی و حالت شست‌وشوی مختلف لباس را خواهند شست.  اما در مدل دستی صرفا با یک برنامه شست‌وشو محدود است که بازه زمانی محدودی داشته و اگر شست‌وشوی لباس با این برنامه زمانی مورد رضایت نباشد، باید مجددا اهرم را بچرخانیم تا دستگاه شروع به شست‌وشو کند، ولی این موضوعی نیست که زیاد نگران آن باشید.

برخی از این مینی‌واش‌ها دارای قابلیت بخارشوی هستند که به تمیزتر کردن هرچه بهتر لباس، از بین بردن لک و بوی شیر کمک بسیار زیادی می‌کنند. سعی کنید از این مدل تهیه کنید تا رضایت‌خاطر بیشتری نسبت به شست‌وشوی لباس‌کودک خود داشته باشید.

 چند نکته برای انتخاب مینی‌واش

اولین دلیلی که افراد تمایل به خرید مینی‌واش دارند، این است که دستگاه به دلیل ابعاد کوچکی که دارد، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و جابه‌جایی آن راحت است‌.

 اگر هدف شما از خرید مینی‌واش، شستن لباس‌های نوزاد است، حجم دو الی 5/ 2کیلوگرم بسیار مناسب است، اما اگر می‌خواهید با استفاده از این دستگاه لباس افراد بزرگسال را بشویید، بهتر است که حجم آن 3 الی 5/ 3کیلوگرم باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام شست‌وشوی لباس‌ها با کهنه‌شور یا ماشین لباسشویی، کم‌بودن سر و صدای آنها است. سر و صدای زیاد دستگاه‌های الکتریکی همواره آزار‌دهنده است و مردم ترجیح می‌دهند دستگاه‌های کم‌صدا و بی‌صدا خریداری کنند.

بعضی از کودکان هنگام خوردن غذا لباس‌های خود را بیش از اندازه چرب و کثیف می‌کنند. برای تمیز‌شدن لکه‌های چربی روی لباس کودک حتما باید از آب گرم استفاده شود. برخی از دستگاه‌های مینی‌واش، دارای قابلیت شست‌وشو با آب گرم نیستند اما در برخی دیگر امکان استفاده از آب گرم وجود دارد. البته بررسی منبع تغذیه آب گرم نیز مهم است، زیرا برخی دارای 2 ورودی آب گرم و سرد هستند و برخی دیگر، با جریان برق، آب را گرم می‌کنند که هزینه بهره‌برداری از گروه دوم مینی‌واش‌ها، بیشتر خواهد بود.

همچنین در نظر داشته باشید دستگاه‌هایی که مصرف برق بالایی دارند هرگز مورد پسند مشتری نیستند چون استفاده از آنها هزینه برق مصرفی را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. در زمان خرید کهنه‌شور برچسب دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. اگر میزان مصرف انرژی با حرف A نشان داده شده بود، با اطمینان‌خاطر خرید کنید، زیرا دستگاه‌هایی که میزان مصرف انرژی در آنها A  باشد، جزو کم‌مصرف‌ترین محصولات موجود در بازار هستند.

از سوی دیگر با خرید دستگاه‌های خودکار، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود. در زمان خرید بدنه مینی‌واش را هم در‌نظر داشته باشید‌. پلاستیک‌های ضد‌زنگ بهترین گزینه‌ها هستند و در برابر رطوبت هیچ آسیبی به آنها وارد نمی‌شود. بعد از بررسی جنس بدنه به سراغ بررسی جنس سبد داخل کهنه‌شور بروید. بهترین جنس برای سبد استیل ضد‌زنگ است.

سرعت چرخش موتور در انواع مختلف مینی‌واش متفاوت است. هرچه سرعت چرخش موتور در یک دستگاه بیشتر باشد، لباس‌ها با‌کیفیت بالاتری تمیز می‌شوند. اگر لباس‌ها با سرعت پایین شسته شوند، کثیفی‌ها و چربی‌ موجود در بافت لباس از بین نخواهد رفت.

 مشکلات رایج کهنه‌شور یا مینی‌واش

مینی‌واش‌ها مانند هر وسیله الکتریکی دیگری، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. رفع برخی از این مشکلات نیاز به تخصص نداشته و به‌راحتی برطرف می‌شوند، اما در بعضی دیگر از اختلالات دستگاه، تعمیر ماشین لباسشویی توسط فردی متخصص لازم است. آنچه استفاده از مینی‌واش را جذاب‌تر می‌کند، هزینه‌های تعمیراتی به‌شدت پایین این وسیله است. هر چند توصیه می‌شود برای نصب مینی‌واش برای نخستین‌بار و بعد از هر بار اسباب‌کشی، از متخصصان کمک بگیرید تا دستگاه شما، طول عمر بیشتری داشته باشد.

همچنین درخصوص چند مشکل رایج در مینی‌واش‌ها، نیازی به کمک از تعمیرکاران نیست. با وجود زدن دکمه شروع، باز‌هم دستگاه روشن نمی‌شود که جهت رفع آن باید در ابتدا پریز و دوشاخه را چک کنید. دقت کنید که موتور بیشتر از اندازه داغ نشده باشد.

در نوع اتومات لباسشویی سطلی در برخی مواقع لباس‌ها به‌خوبی خشک نمی‌شوند. باید شلنگ تخلیه و پمپ دستگاه را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

 نشتی و آب دادن از زیر مینی‌واش یکی دیگر از مشکلات رایج آنهاست. شلنگ تخلیه و ارتباطات آن و همینطور اتصالات شلنگ به‌دستگاه را بررسی کنید.

  مارک‌های رایج در بازار ایران

برندهای مختلفی در زمینه طراحی و تولید دستگاه شست‌وشوی لباس نوزاد فعالیت دارند، اما هر برندی را نمی‌توانید در بازار ایران پیدا کنید. برخی از برندهای محبوب ساخت داخل و وارداتی که بیشترین فروش را در بازار ایران به خود اختصاص داده‌اند شامل موارد زیر هستند: فریدولین، جنرال‌تکنیک، بلسون، میلاد، ریتون، ال‌جی، آ‌ا‌گ، سافلون، اکسلنت، نیکو و مادرلی. نکته جالب‌توجه اینکه مینی‌واش‌های تولید داخل، عمدتا کیفیت خوبی دارند و برای لباس‌‌هایی که به اتو نیاز ندارند، استفاده از مینی‌واش داخلی به‌صرفه‌تر است.


چهار خطای رایج

۱:  توصیه می‌کنیم کفش‌ها و لباس‌های گلی خود را با دست بشویید. بسیاری از افراد خسته و کوفته بعد از برگشتن از کوهنوردی یا مسافرت، حال و حوصله لباس‌های گلی خود را ندارند. قرار‌دادن لباس گلی در مینی‌واش نه‌تنها طول عمر دستگاه را کم خواهد کرد، بلکه میکروب‌های پنهان‌شده در گل و لای، مدت‌ها درون مینی‌واش باقی خواهد ماند و با هربار شست‌و‌شو به لباس‌های دیگر نیز نفوذ خواهد کرد. پس بهتر است آنها را در گوشه حیاط یا حمام قرار دهید تا در اولین موقعیتی که خستگی‌تان دررفت، سراغشان رفته و آنها را با دست تمیز کنید.

۲: بسیاری از افراد برای آنکه هر روز لباس‌های کثیف را در جلوی چشم‌های خود نبینند، آنها را در مینی واش قرار می‌دهند و چندین روز منتظر می‌مانند تا دستگاه کامل پر شده و سپس دستگاه را روشن کنند. این اشتباه، ازجمله بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که اکثر خانم‌ها مرتکب می‌شوند. رطوبت، عرق و آلودگی که در لباس وجود دارد در محفظه لباس‌ها رخنه کرده و در فرصت مناسب شروع به فعالیت خواهد کرد.

۳: برخی کاربران بعد از هر‌بار که لباس‌ها را با کهنه‌شور شست‌و‌شو دادند، درب دستگاه را می‌بندند. انواع مختلف کپک‌ها می‌توانند در محیط‌های مرطوب رشد و تکثیر شده و باعث خس‌خس سینه و همچنین خارش چشم در افراد شوند. اگر مبتلا به آسم و آلرژی باشید هم که قضیه بدتر می‌شود. به‌طور مرتب باید حواس‌تان باشد بعد از هربار شست‌و‌شوی لباس‌ها، درب مینی‌واش را بازبگذارید تا بخار درون آن کامل خارج شده و محیط داخل دستگاه، به‌طور کامل خشک شود.

۴: لباس‌های زیر، از اصلی‌ترین منابع انتشار میکروب در فضاهای بسته و مرطوب به شما می‌روند، از این‌رو توصیه می‌شود هیچ موقع لباس‌های زیر را با سایر لباس‌ها در یک محفظه شست‌و‌شو قرار ندهید. اگر آلودگی بیش از حد لباس‌های دیگر به لباس زیر افراد سرایت کند، می‌تواند باعث تحریک پوستی و حتی عفونت دستگاه تناسلی در افراد شود. لباس‌های زیر هر فرد را به‌صورت جدا از لباس‌های دیگر در مینی‌واش قرار داده و با آب گرم و مواد شوینده، آنها را شست‌و‌شو دهید.