هزینه بهبود کیفیت روشنایی

تا سال‌های پیش(حدود سه دهه قبل) لوسترها بسیار ساده و به صورت معمول متشکل از شیشه‌هایی که به آنها «چلچراغ» نیز می‌گفتند می‌شدند. اما به مرور ورود تکنولوژی‌های جدید، لوسترها نیز مثل بسیاری دیگر از وسایل متحول شدند. یکی از موارد بسیار مهمی که کارآیی لوسترها را بهبود بخشید، لامپ‌های مورد استفاده است. در نسل قدیم، لامپ‌‌های رشته‌‌ای و پرمصرف استفاده می‌شدند که علاوه بر مصرف برق زیاد، گرمای زیادی نیز تولید می‌کردند. اما لامپ‌‌های نسل جدید در لوسترها باعث شد این مشکلات بر طرف شود. این نوع لامپ‌ها را می‌توان در دو گروه LED و SMD تقسیم‌‌بندی کرد که مهم‌ترین وجه تمایز آنها همان کم‌‌مصرف بودنشان است.

   نکات قبل از خرید

یکی از اولین نکاتی که هنگام انتخاب لامپ لوستر باید به آن توجه کنید، توجه به رنگ و شدت نور بازتابی از لوستر است. به‌‌ طورکلی سه نوع رنگ در لامپ‌‌های روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل آفتابی، مهتابی و صدفی (یخی) است.  برای توضیح این نمونه‌ها نیز باید گفت مدل‌های آفتابی دارای رنگ زرد هستند که حالت غروب خورشید را تداعی می‌‌کنند و برای اهالی خانه یا سالن نوری آرامش‌‌بخش به همراه می‌‌آورند. در نتیجه برای فضاهایی که ایجاد فضای ساکت و آرام در آنها ارجحیت دارد، از جمله اتاق‌‌نشیمن، اتاق‌‌خواب و پذیرایی، استفاده از این نوع لامپ‌‌ها توصیه می‌شود. لامپ‌‌های صدفی حد واسط آفتابی و مهتابی هستند و با توجه به طیف انرژی که ساطع می‌‌کنند، بیشتر در فضاهای اداری مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. بنابراین اگر فضای شما جایی برای مطالعه و کارهایی از جمله طراحی است، لامپ مهتابی برای لوستر پیشنهاد می‌شود.  برای انتخاب و خرید لوستر مناسب، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید حتما آنها را مدنظر قرار دهید. مثلا قبل از انتخاب و خرید لوستر بهتر است بدانید آن را برای چه فضایی نیاز دارید. چرا که هر لوستر با توجه به چند شاخه بودنش می‌تواند بخش مشخصی از خانه را روشن کند. پس متراژ محل استفاده را در نظر بگیرید. مورد بعدی که قبل از خرید باید به آن توجه کنید سبک دکوراسیون فضای شماست. به یاد داشته باشید اگر دکوراسیون و طراحی منزل یا محیط کار شما مدرن است، لوسترهای کلاسیک و مجلل برای چنین فضاهایی هارمونی مناسب را به وجود نمی‌‌آورد. همخوانی لوستر انتخابی با سبک دکوراسیون شما باعث می‌شود تمام عناصر طراحی به خوبی دیده شوند و هر یک به اندازه خود جذابیت کافی داشته باشند.

   وضعیت بازار و پرطرفدارها

در تهران یکی از جاهایی که فروش لوستر در آن بسیار زیاد است، خیابان لاله زار است. یکی از فروشندگان لوستر در مورد وضعیت این بازار و همچنین موارد پرفروش به خبرنگار«دنیای‌اقتصاد» گفت: «بیشتر قطعات محصولات موجود در بازار، از چین وارد و در ایران مونتاژ می‌شوند. اما لوسترهای ایرانی هم هستند که کیفیت و نور مناسبی دارند. این بازار مدتی است که به نوعی دچار رکود شده و فروش ما کمتر شده است. البته بخشی از فروش ما هم فصلی است. یعنی زمان مناسب فروش برای ما، نزدیک عید نوروز و تا اندازه‌ای هم تابستان است.» این فروشنده در ادامه در مورد انواع لوستر پرفروش نیز گفت: «به طور کلی بیشتر مردم به سمت خرید لوسترهای شمعی می‌روند. طراحی ظاهری این مدل، تقریبا مشابه طرح‌های اصیل و قدیمی است با این تفاوت که به جای شمع، دارای چراغ‌‌های کوچک شمعی هستند. چون مدل‌های متنوعی هم از طراحی‌‌های بدنه فلزی شامل آهن، نقره، استیل و برنز هستند بیشتر پسندیده می‌شوند. لوسترهای شاخه‌‌ای هم به همین اندازه محبوب هستند. اینها جزو لوستر‌های کلاسیک هستند و اغلب برای سقف‌‌هایی با ارتفاع استاندارد و فضاهایی با ابعاد متوسط که مخصوص آپارتمان‌ها هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخش بعدی هم لوسترهای مدرن هستند که بیشتر به صورت فانتزی تولید می‌شوند و فروش آنها نیز متوسط است.

   قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت فروش انواع لوستر را مشاهده می‌کنید: لوستر جنس نقره لوکس ایتالیایی ۸ شاخه ۶۹میلیون تومان، لوستر سلطنتی ۱۰ شعله با روکش طلاکرم برند لوسترسازان ۱۵‌میلیون و۷۰۰ هزار، لوستر برنزی ۸ شاخه روکش طلاسفید برند کیمیانور ۹‌میلیون و ۶۰۰ هزار، لوسترمشکی ۱۰ شعله برند چشمه نور ۶‌میلیون و ۹۰۰ هزار، لوستر آناهیتا ۶ شاخه با روکش طلا برند لوسترسازان ۵‌میلیون و ۷۰۰ هزار، لوستر کلاسیک آصفیان مدل پاراموند ۳‌میلیون و ۵۰۰ هزار، لوستر ۱۲ شعله قصر نور ۲میلیون و ۸۵۰ هزار، لوستر چوبی ترنج هشت شعله یک ‌میلیون و ۳۰۰‌هزار و لوستر۸ شعله برند مجلل ۱۹۰‌هزار تومان فروخته می‌شود.